Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Anonym (Ts) skrev 2014-08-19 12:49:50 följande:

Jag tycker att all sorts alkohol borde säljas fritt av vem som än vill sälja det. Då tror jag att alkoholmissbruket skulle minska också. Vad tror ni om det?

Jag vill inte ha bort monopolet. Systembolaget är en av världens största och mest kompetenta inköpare, vilket påverkar både omfattning, bredd och kvalitet på sortimentet samt även priset (om man bortser från statens skattepålagor).

Men jag kan absolut förstå de som tycker att det ska kunna handlas på Ica, Konsum m.fl, det är ju lite enklare.
  • Tom Araya
    Anonym (a nice cup of ...) skrev 2014-08-20 08:59:53 följande:

Varför inte både ock.
    Affären kunde stå för ett basutbud medan systemet kunde fortsätta hålla den höga nivå som det ju gör idag, med både utbud och kunskap.
    Med konkurrens så kommer alla aktörers möjligheter till att hålla samma bredd, kvalitet och pris att minska. Systembolagets storlek gör att de kan köpa upp hela vinskördar och sälja kvalitetsvin till bättre pris än du hade fått på plats, trots svenska skattepålagor för alkohol.
  • Tom Araya
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 10:49:15 följande:
    Fler butiker och dygnet runt- öppet i så fall. Det är det enda alternativet. men jag tycker ändå att monopolet ska bort och att vem som än vill ska få handla med alkohol och tjäna pengar på det. På så sätt får vi bort det mesta av smugglingen också, eller hur? Att det stänger 15 på lördagar (14 på vissa ställen) och stängt på söndagar är ju helt vansinnigt. Snacka om att gräva gropar för de som har eller har potential att få alkoholproblem.
    Smuggling handlar till stor del att komma ifrån svensk varu- och alkoholskatt.
  • Tom Araya
    Anonym (realist) skrev 2014-08-20 10:31:50 följande:
    Utbudet skulle bli bättre med avreglerad alkoholmarknad. Så är det bara. Jämför med Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike, USA, you name it. Utbudet är bättre. De som säger annat jämför med butiken på flygplatsen eller border shop.
    Det är bara skitsnack! Utbudet totalt kanske blir bättre, men i enskild butik eller butikskedja finns ingen aktör på en avreglerad marknad som kan hålla samma utbud som Systembolaget och Systembolagets butiker.
  • Tom Araya
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 10:58:53 följande:
    Visst är det så och jag sa inte att den kommer att försvinna men den skulle minska för att då behöver inte folk ringa till "Öl-Janne" kl 22 en fredagkväll och beställa ett par plattor bira utan kan gå ner till macken och köpa sina öl istället.
    Öl-Janne har totalt sett mindre tillgänglighet än Systembolaget.
  • Tom Araya
    Anonym (realist) skrev 2014-08-20 10:55:03 följande:
    Varför är du så intresserad av att jävlas med människor? Systemets öppetider är inte generösa. Vad skulle du säga om matbutiker hade så dåliga öppetider som systemet?
    På skalan av generösa öppettider så hamnar systembolaget inte särskilt långt ner, det finns massor av butiker och service som har ungefär samma tider, eller ännu sämre, så vad är problemet?
  • Tom Araya
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 11:02:34 följande:
    Om utbudet är så bra och det är därför vi ska ha systembolaget, varför åker folk till tyskland och hamstrar på sig, varför köper folk av den ölen och spriten som folk som varit där säljer, varför handlar folk på taxfree, Varför bränner folk, varför tillverkar folk sitt eget vin, sin egen öl? kom igen....
    Har du verkligen inte förstått det?

Ledtråd: Det handlar inte om tillgänglighet och inte om utbud (annat än undantagsfall)...
  • Tom Araya
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 11:06:10 följande:
    Därför att du inte har några alkoholproblem kanske?
    Det är för deras skull vi ska släppa på monopolet alltså?
  • Tom Araya
    Anonym (realist) skrev 2014-08-20 11:08:36 följande:
    Men det är väl det totala utbudet som spelar roll
    Det beror på, om du vill leta i tiotals eller hundratals butiker efter det utbudet. Jag tycker det är bekvämt att ha ett bra utbud i en butikskedja, som finns både i Stockholm och i Knäckebröhult. Detta är en tillgänglighet som många inte tänker på.
  • Tom Araya
    Anonym (realist) skrev 2014-08-19 16:08:00 följande:
    Du tror inte att nischade vinbutiker med minst lika bra koll på öl och vin skulle etablera sig? Jag har bott utomlands i många år och kan säga att jag är inte imponerad av systemet.
    Det kan det visst göra, men knappast någon som kan hålla samma sortiment av alla sorters alkoholhaltiga drycker.

De nischade butikerna kommer heller inte finnas med i närheten av samma spridning som Systembolaget.
    Anonym (realist) skrev 2014-08-20 11:17:42 följande:
    Men effekten blir som sagt att det är samma dåliga utbud i både Fjollträsk och Knäckebrödhult
    Jag skulle nog säga lika bra utbud i storstäder som i mindre orter, till skillnad mot en avreglerad marknad.

Du ser liknande effekter i annat som avregleras. Resurserna koncentreras där det ger bäst lönsamhet, resten får nöja sig med mindre och sämre. Små aktörer kan inte kompensera för att hålla samma utbud på mindre orter.

Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!