-
Ett bättre system än att folk som faktiskt inte bor långt ut på landsbygden ska behöva åka 10-20 mil för att kunna köpa en flaska bättre vin eller whisky.Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 11:21:13 följande:I Burträsk till exempel, får du beställa nån dag innan på busstationen, så kommer grejerna dagen efter (det var så förut 1996 iaf) men det finns fler såna ställen också. Tycker du att det är ett bra system?
-
Ditt resonemang grundar sig på att alla som är sugna på öl kommer att vända sig till langare om bolaget är stängt och att langaren är tillgänglig att leverera....Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 11:32:41 följande:Om vi tar ett exempel. Jag sitter en fredag kväll och är sugen på några öl, macken ligger på andra sidan gatan dit jag kan gå och köpa 6-8 öl, varför skulle jag då ringa och krångla med langaren där jag inte kan köpa mindre än 24 öl? Förstår du vad jag menar med att många skulle dricka mindre? och nej jag säger inte att man skulle komm ifrån langningen men att den skulle minska kraftigt. Och jag är jävligt seriös i den här diskussionen, i det här ämnet, just för att jag vill att det ska supas mindre.
-
...och de med problem anser jag inte ska styra hur vi satsar på tillgänglighet.Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 11:45:39 följande:inte alla men många med problem.
-
Hur det ser ut med köer i den lokala butiken idag och hur det kommer att se ut med avreglerad alkoholmarknad kommer naturligtvis att skilja sig åt.goodasgold skrev 2014-08-20 12:12:25 följande:Är inga köer hos turken närmast. Jag bor centralt i en storstad har säkert tio potentiella ställen att handla hos ifall ölet släpptes fri. Förväntar mej inga köer isåfall.
Kasst argument.
När det gäller snabba avskylda drycker, brukar göra så här, ibland på vägen till bolaget finns en kineskrog där, stannar ibland och sveper i mej ett par pilsner.
Oftast på bolaget köper jag ett par flaskor, de här färdigblandade läskedryckerna,
nackdelen med de är dels priset dels endast 4% alkohol. Köper de här flaskorna endast som "underhållning" medan ölet är på kylning.
Någon som kan komma med bättre tips för snabb återhämtning. Alla tips är välkomna.
Jag har ingen lust att köa bakom ett antal alkoholköpare när jag handlar en limpa bröd och smör.
Behöver du tips för återhämtning under baksmälla så är det att se över dina alkoholvanor. -
Du menar att langning är ett fenomen som gäller specifikt Systembolaget och avskaffar man Systembolaget så försvinner langning?Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 16:39:00 följande:Jag drack första gången när jag var 13. Började supa hårt när jag var 16. Mina föräldrar drack och alkohol har väl alltid varit en stor del av mitt liv. Så jag har klurat en hel del på varför många av oss svenskar har det förhålladet vi har till alkohol. Vet du förresten att vidarelangningen från systembolaget är ganska utbredd, kanske inte lika mycket nu som den var förr, men även det är ett argument för att systembolaget ska bort.
-
Huruvida priserna kan hållas nere hänger på inköpspriser och där är Systembolaget med sin storlek ganska överlägsna.Papp skrev 2014-08-20 18:44:01 följande:Delvis av skatten men det folk kan tjäna pengar på att sälja vill man sälja mycket av. Skulle nog vara nya lockpriser. Man kan ta ut ett lägre pris om man säljer stora kvantiteter av en vara.
-
Med skatt ja, något annat reglermedel har de inte.Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 21:59:57 följande:Skitsnack, det är staten som bestämmer priset på sprit och öl i stort precis på samma sätt som dom bestämmer priset på tobak.
Systembolaget kan i vissa fall hålla bättre priser på bra viner än på plats i Italien, Frankrike, Spanien, Australien eller vart det nu är, trots de svenska skattepålagorna på alkohol . Orsak: de är så stora och har så pass duktiga experter att kan köpa in stora kvantiteter och bedöma kvalitet innan det ens är färdigproducerat, ibland t.o.m. köper hela skördar. Där har du mycket prispåverkan.
Med hänsyn till alkoholskatten har vi bra priser. -
Jag läser din text....Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 21:47:36 följande:"Tom Araya".... Du tolkar det jag skriver helt fel. Varför läser du inte ordentligt?
"Vet du förresten att vidarelangningen från systembolaget är ganska utbredd, kanske inte lika mycket nu som den var förr, men även det är ett argument för att systembolaget ska bort."
Förtydliga gärna hur den ska tolkas. -
Hur vet du detta? Har du något att jämföra med?Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 22:45:32 följande:Hhahaha. Vad lever du i för drömvärld? Brottsligheten minskade kraftigt... Jo visst, ok vi säger så. Läs igenom tråden så förstår du vad jag menar med att vi vinner på att sälja alkohol i vanliga butiker, bensinmackar och annat. Systembolaget är förlegat och hjälper ingen att supa mindre, och hjälper definitivt inte till att hålla yngre borta från att börja dricka ansvarslöst.Huruvida det fungerar eller inte fungerar kring medelhavet är inte särskilt relevant för Sverige och svenskar. Där har man aldrig haft vår kultur och våra regleringar.Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 22:45:32 följande:Läs vad "rixa" skrev om hur det funkar i södra italien där hon bor. Det skulle absolut bli mindre toksupande i Sverige om man kunde handla lite öl och nån flaska när precis man känner för det, istället för att bunkra upp i hysteri som många svenskar gör pga av att det inte går att köpa alkohol på ett vettigt sätt när man har lust, utan att man måste bunkra. det är så jag menar. Och då slipper även de som inte har problem och som inte tycker att det är särskilt trevligt att inte kunna köpa en vinflaska till middagen en söndag problemet med systembolagets skeva öppettider och få och svårtillgängliga butiker.
Det är bara att se på statistik av hur mycket som konsumeras per man av olika sorters alkohol så ser du hur vanorna skiljer sig åt. Det tar många generationer att ändra på sådan kultur.
-
Mer resurser mot smuggling tycker jag är bättre åtgärd, för du får man möjlighet att klippa narkotika, stöldgods, människosmuggling, illegala vapen, och andra illegala eller oskattade varor på köpet. Idag är gränserna som ett såll.Anonym (etanol sucks) skrev 2014-08-20 21:34:59 följande:
Extrabeskattas? är du rolig?
Det kostar redan fem gånger mer än hos grannen över bron.
Nej, priserna ska sänkas för att motverka bordershoppar och smugling, det ska inte vara lönsamt.
-
Räkna gärna på inköpspris och alkoholskatt i förhållande till pris till kund så ser du var de stora pålagorna är och vilka vinstmarginaler som finns.Rixa skrev 2014-08-21 01:15:21 följande:Du vet nog mer vad du pratar om än många ändra.
Det du skrev tidigare om att folk inte skulle bunkra upp är ett perspektiv som många missar. Om monopolet försvinner och en öl kostar som en coca cola skulle inte många sitta hemma och förfesta utan vi skulle kunna få ett socialt liv ute.
Systembolaget har förövrigt inte monopol på att leverera alkoholvaror till krog och restaurang. -
Anonym av misstag. Det är jag som skrivit inlägget.Anonym skrev 2014-08-21 12:13:30 följande:Jag nyttjar alkohol, ja. Mest för att det är gott, men visst händer det att man blir berusad med.
Jag tycker vi ha alkohol tillräckligt lättilllgängligt och det är inte för dyrt, lagom för normalkonsument.
Jag tror inte på att vi kan ha en kultur som vid medelhavet, möjligen om vi fostras i den under flera generationer.
Sortiment och kvalitet tror jag inte blir bättre av avreglering. -
Anonym av misstag. Det är jag som skrivit inlägget.Anonym skrev 2014-08-21 12:13:30 följande:Jag nyttjar alkohol, ja. Mest för att det är gott, men visst händer det att man blir berusad med.
Jag tycker vi ha alkohol tillräckligt lättilllgängligt och det är inte för dyrt, lagom för normalkonsument.
Jag tror inte på att vi kan ha en kultur som vid medelhavet, möjligen om vi fostras i den under flera generationer.
Sortiment och kvalitet tror jag inte blir bättre av avreglering. -
Till er som talar om frihet...
Eftersom alkohol med dess verkanseffekter skulle kunna klassas som narkotika och därmed förbjudas helt, så tycker jag snacket om att vi borde få bestämma mer själva inte är relevant i det fallet. -
Jag kan tydligen inte posta under eget namn idag...Anonym skrev 2014-08-21 14:08:23 följande:Jag förstår inte hur det kan vara relevant!? ALLT går att göra, droger, vapen, gifter mm. Ska vi släppa allt fritt då?
-
Jag angav tydligt ett starkt skäl till att förbjuda alkohol (nej, det är inget jag förespråkar), det är samma skäl som till att vara restriktiv med försäljning.Tow2Mater skrev 2014-08-21 16:35:17 följande:Isåfsall kan man ju säga det om det mesta vi enligt lag kan bestämma om, t ex fordelningen av foräldradagar - det kan genom ett vips bli ändrat per lag (precis som lagen om narkotika kan ändras).
-
Jag kan absolut se tjusningen i det och har själv utnyttjat möjligheten, men sortimentet lämnar bara en stor suck.Anonym (Eh) skrev 2014-08-21 16:38:18 följande:
Det låter inte dumt alls måste jag säga. Dem ggr jag är i London tycker jag det är superkäckt att gå in i vanliga livsmedelsbutiker och köpa en flaska vin eller ett packe-öl. Tänk om man hade kunnat haft det på prov, bara för att se hur det artar sig.
-
Granskar man Systembolagets försäljningssiffror så kan jag inte se hur de blivit utkonkurrerade av butiker utomlands.Anonym (etanol sucks) skrev 2014-08-22 17:54:24 följande:
Finns inget förebyggande att försöka konkurrera med border shoppar, andra länder, smuggling och hembräning med fyrdubbla priser, det gör bara att folk beställer bulk för halva priset.
Obegränsad mängd för en som dricker farligt mycket är enorma mängder, mer än vad en fullastad minibuss tar.Anonym (etanol sucks) skrev 2014-08-22 17:54:24 följande:Helt plötsligt för dom som dricker farligt mycket har dom obegränsad förråd hemma vare sig systemet är öppet eller stängt.
Ja, eller hur...släpp allt fritt, droger, vapen, sexhandel, våld....avskaffa polis, lagar och hela rättsväsendet...Anonym (etanol sucks) skrev 2014-08-22 17:54:24 följande:Sen det bästa för att hindra uppståndet av alkoholister är att erbjuda andra droger som inte är lika skadliga som alkohol är.
Jag tycker de som känner sådana behov behöver jobba lite mer med sig själva och sina liv, inte få fri tillgång till destruktiva alternativ.