Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Tom Araya skrev 2014-08-20 11:07:36 följande:
    Har du verkligen inte förstått det?

Ledtråd: Det handlar inte om tillgänglighet och inte om utbud (annat än undantagsfall)...
    Det där får står för dig. Ni (vet inte om du är med där men det känns så, som många andra som argumenterar här också) i iogt-nto har vanligtvis aldrig haft några alkoholproblem och vet inte vad ni pratar om när det gäller alkoholproblem. Jag pratar om det, jag har haft problem och jag är övertygad om att jag inte hade haft samma problem när jag var yngre om alkoholen hade funnits mer tillgängling. Sen så är det klart att det alltid kommer att finnas alkoholister oavsett, jag säger inte att den kommer att försvinna men att toksupandet skulle minska. Det är vad jag tror. Och folk som inte har eller har haft problem med alkohol, Vad är deras problem med vart det säljs, det är för mig en gåta. För att det finns "kunnig" personal på bolaget?
  • Anonym (Ts)
    Tom Araya skrev 2014-08-20 11:14:39 följande:
    Det beror på, om du vill leta i tiotals eller hundratals butiker efter det utbudet. Jag tycker det är bekvämt att ha ett bra utbud i en butikskedja, som finns både i Stockholm och i Knäckebröhult. Detta är en tillgänglighet som många inte tänker på.
    I Burträsk till exempel, får du beställa nån dag innan på busstationen, så kommer grejerna dagen efter (det var så förut 1996 iaf) men det finns fler såna ställen också. Tycker du att det är ett bra system?
  • Anonym (Ts)
    tobbe01 skrev 2014-08-20 11:19:38 följande:
    Jag trodde i min enfald att tråden var seriös och inte på nivån "langa hembränt" 
    Förstår att det inte är seriöst för dig. Och det finns väl många argument för att det borde säljas på vanliga affärer, även langning är väl ett?
  • Anonym (Ts)
    tobbe01 skrev 2014-08-20 11:27:59 följande:
    Så för att komma ifrån langningen så skulle man börja sälja alkohol på ICA och på macken? Är inte det en väldigt märklig tanke?
    Om vi tar ett exempel. Jag sitter en fredag kväll och är sugen på några öl, macken ligger på andra sidan gatan dit jag kan gå och köpa 6-8 öl, varför skulle jag då ringa och krångla med langaren där jag inte kan köpa mindre än 24 öl? Förstår du vad jag menar med att många skulle dricka mindre? och nej jag säger inte att man skulle komm ifrån langningen men att den skulle minska kraftigt. Och jag är jävligt seriös i den här diskussionen, i det här ämnet, just för att jag vill att det ska supas mindre.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-20 11:35:37 följande:
    Jag kan i alla fall garantera dig att du hade haft större alkoholproblem än om alkoholen inte hade funnits tillgänglig över huvud taget. Ju större tillgänglighet desto mindre alkoholproblem är därför en ekvation som verkligen inte går ut.
    Ja fast att alkohol inte skulle funnits överhuvudtaget är ju inget att tänka på för så är det inte och kommer nog aldrig att bli. Den finns här och ger stora problem, trots det underbara systembolaget med sin "utomordentligt kunniga personal och sitt välsorterade utbud", varför inte pröva något nytt?
  • Anonym (Ts)
    tobbe01 skrev 2014-08-20 11:43:09 följande:
    .....................................................suck.............................
    Det är du som är oseriös, som inte kan lyssna på andras problem utan att hålla på med sånt där, varför?
  • Anonym (Ts)
    Tom Araya skrev 2014-08-20 11:40:04 följande:
    Ditt resonemang grundar sig på att alla som är sugna på öl kommer att vända sig till langare om bolaget är stängt och att langaren är tillgänglig att leverera....
    inte alla men många med problem.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-20 11:50:53 följande:
    Jag vet det, jag bara påpekar det orimliga i din argumentation.

Jag har som sagt inte haft någon stark åsikt i frågan, men nu när jag har läst de sidors diskussion som har varit sedan igår kväll har jag blivit övertygad om att ditt förslag är en dålig idé. Av alla inlägg jag läst i tråden ter det sig tämligen uppenbart att det framför allt är personer som dricker för mycket, som varken bryr sig om kvalitet eller utbud, som önskar att alkohol i nästan vilken form som helst fanns mer lättillgänglig, av skäl som antagligen är grumliga för dem själva.

Jag tycker helt enkelt inte att det ska vara personer med alkoholproblem, som råkar bo i glesbygden och därför har svårt att ta sig till systemet, som avgör på vilka sätt den stora majoriteten måttlighetsdrickare har möjlighet att konsumera.
    Jag är Stockholmare, bara så att du vet det.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-20 12:04:55 följande:
    Du är inte från Burträsk alltså? Nå, då har jag ännu svårare att förstå grunderna till din argumentation. Tillgängligheten borde inte ha varit något som helst problem för dig.
    Nej jag är inte från Burträsk men bodde där en sväng i min ungdom pga alkoholmissbruk och annat. Jag har bott runt på en hel del ställen, städer i alla storlekar och tycker det är lika kass tillgång i tex Umeå som Stockholm. Jag har läst alla inlägg här och hittar faktiskt ingenting som motiverar att det skulle vara bättre för samhället att hålla kvar monopolet. Dom som gillar systembolaget för deras service och sånt lever nog mest bara i en fantasi om att det är bättre än att det var fritt. Som sagt så argumenterar jag för mindre drickande och på samma gång får vuixet folk rätten att bestämma själv när de vill köpa sin alkohol.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (nja) skrev 2014-08-20 12:07:54 följande:
    vill man minska på något är knappast svaret att öka på tillängligheten av samma vara

det handlar om bekvämlighet och snabb tillgång inget annat, har man inga alkoholproblem så ser jag inte varför man inte kan planera sina inköp och inhandla det på systemet

var sak har sin plats, eller ska vi kunna köpa bilar på ica? klippa håret? köpa en hund? nej man vänder sig till dom ställena som erbjuder dessa varor/tjänster varför skulle man inte klara av det när det gäller alkohol?

vill du få folk att dricka mindre så finns det andra sätt, att upplysa om alkoholens skadeverkningar, hur mycket det ostar samhället, hur det skadar kroppens hälsa, du kan gå på stan en fredagskväll och ta hand om fulla ungdomar, du kan jobba ideelt i nykterhetsföreningar osv osv, men istället väljer du alltså att kämpa för alkohol på ica?
    Skulle inte ha något emot att en icaliknande butik hade avdelningar för sånt. även om det är en konstig jämförelse du gör. De där nykterhetsföreningarna gör ju inte mycket åt problemet förutom att stå och gapa om högre priser och mer förbud, vilket ger en omvänd effekt på ungdomar. Upplysning, gå ut på stan och ta hand om fulla ungdomar är bra, men tror du att det hjälper att tala om för dom hur bra det är att vi har ett systembolag? Nä det där har inte funkat hittills och kommer inte att funka i fortsättningen.
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!