Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Ingram skrev 2014-08-21 11:11:23 följande:
    Det spelar ingen roll vad du tycker om min människosyn men det faktum att du tycker jag har en sunkig människosyn för att jag inte vill att alla ska kunna supa som de vill säger rätt mycket om dig.
    Håll dig till diskussionen istället för att skriva meningslösa saker som inte leder någon som helst vart.
    Men jag har nu läst vad du skriver och att tala om slaveri blir bara löjligt, ryck upp dig och sluta vara så kränkt istället.
    Alla kan redan supa som dom vill och det skulle man kunna även om systembolaget försvann eller om alkohol blev olagligt. Toksupandet i Sverige skulle minska om man kunde köpa sina öl eller vad det nu är man vill dricka när som helst på dygnet och i vilken butik som helst.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (NO!) skrev 2014-08-21 11:14:02 följande:
    Du skriver återigen "jag tror" men du har inga som helst belägg för det du skriver och det är ett faktum att supandet kommer att öka om man släpper försäljningen fritt.
    Det råder det inga tvivel om att det kommer göra, blir något lättillgängligt så kommer också konsumtionen att öka och det säger sig självt.
    Det har framförts massvis med argument här om varför staten ska ha monopol på alkohol däremot inga bra motargument.
    Läs vad jag skrivit och många andra så ser du en hel del bra argument. Jag är som jag sagt flera gånger tidigare nykter alkoholist och vet vad jag pratar om.
  • Anonym (Ts)
    Ingram skrev 2014-08-21 11:20:18 följande:
    Alla super inte som de vill eftersom tillgängligheten är begränsad och för att människor skäms för att gå på systembolaget varje dag och bunkra upp.
    Nej, supandet kommer såklart att öka om vi släpper på monopolet och det är ett faktum eftersom man ökar tillgängligheten och det vore förödande för svenskarna som inte skulle kunna hantera det.
    Det var det larvigaste jag hört, att folk inte skulle supa för att de skäms för att gå på bolaget varje dag och bunkra upp. Har du varit på bolaget en lördag eller?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (NO!) skrev 2014-08-21 11:22:14 följande:
    Jag har läst vad du skrivit och tyvärr har du inga bra argument utan du har "jag tror" att komma med.
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 11:15:59 följande:
    Alla kan redan supa som dom vill och det skulle man kunna även om systembolaget försvann eller om alkohol blev olagligt. Toksupandet i Sverige skulle minska om man kunde köpa sina öl eller vad det nu är man vill dricka när som helst på dygnet och i vilken butik som helst.
    Alkoholmissbruket skulle öka om vi gjorde det lagligt för andra att sälja alkohol, det är dagens sanning.
    Folk kan inte supa när de vill, du vill däremot att folk ska kunna supa när de vill.

Jahapp, hur kan du VETA det då? är du ett orakel? Du skriver "dagens sanning". Jag vill att folk ska kunna dricka precis när dom vill, absolut. Jag vill att folk ska supa mindre. Vad är så svårt att förstå? Hur menar du att folk inte kan supa när dom vill? förklara.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (NO!) skrev 2014-08-21 11:30:56 följande:
    Därför att jag går efter vad som är fakta och inte vad "jag tror"!
    Du vill att folk ska kunna dricka när de vill och jag vill helt enkelt inte att folk ska kunna göra det eftersom det ökar problemen i samhället.
    Folk kan idag inte supa när de vill eftersom de inte har tillgång till alkohol dygnet runt, förstod du verkligen inte eller skojade du?
    Nu får du skärpa dig lite, jag har ju skrivit det flera gånger att om man bunkrar, som alkoholister gör så super man när man vill. Och vilka "fakta" bygger du dina påståenden på? är det alkoholrelaterade våldet högre i Danmark än i Sverige? knappast. "I andra länder som exempelvis Danmark, där alkoholkonsumtionen är högre än i Sverige, är sambandet mellan alkohol och våld svagt" hittade jag på en sida, De dricker mer men toksuper mindre. Jag har varit i Danmark många gånger så jag vet. Du VET ingenting. Och kom inte och säg att jag vill att folk ska supa mer, att folk dricker är inget som jag tänker så mycket på, det är toksupandet jag vill ska minska, för 100:ade gången nu. Det är därför jag vill att alkohol ska säljas på samma sätt som i Danmark.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (*) skrev 2014-08-21 11:35:37 följande:
    Men folk kan faktiskt dricka när de vill, vi har ingen motbok eller andra begränsningar när det gäller alkohol, förutom ålderskravet.

Så ditt problem verkar vara att folk tycker det är jobbigt att gå till systemet.

Sedan undrar jag, du skriver att du vill att folk ska kunna dricka när de vill, sedan ifrågasätter du när någon skriver att de inte kan dricka när de vill. Du anser ju också att de inte kan dricka när de vill, annars hade du väl inte velat att de ska kunna göra det, om de redan kan det.

Och kan folk redan dricka när de vill, så vad är problemet?
    Problemet är toksupandet har jag skrivit, vilket jag tror skulle minska. Om man håller på att skriver så där som du gör, då undrar jag av dig, vad är problemet om det säljs i andra butiker, dygnet runt?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (NO!) skrev 2014-08-21 11:53:22 följande:
    Toksuper är ett ord du kommit på, jag vet inte vad det betyder och det där med att bunkra stämmer inte då de flesta inte gör det.
    Vi tar det igen, blir det lättare för folk att köpa alkohol så kommer konsumtionen att öka och därmed ökar missbruket.
    Dessutom har vi ju lägre antal missbrukare än de flesta andra länder har och skulle vi göra som du vill göra så kommer vi automatisk få en ökad problematik och folk kommer att supa betydligt mer än idag. Du har ju inga som helst argument du har bara ett synsätt därför att!!!
    Ge dig nu. Har du ens supit själv någon gång, eller vet du bara inte vad du pratar om? Om du inte haft alkoholproblem själv eller ens vet vad toksupa betyder så har du ju ingen aning om problemet. Problemen med alkohol, eller tycker du att alkohol är ett problem oavsett om man super eller dricker måttligt. klumpar du ihop allt drickande? jag kan allt om att supa, och på vilka sätt man kan dricka. Kan du?
  • Anonym (Ts)
    Ingram skrev 2014-08-21 12:04:56 följande:
    Tyvärr så drabbar din frihet många gånger andra och det är inte okej, barns möjlighet till en bra uppväxt är tex. viktigare än förälderns frihet att få supa som han vill.
    Så du menar att vi inte har det problemet i Sverige? det är ju det vi vill ha bort. Det går nog tyvärr inte få bort det men det skulle minskas om man tillät försäljning på vanliga butiker, dygnet runt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (*) skrev 2014-08-21 12:25:34 följande:
    Källa på att det minskar, tack.
    www.accentmagasin.se/politik/del-3-alkohol-%E2%80%93-en-ursakt-for-att-slass/

Jag skrev ju det tidigare, att sambandet mellan alkohol och våld är svagt i danmark. Deras alkoholkonsumtion är högre men i sverige "super" vi mer. Det är det jag försöker få fram. Och det är när vi super hårt som problemen med alkohol kommer. Om man förbjuder människor att göra saker så har de en tendens att ta ut saker och ting väl hårt sen. Det är så det funkar. Och jag har aldrig sagt att jag VET att det skulle funka bättre om man släppte på reglerna här i Sverige, jag har skrivit tidigare att jag skulle vilja se det på prov under flera år för att sen utvärderas. Men då kommer folk med andra argument att det inte skulle funka för det skulle aldrig gå att gå tillbaka osv. Men det skulle det visst om det visade sig att det blev anarki i Sverige bara för att man kan köpa öl på macken.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (*) skrev 2014-08-21 12:39:47 följande:
    Tror du på allvar att vi äter lika mycket snabbmat idag som för 40 år sedan?

Tror du på allvar att vi skulle äta lika mycket snabbmat som idag om snabbmatsställena fick samma öppettider som Systemet?

Tror på verkligen på att tillgänglighet inte styr efterfrågan?
    De åt mer saltfläsk och annat skit för 40 år sen än vad vi gör idag.
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!