• ChristianSvärdh

Bygga skjutdörr!?!?!

Hej alla...

Har funderingar på att bygga någon lätt skjutdörr in till vardagsrummet. Då vi ev ska göra iordning det som sovrum och byta runt rummen lite här hemma.

Någon som har ett bra byggnadstips på en lätt skjutdörr för ett billigt pris?
    Det är inte någon inbyggd dörr vi pratar om att göra här, utan en utanpåliggande utmed väggen om ni förstår hur jag menar...

MDF skiva, med skenor till typ, går det?

• Svar på tråden Bygga skjutdörr!?!?!
  • riboflavin
    riboflavin skrev 2014-08-20 08:25:59 följande:

Aha, hyresrätt :)

Hur skulle det funka med att ha två dörrar om ca 60 cm som ni kan skjuta åt sidorna, men utan att ni skjuter dem ut över väggen? Lite trängre dörrhål än standard, men det kanske går att leva med. Då skjuter ni ju bara in ena dörren bakom den andra

Elfa exempelvis har färdiga kit bara att välja bredd, höjd och antal dörrar, med den info du givit skulle priset bli knappt 1400 kr med släta vita dörrar. 

www.bygghemma.se/inomhus/inredning/skjutdorrar/skjutdorr/skjutdorr-elfa-original/p-166504

Golvskenorna funkar dessutom utmärkt att montera med dubbehäftande tejp så ni slipper göra åverkan på golvet. Be om en sort som passar ihop med er golvtyp så att den är lätt att ta bort. Att borra upp skenorna i taket på hålet ska inte vara några problem, bara att spackla igen och måla på vit färg den dag ni eventuellt flyttar.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Nightrod

Köpte skenor på bauhaus byggde dörrarna av råspont
  • ölburk2
    ChristianSvärdh skrev 2014-08-19 22:48:48 följande:

Hmmm!

Upptäckte en grej som vi inte alls tänkt på!!! Förbannade lysknappar åt det hållet vi skulle skjuta dörren åt... 

Men sambon kom och fundera på... Tex en OSB skiva, och sätta gång järn istället och vika upp dörren... Och sätta några vridbara hjul under för att underlätta öppnandet...

Någon som har tankar om det?

Det fungerar, men är en betydligt mer komplicerad lösning å långt svårare att tillverka, iaf om du ska få det att fungera bra under en längre tid.

En skjutdörr är "lätt" att tillverka å blir väldigt snyggt om det utförs på rätt sätt.
    Är det vanliga mellanväggar av trä + skiva, så finns även en öppning mellan skivorna att använda sig av, om du vill att dörrarna inte ska ta nån plats i rummet.
    Lite mer jobb, men kan vara värt besväret, beroende på hur mån om utrymmet i rummet ni är..

Visst finns det dörrar på 108 cm, men eftersom det inte är ett standardmått, så behöver ni beställa en dörr från en snickerifabrik, eller låta tillverka den på annat sätt.
    Enklast om ni gör det själva, är att skruva ihop en ram av aluminium, å sen klä den i det material ni vill ha, då undviker ni risken för att dörren slår sig..

Väljer ni istället en ram i trä eller en massiv dörr i trä, be då t.ex ett snickeri om material ni kan använda utan risk för att dörren slår sig i takt med luftens fuktighet..,
    En ram i limmat trä funkar bra, men jag skulle alla ggr välja en alu-ram, då den blir mycket lättare å helt okänslig för "vädret".
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ChristianSvärdh

Kanske skulle funka... Måtten är ju dock bara själva öppningen, så inte takhöjd. Lägger upp en bild så ser ni hur öppningen ser ut... På vänstra sidan finns inte speciellt mycket rum att använda... Men det är ju en rätt bred öppning så kanske skulle det funka att sätta skenorna i dörröppningen med den lösningen med 2 skjutdörrar, det blir ju lite smalare men det kanske man kan leva med...

Ja se bilden så ser ni hur öppningen ser ut. Lampknappen sitter till höger, ca tumme - pekfinger ifrån öppningen... (6-8 cm kanske)...

• Nightrod

Eller så bygger du bara en vanlig dörr där, måste väl vara mer smidigt

• ChristianSvärdh
    Nightrod skrev 2014-08-20 10:39:18 följande:

Eller så bygger du bara en vanlig dörr där, måste väl vara mer smidigt

Skulle ta en jäkla plats med vanlig dörr, med tanke på att dörröppningen är 108 cm bred...
  • ChristianSvärdh

Eller är det någon som vet en bra sida med billiga vikdörrar där mina mått kan finnas?

• ölburk2
    ChristianSvärdh skrev 2014-08-20 11:07:36 följande:

Eller är det någon som vet en bra sida med billiga vikdörrar där mina mått kan finnas?

Bra färdiga vikdörrar är aldrig billiga, men måtten är inga problem, dom kan du beställa efter dina önskemål..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • riboflavin
    ChristianSvärdh skrev 2014-08-20 11:07:36 följande:

Leta efter vikdörrar för dubbelmontering, alltså att man sätter en dörr på varje sida och drar ihop dem på mitten. Bauhaus har flera modeller vet jag, men det borde finnas på andra ställen.

exempel: www.bygghemma.se/inomhus/innerdorrar/vikdorrar/vikdorr-viktoria-vit-ask/p-116794
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Nightrod
    ChristianSvärdh skrev 2014-08-20 10:48:54 följande:
    Skulle ta en jäkla plats med vanlig dörr, med tanke på att dörröppningen är 108 cm bred...
    Varför skulle det ta så stor plats?.
    Du sätter upp en vanlig dörr bara och bygger vägg runt om, tar mycket mindre plats än skjutdörrar
  • ChristianSvärdh
    Nightrod skrev 2014-08-20 13:04:36 följande:
    Varför skulle det ta så stor plats?.
    Du sätter upp en vanlig dörr bara och bygger vägg runt om, tar mycket mindre plats än skjutdörrar
    För att en vanlig dörr är ju lite mer än hälften så stor som dörröppningen är... Dessutom bor jag fortfarande i hyreslägenhet så kan inte göra vad som helst.

Dessutom så skulle man förlora massor med plats om man ska ha en vanlig dörr som ska öppnas.
  • Nightrod
    ChristianSvärdh skrev 2014-08-20 13:38:48 följande:
    För att en vanlig dörr är ju lite mer än hälften så stor som dörröppningen är... Dessutom bor jag fortfarande i hyreslägenhet så kan inte göra vad som helst.

Dessutom så skulle man förlora massor med plats om man ska ha en vanlig dörr som ska öppnas.
    har du en skjutdörr förlorar du hela väggytan där den skall skjutas in
  • ChristianSvärdh
    Nightrod skrev 2014-08-20 13:45:32 följande:
    har du en skjutdörr förlorar du hela väggytan där den skall skjutas in
    Nja inte riktigt då den kommer gå bakom en bokhylla...
Svar på tråden Bygga skjutdörr!?!?!