• Anonym (trött)

Umgängesproblem

Jag har såna problem med pappan till mitt barn.
    Är ensamstående, han har umgänge varannan helg.
    Vi bor cirka 1,30min tågresa ifrån varandra.
    Jag har alltid varit den som pendlat och lämnat samt hämtat barnet.
    Efter sju år så sa jag ifrån och bad om att vi ska dela 50/50 på hämtning och lämning.
    Fadern har bil, jag åker kommunalt.
    Så nu sitter vi här igen.
    Med en totalt vägrande vuxen människa som inte kan göra något avkall på någonting.
    Jag föreslog att vi ska mötas halva vägen var, det går inte för han kan inte åka iväg 1 timme på söndagar.
    Så nu har allting låst sig igen.
    Jag har kompromissat i sju års tid och allt jag nu begär är att vi splittar ansvaret.
    Har jag rätt i min tankebana eller är det helt fel?
    Behöver lite tips.

• Svar på tråden Umgängesproblem
  • Anonym (trött)
    Anonym (.) skrev 2014-08-20 17:42:10 följande:

Har han fler barn?

Han har tre barn utöver vårt gemensamma
  • Anonym (trött)
    SupersurasunkSara skrev 2014-08-20 17:31:57 följande:

Har ni ett umgängesavtal och vad står det i det ang hämtning/lämning?

Om ni inte har ett kan du meddela att barnet finns att hämta hos dig/på dagis eller fritids.
    Problemet är att han då också kan behålla barnet och strunta i att lämna det...

Bättre är att skriva ihop ett umgängesavtal där allt är med. Tid för hämtning/lämning, vem som hämtar/lämnar, vart det ska ske och vem som har vilka lov och vem som hämtar/lämnar då osv. Ju mer man skriver ner desto mindre tjafs. Sen skickar du en kopia till honom så får han antingen godkänna skriftligt eller skriva ett eget och kan ni inte alls komma överens är det i första hand famrätten som kan hjälpa till och går inte det är det tingsrätten (tror jag)

Vi har ett umgängessamtal sedan 5 år tillbaka, det skrevs dock när han bodde på annan ort och han har sedan dess flyttat.

Som jag har förstått det så kan jag polisanmäla honom om han inte lämnar barnet på avsatt tid?
  • Anonym (trött)
    Brumma skrev 2014-08-20 19:00:52 följande:

Var det ngn av er som flyttade?

Min bonus mamma flyttade och "villkoret" var att hon både hämtade o lämnade. När vi sedan flyttade till annan ort så skötte vi var sin väg.

Han flyttade för två år sedan.
  • Anonym (.)
    Anonym (trött) skrev 2014-08-20 19:32:15 följande:
    Han har tre barn utöver vårt gemensamma
    Vilket kan medföra att han inte kan åka 30 mil med ert barn på söndagar...
    Anonym (trött) skrev 2014-08-20 19:33:26 följande:
    Vi har ett umgängessamtal sedan 5 år tillbaka, det skrevs dock när han bodde på annan ort och han har sedan dess flyttat.

Som jag har förstått det så kan jag polisanmäla honom om han inte lämnar barnet på avsatt tid?

Vad ska du polisanmäla, att du brukar hämta men vägrar från och med nu för att du kan?
  • Anonym (trött)
    Anonym (.) skrev 2014-08-20 20:15:55 följande:

Vad ska du polisanmäla, att du brukar hämta men vägrar från och med nu för att du kan?
    varav ett bor med honom och hans fru.
    de andra har valt att inte träffa honom.
  • Anonym (trött)
    Anonym (.) skrev 2014-08-20 20:15:55 följande:

polisanmälan var en respons på ett tidigare svar där en person skrev att han kunde vägra att ge tillbaka barnet efter umgänge.
  • Anonym (.)
    Anonym (trött) skrev 2014-08-20 20:33:54 följande:
    varav ett bor med honom och hans fru.
    de andra har valt att inte träffa honom.
    Han kan ändå ha problem att sitta i bilen 30 mil varannan söndag.
  • Brumma
    Anonym (trött) skrev 2014-08-20 20:34:45 följande:
    polisanmälan var en respons på ett tidigare svar där en person skrev att han kunde vägra att ge tillbaka barnet efter umgänge.
    Har ni gemensam vårdnad så kan han ju behålla barnet krasst sett om ni inte har ngt avtal som gäller.

Vad stod det i avtalet? Att du skulle både hämta och lämna?

Du skriver att han flyttade för två år sedan - flyttade han så att avståndet blev längre, samma eller kortare?

Personligen tycker jag det är självklart att man tar en väg var, förutom om den ena valt att flytta både sig själv och barnen (eller bara själv) och därigenom själv skapat fast är det inget orimligt avstånd så tycker jag man kan ta varannan väg ändå..
  • Brumma

Men vad stod det angående körning då?
  • Anonym (jisses)
    Anonym (.) skrev 2014-08-20 20:52:25 följande:

Han kan ändå ha problem att sitta i bilen 30 mil varannan söndag.

Tills motsatsen bevisats (han kommunicerat det till ts) kan vi väl utgå ifrån att han inte har några särskilda problem förutom lathet.

Som det är just nu försvårar han bara samarbetet med sin lathet och sina kommunikationsproblem.
Svar på tråden Umgängesproblem