• Anonym (trött)

Umgängesproblem

Jag har såna problem med pappan till mitt barn.
    Är ensamstående, han har umgänge varannan helg.
    Vi bor cirka 1,30min tågresa ifrån varandra.
    Jag har alltid varit den som pendlat och lämnat samt hämtat barnet.
    Efter sju år så sa jag ifrån och bad om att vi ska dela 50/50 på hämtning och lämning.
    Fadern har bil, jag åker kommunalt.
    Så nu sitter vi här igen.
    Med en totalt vägrande vuxen människa som inte kan göra något avkall på någonting.
    Jag föreslog att vi ska mötas halva vägen var, det går inte för han kan inte åka iväg 1 timme på söndagar.
    Så nu har allting låst sig igen.
    Jag har kompromissat i sju års tid och allt jag nu begär är att vi splittar ansvaret.
    Har jag rätt i min tankebana eller är det helt fel?
    Behöver lite tips.

• Svar på tråden Umgängesproblem
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2014-08-20 20:52:25 följande:
    Han kan ändå ha problem att sitta i bilen 30 mil varannan söndag.
    Varifrån får du 30 mil?
  • Anonym (trött)
    Brumma skrev 2014-08-20 20:56:25 följande:
    Har ni gemensam vårdnad så kan han ju behålla barnet krasst sett om ni inte har ngt avtal som gäller.

Vad stod det i avtalet? Att du skulle både hämta och lämna?

Du skriver att han flyttade för två år sedan - flyttade han så att avståndet blev längre, samma eller kortare?

Personligen tycker jag det är självklart att man tar en väg var, förutom om den ena valt att flytta både sig själv och barnen (eller bara själv) och därigenom själv skapat fast är det inget orimligt avstånd så tycker jag man kan ta varannan väg ändå..
    Jag har ensam vårdnad.
    Han flyttade längre bort. 
    Från 30minuter till 1,5h bort.
  • Brumma
    Anonym (trött) skrev 2014-08-20 22:00:50 följande:
    Jag har ensam vårdnad.
    Han flyttade längre bort. 
    Från 30minuter till 1,5h bort.
    Då känns det ju verkligen som läge att komma överens om ett nytt avtal (om det gamla avtalet reglerar vem som kör)..

Tycker förslaget ngn skrev ovan lät bra - vill han ha umgänge så hämtar han på fredag - o du hämtar när barnet skall hem igen. Så långe du fortsätter både hämta o lämna så kommer han fortsätta förutsätta att det är så det ska vara.

Men som sagt, ni hade nog behövt ännu en gång i familjerätten för att komma överens.
  • Anonym (trött)
    Brumma skrev 2014-08-20 22:07:54 följande:
    Då känns det ju verkligen som läge att komma överens om ett nytt avtal (om det gamla avtalet reglerar vem som kör)..

Tycker förslaget ngn skrev ovan lät bra - vill han ha umgänge så hämtar han på fredag - o du hämtar när barnet skall hem igen. Så långe du fortsätter både hämta o lämna så kommer han fortsätta förutsätta att det är så det ska vara.

Men som sagt, ni hade nog behövt ännu en gång i familjerätten för att komma överens.
    Ja jag ringde dom idag. Jag hoppas han gör detsamma.
    Är bara väldigt tröttsamt.
  • Brumma
    Anonym (trött) skrev 2014-08-20 22:17:35 följande:
    Ja jag ringde dom idag. Jag hoppas han gör detsamma.
    Är bara väldigt tröttsamt.
    Förstår det...

Vill han inte använda familjerätten får du antingen sätta hårt mot hårt, eller så får ni gå till domstol med det. Har mkt svårt att se att domstolen skulle döma att du skall både hämta o lämna efter uppgifterna du gett här.
  • Anonym (trött)

En liten uppdatering, pratade med fadern idag.
    Och det gick inte särskilt bra.
    Uppenbarligen är hela hans liv svårt och det är mitt fel (?! )
    Jag förstör precis allting. Nämnde att om jag förstör hans liv genom att jag försöker få till ett fungerande umgänge mellan honom och barnet så har han större problem än jag till att börja med trodde och isåfall är jag genuint orolig.

Så nu vet jag inte alls vad jag ska göra.
    Är umgängeshelg imorgon och vi står helt utan överenskommelse.
    Han drar upp åtta år gamla saker återigen som han inte verkar ha släppt.

Han bad mig även anpassa mina sms så att inte hans fru blir arg, hon tycker inte om att han har kontakt med mig och är väldigt svartsjuk. Jag sa då att jag inte orkar hålla på att hantera hans fru, det är inte mitt jobb. Mitt jobb är att se till att vårt barn har det bra.

Så det är helt stopp här nu.
    Jag bad honom återigen kontakta familjerätten annars är risken stor att vi hamnar hos tinget, något som kommer leda till mer kostnader och större tidsåtgång.

Tänk att det ska vara så j*vla svårt för två vuxna människor att fokusera på det viktiga, nämligen barnet.

• SupersurasunkSara
    Anonym (trött) skrev 2014-08-21 12:48:49 följande:

En liten uppdatering, pratade med fadern idag.
    Och det gick inte särskilt bra.
    Uppenbarligen är hela hans liv svårt och det är mitt fel (?! )
    Jag förstör precis allting. Nämnde att om jag förstör hans liv genom att jag försöker få till ett fungerande umgänge mellan honom och barnet så har han större problem än jag till att börja med trodde och isåfall är jag genuint orolig.

Så nu vet jag inte alls vad jag ska göra.
    Är umgängeshelg imorgon och vi står helt utan överenskommelse.
    Han drar upp åtta år gamla saker återigen som han inte verkar ha släppt.

Han bad mig även anpassa mina sms så att inte hans fru blir arg, hon tycker inte om att han har kontakt med mig och är väldigt svartsjuk. Jag sa då att jag inte orkar hålla på att hantera hans fru, det är inte mitt jobb. Mitt jobb är att se till att vårt barn har det bra.

Så det är helt stopp här nu.
    Jag bad honom återigen kontakta familjerätten annars är risken stor att vi hamnar hos tinget, något som kommer leda till mer kostnader och större tidsåtgång.

Tänk att det ska vara så j*vla svårt för två vuxna människor att fokusera på det viktiga, nämligen barnet.

Tala då om att barnet finns att hämta hos dig/på fritids/dagis den och den tiden. Meddela även dagis/fritids om att ni har strandat så de är beredda på att han kanske inte kommer och hämtar.
  • Anonym (jisses)
    SupersurasunkSara skrev 2014-08-21 13:14:27 följande:

Tala då om att barnet finns att hämta hos dig/på fritids/dagis den och den tiden. Meddela även dagis/fritids om att ni har strandat så de är beredda på att han kanske inte kommer och hämtar.

• Anonym (trött)
    SupersurasunkSara skrev 2014-08-21 13:14:27 följande:
    Efter en vecka så hörde han av sig via mail idag och sa nej till samtliga av mina förslag.
    Jag pratade även med familjerätten igår som sa att jag kan hävda att vårt avtal är föråldrat iom ändrade omständigheter efter att det skrevs, såsom att han flyttat.
    Så jag mailade honom mina förslag återigen och sa att jag begär 50/50 och att vi hjälps åt. Då fick jag tillbaka att jag är orimlig och jag ska underlätta för honom.
    Nu upplever väl jag att jag underlättat ganska så mycket under alla år och att jag även fortsätter samarbeta men att vi ska hjälpas åt.
    Sista mailet så skrev jag att tyvärr är vi oense och har nu inget umgängesavtal.
    Jag bad honom kontakta familjerätten snarast så att vi kanske kan ha löst det fram tills nästa gång han ska träffa sitt barn.
  • Anonym (Pis)
    Anonym (trött) skrev 2014-08-22 10:43:30 följande:
    Efter en vecka så hörde han av sig via mail idag och sa nej till samtliga av mina förslag.
    Jag pratade även med familjerätten igår som sa att jag kan hävda att vårt avtal är föråldrat iom ändrade omständigheter efter att det skrevs, såsom att han flyttat.
    Så jag mailade honom mina förslag återigen och sa att jag begär 50/50 och att vi hjälps åt. Då fick jag tillbaka att jag är orimlig och jag ska underlätta för honom.
    Nu upplever väl jag att jag underlättat ganska så mycket under alla år och att jag även fortsätter samarbeta men att vi ska hjälpas åt.
    Sista mailet så skrev jag att tyvärr är vi oense och har nu inget umgängesavtal.
    Jag bad honom kontakta familjerätten snarast så att vi kanske kan ha löst det fram tills nästa gång han ska träffa sitt barn.
    Men sluta förhandla på diplomatisk väg med en person som inte har någon lust att förhandla! Han kommer aldrig ge sig så det är ingen idé att du försöker.

Det enda sättet du kan "vinna" det här är genom att sätta hårt mot hårt. Precis som flera redan har försökt säga till dig så är den enda vägen framåt att kräva att han hämtar barnet på skolan eller hos dig på fredag kväll. Hämtar han inte så blir det inget umgänge, hans val.

Det är upp till dig nu! Antingen sätter du ner foten och kräver hämtning på fredagar eller också ältar du det här i tomme i några veckor för att till slut ge upp.
Svar på tråden Umgängesproblem