• _Sebastian_

Mamman hotar att ta vår dotter med sig vid separation

Som rubriken lyder hotar mamman till vår dotter hela tiden med att hon kommer ta med sig henne om vi skulle separera.

Jag söker nu hjälp och stöd för att dämpa min oro och ångest som vuxit under en längre tid.

För att få en helhetssyn vill jag berätta att mamman avbröt sina studier när hon blev gravid och har efter förlossningen varit ledig ett halvår. Nu har hon startat sina studier igen och jag har tagit ut pappaledighet på drygt 6 månader för att vara hemma med dottern.
    Vårt förhållande har inte varit särskilt bra från början, men nu börjar det bli kritiskt och mamman hotar nu ständigt med om vi skulle gå ifrån varandra att hon kommer ta vår dotter med sig!
    Vi har delad vårdnad, men jag blir rädd och arg när mamman hotar på detta sättet!

Får mamman bara ta vår dotter om vi skulle gå ifrån varandra?

Att tillägga tycker jag det är väldigt orättvist att mamman fått vara hemma det första halvåret som jag missat väldigt mycket av eftersom jag jobbat. Nu när jag tagit ledigt för att umgås och ta hand om dottern kanske jag inte får samma möjlighet om vi skulle gå ifrån varandra...

• Svar på tråden Mamman hotar att ta vår dotter med sig vid separation
  • Anonym (nope)

Mamman kan inte "ta" er dotter, ni har gemensam vårdnad och hon måste ha ditt samtycke om hon vill flytta så pass långt bort att varannan vecka boende inte funkar. Barnet har ALLTID umgängesrätt till sin andra förälder, trilskas hon så ta kontakt med familjerätten på din ort och förklara läget. Ger hon sig inte ändå så får du dra henne inför rätta och få domstolsbeslut. Du kommer inte att förlora ett sådant mål, för att hon ska kunna förhindra dig från att träffa din dotter så måste du i stort sett vara ykesmördare, dömd pedofil och grov missbrukare på samma gång.

Jag har erfarenhet av detta då jag försöker få min son att slippa träffa sin biologiska far (som har dessutom inte har haft kontakt.med på 6 år) som är missbrukare och lever i en väldigt dysfunktionell familj.

I dagens samhälle anses det vara så viktigt med "blodsbanden" att knappt något anses som skäl för att hindra barn att träffa någon av sina föräldrar. Det finns dömda pedofiler som har umgängesrätt, män som mördat sina barns mamma och missbrukare med aktivt missbruk som har vårdnad eller umgängesrätt om sina barn.

Så oroa dig inte, Du kan inte förlora din dotter

• Anonym (yeah)

Tycker du att det är orättvist att du inte fått vara gravid eller föda fram ert barn också?

• Anonym (yeah)
    Anonym (nope) skrev 2014-08-22 21:52:08 följande:

Mamman kan inte "ta" er dotter, ni har gemensam vårdnad och hon måste ha ditt samtycke om hon vill flytta så pass långt bort att varannan vecka boende inte funkar. Barnet har ALLTID umgängesrätt till sin andra förälder, trilskas hon så ta kontakt med familjerätten på din ort och förklara läget. Ger hon sig inte ändå så får du dra henne inför rätta och få domstolsbeslut. Du kommer inte att förlora ett sådant mål, för att hon ska kunna förhindra dig från att träffa din dotter så måste du i stort sett vara ykesmördare, dömd pedofil och grov missbrukare på samma gång.

Jag har erfarenhet av detta då jag försöker få min son att slippa träffa sin biologiska far (som har dessutom inte har haft kontakt.med på 6 år) som är missbrukare och lever i en väldigt dysfunktionell familj.

I dagens samhälle anses det vara så viktigt med "blodsbanden" att knappt något anses som skäl för att hindra barn att träffa någon av sina föräldrar. Det finns dömda pedofiler som har umgängesrätt, män som mördat sina barns mamma och missbrukare med aktivt missbruk som har vårdnad eller umgängesrätt om sina barn.

Så sant, så sant.
  • Anonym (Dz)
    Anonym (nope) skrev 2014-08-22 21:52:08 följande:

För att ha kunskap om detta så för du ts bakom ljuset rejält!

Ts om barnet skall flytta från adressen den är skriven på så skall båda vårdnadshavarna skriva under det, motsäger sig den ena barnetsflytt och ej skriver under så får barnet inte flytta.

Med flytt här handlar inte om sträcka utan det räcker med att flytta in i grannlägenheten så skall båda godkänna det
  • Anonym (ftbgyuhni)

Rättelse av en sak som skrivits ovan: Båda föräldrarna måste ALLTID skriva under en flyttanmälan om flytten så sker bara ett hus bort. MEN om den ena föräldern flyttar och skickar in en flyttanmälan utan den andras underskrift görs en utredning om vart barnets huvudsakliga dygnsvila är och så skrivs barnet där.

TS det du ska göra vid ev separation är att kontakta tingsrätten och kräva ett interimistiskt beslut på boendet, dvs vart barnet ska bo/vara skrivet.

Ofta skrivs barnet kvar om någon av er bor kvar i lgh/huset men det måste inte bli så. Du har en bra sits då du är hemma med barnet nu, hade bara mamman varit föräldraledig hade du inte alls haft en bra sits. Lite beror det också på hur du jobbar när du jobbar, kan du ta hand om barnet själv då?

Fundera ut hur du kan tänka dig ett umgängesavtal, skriv ner det på papper och ha utifall mamman fortsätter att härja eller du ledsnar.
    Tänk på att barnet är litet och än så länge behöver täta umgängen, men kortare om ni inte kan enas. Kanske kan NI flytta fram och tillbaka till en början, ni föräldrar så att barnet har en trygg punkt i hemmet.

Vanligen rekommenderas täta umgängen med så små barn. Varannan eller var tredje dag ett par timmar, men nu har ju ert barn bott med er båda och ni båda har varit hemma med henne.
    Först vid ett års ålder brukar det rekommenderas med en övernattning, vid två år, två övernattningar och vid tre år kan man börja med varannan v.

Ni kan troligen börja tidigare om ni har tätare byten.

Måndag till onsdag kan du ha henne, onsdag till fredag mamman, fredag till söndag eller måndag morgon har du henne och så blir det ett naturligt byte veckan efter. Detta efter att din föräldraledighet är slut alltså.

Tills dess måste mamman få träffa flickan ofta, varannan dag efter sin skola kanske och så minst en dag på helgen.

• Anonym (nope)
    Anonym (Dz) skrev 2014-08-22 22:09:14 följande:

För att ha kunskap om detta så för du ts bakom ljuset rejält!

Ts om barnet skall flytta från adressen den är skriven på så skall båda vårdnadshavarna skriva under det, motsäger sig den ena barnetsflytt och ej skriver under så får barnet inte flytta.

Med flytt här handlar inte om sträcka utan det räcker med att flytta in i grannlägenheten så skall båda godkänna det

Öhmmm..är det att föra TS bakom ljuset? Rejält? Det jag gjorde var att ta ett exempel, det finns otroligt mycket man måste ha den andra förälderns godkännande för, och eftersom jag inte tror att TS är orolig för om mamman ska flytta två trappuppgångar bort så tog jag det värsta scenariot, dvs att hon skulle ta ungen och flytta till Sibirien

Undrar hur många gånger om dagen du blir "förd bakom ljuset" xD
  • Anonym (...)

Nä ts ni har gemensam vårdnad för att "ta" din dotter måste hon stämma dig på vårdnaden.
    Det är svårt att få enskild om inte särskilda problem föreligger, alt rejäl smutskastning med risk för att båda mister vårdnaden.
    Du måste dessutom godkänna att dottern skrivs på annan adress än den nuvarande. Treskoskrivning ( utan godkännande ) tar tid-närmare ett årsammantaget, och kan endast fås om det t ex är avsevärt närmare till dagis osv på dotterns nya adress,
    Tänk på att alla myndigheter utgår från barnens bästa ej föräldrarnas.

Så nej det är inte riktigt så enkelt. Vid ev separation och hon jävlas skynda till soc och skriv ett umgängesavtal förslagsvis. De gäller som ett domslut då de har den befogenheten.

• Anonym (ftbgyuhni)
    Anonym (...) skrev 2014-08-23 11:28:32 följande:

Nä ts ni har gemensam vårdnad för att "ta" din dotter måste hon stämma dig på vårdnaden.
    Det är svårt att få enskild om inte särskilda problem föreligger, alt rejäl smutskastning med risk för att båda mister vårdnaden.
    Du måste dessutom godkänna att dottern skrivs på annan adress än den nuvarande. Treskoskrivning ( utan godkännande ) tar tid-närmare ett årsammantaget, och kan endast fås om det t ex är avsevärt närmare till dagis osv på dotterns nya adress,
    Tänk på att alla myndigheter utgår från barnens bästa ej föräldrarnas.

Så nej det är inte riktigt så enkelt. Vid ev separation och hon jävlas skynda till soc och skriv ett umgängesavtal förslagsvis. De gäller som ett domslut då de har den befogenheten.

Det tar inte alls ett år att få ett barn skrivet på sin adress. Inte ens om den andre båkar tar det ett år, barnet kvarskrivs helt enkelt på senaste adressen alt (om båda flyttar) på den adress som är närmast dagis vilket ju inte är aktuellt här då barnet är för litet.
    Om mamman flyttar och skriver barnet på sin adress utan att TS agerar så skrivs barnet på hennes adress helt enkelt. OM barnet alltså har mestadelen av sin dygnsvila där.

Det TS mste göra är att agera snabbt som jag skrev.

• Anonym (...)
    Anonym (ftbgyuhni) skrev 2014-08-23 14:05:50 följande:
    Det tar inte alls ett år att få ett barn skrivet på sin adress. Inte ens om den andre båkar tar det ett år, barnet kvarskrivs helt enkelt på senaste adressen alt (om båda flyttar) på den adress som är närmast dagis vilket ju inte är aktuellt här då barnet är för litet.
    Om mamman flyttar och skriver barnet på sin adress utan att TS agerar så skrivs barnet på hennes adress helt enkelt. OM barnet alltså har mestadelen av sin dygnsvila där.

Det TS mste göra är att agera snabbt som jag skrev.
    Nej barnet skrivs inte där då båda måste godkänna och finns inget papper på vart barnet har sin dygnsvila så kollar de.

Suck, det är så tröttsamt med såna som dig.. Jag skrev upp till ett år.

För mig tog det 14 månader om du vill veta
  • Anonym (ftbgyuhni)
    Anonym (...) skrev 2014-08-23 18:12:17 följande:
    Nej barnet skrivs inte där då båda måste godkänna och finns inget papper på vart barnet har sin dygnsvila så kollar de.

Suck, det är så tröttsamt med såna som dig.. Jag skrev upp till ett år.

För mig tog det 14 månader om du vill veta
    Och för mig tog det två månader. Ja, de kollar, det skrev jag ju?
Svar på tråden Mamman hotar att ta vår dotter med sig vid separation