• madeleinesolberg

    Veteallergi? Hjälp

    Hej. Funderar starkt på om min åttamånaders son har veteallergi. För en vecka sedan började han få utslag efter han ätit. Rött runt om med vita prickar i. Trodde det va kiwin då han aldrig testat det förr. Trodde därefter det var päron men nu får han efter han ätit allt möjligt. Utesluter gluten då det inte ska ge utslag och han har inte ont i magen eller lös mage. Vete däremot kan ge nässelutslag och finns i allt från barnmatsburkarna till vällingen. Efter fullkornsvällingen igår va han jätteprickig. Provade majsvälling idag och inte en prick. Är det någon med erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Veteallergi? Hjälp
  • Sasssaa

    Om man har en glutenintolerans så innebär det att man inte tål proteinet gluten som finns i vete, råg och korn. Så till gluten hör vete, testa att utesluta allt som hör till gluten för att se om det blir bättre:)

    Med ett enkelt blodprov kan man också kolla upp om man har glutenintolerans, sk celiaki.

    Lycka till!

  • FruAnell
    madeleinesolberg skrev 2014-08-23 09:15:29 följande:

    Men han reagerar så lite på tex havregröten men jättemycket på vällingen som har mycket vete i. Ingen som har barn med veteallergi?


    Havre innehåller egentligen inte gluten även om man som glutenintolerant bör äta ren havre (havre som växer på nya fält där man inte tidigare odlat vete). Har inga barn men väl en make som inte tål gluten. Så det kan ju vara därför han inte reagerar på havregröten.
  • Skumbollen

    Havre innehåller iof. Inte gluten. Jag har celiaki själv, som ofta lite slarvigt kallas glutenallergi. Det är inte samma sak som veteallergi! Jag vet en vuxen som har veteallergi men har inte koll på hennes symptom.

    Om det varit min pojk så hade jag börjat med att utesluta enbart vete under en lite längre period samt fört matdagbok. Hoppas du klurar ut det :)

  • madeleinesolberg

    Nej jag har läst att havre ofta är "förorenad" av vete och har tänkt att det är därför han reagerar så lite på havre, för att den inte är "ren" utan förmodligen veterester.

  • Fjärilslarv
    LiaSthlm skrev 2014-08-23 08:29:04 följande:

    Men är inte vete gluten?


    nej, är man veteallergiker så kan man inte äta något med vete i alls, även om det skulle vara glutenfritt.
  • Fjärilslarv
    Sasssaa skrev 2014-08-23 08:47:48 följande:

    Om man har en glutenintolerans så innebär det att man inte tål proteinet gluten som finns i vete, råg och korn. Så till gluten hör vete, testa att utesluta allt som hör till gluten för att se om det blir bättre:)

    Med ett enkelt blodprov kan man också kolla upp om man har glutenintolerans, sk celiaki.

    Lycka till!


    njae ett blodprov kan visa att man inte har allergi fast man har den, så var det för min syster. de gick sedan in med endoskopi och gastroskopi och såg att hennes tarmludd var borta (vilket är det som händer vid glutenallergi) och hon fick således diagnosen glutenallergi.
  • Mamori

    Jag är veteallergiker fast inte glutenintolerant ifall det är något ni undrar. Är dock inte jättekänslig mot vete så klarar av att äta litegrann Solig

  • Skumbollen
    madeleinesolberg skrev 2014-08-23 09:32:05 följande:

    Nej jag har läst att havre ofta är "förorenad" av vete och har tänkt att det är därför han reagerar så lite på havre, för att den inte är "ren" utan förmodligen veterester.


    Så kan det absolut vara :)
  • Skumbollen
    Fjärilslarv skrev 2014-08-23 10:24:05 följande:
    njae ett blodprov kan visa att man inte har allergi fast man har den, så var det för min syster. de gick sedan in med endoskopi och gastroskopi och såg att hennes tarmludd var borta (vilket är det som händer vid glutenallergi) och hon fick således diagnosen glutenallergi.
    Så var det för mig med, ett himla projekt att få min diagnos.
  • Sasssaa
    Fjärilslarv skrev 2014-08-23 10:24:05 följande:
    njae ett blodprov kan visa att man inte har allergi fast man har den, så var det för min syster. de gick sedan in med endoskopi och gastroskopi och såg att hennes tarmludd var borta (vilket är det som händer vid glutenallergi) och hon fick således diagnosen glutenallergi.
    så kan det absolut vara:) Ibland är det inte helt lätt att hitta allergier av olika slag.
    Har man celiaki speciellt så kollar man via blodprov om det finns antikroppar mot ett enzym som kallas transglutaminas (som ska bryta ned gluten). Det är ofta ett säkert prov, men det kan säkert missvisa ibland och fler undersökningar behövs, som i din systers fall och säkert i många andra också. 
    Har man inte transglutaminas i tarmen så kommer tarmluddet att bli tillbakadraget, man tar då inte upp den näring kroppen behöver och man får då olika symtom. 

    Som några skriver så är det endel som är allergisk mot enbart vete, och då är det ju inte celiaki det handlar om utan bara en allergi:)
  • madeleinesolberg

    Saken är att han blir enbart prickig. Han kliar inte, gnäller inte, verkar inte ha ont i magen och får inga problem med andningen. Han blir jättelätt förstoppad så jag vill inte gärna ge majs eller ris välling/gröt. Vi har fått åka till akuten en gång då han va så förstoppad. Kan jag ge honom havre gröt och välling ändå då han bara reagerar med prickar?

  • Sasssaa
    madeleinesolberg skrev 2014-08-23 13:35:52 följande:

    Saken är att han blir enbart prickig. Han kliar inte, gnäller inte, verkar inte ha ont i magen och får inga problem med andningen. Han blir jättelätt förstoppad så jag vill inte gärna ge majs eller ris välling/gröt. Vi har fått åka till akuten en gång då han va så förstoppad. Kan jag ge honom havre gröt och välling ändå då han bara reagerar med prickar?


    är det bara prickar han får som inte stör honom så är det kanske ingen större fara med det. Däremot så vet jag personligen inte om jag skulle vilja ge mitt barn något som han verkar reagera på, tänkte om man kan trigga allergin till att förvärras om man utsätts för något man inte tål?
    Om jag var du så skulle jag prata med BVC och rådfråga dem där. Du säger att han lätt blir förstoppad, har ni testat att sätta messmör i vällingen? och har han jätte problem med det så kanske ni kan kolla er för om det kunde bli eventuelt för honom att testa lactulos?

    lycka till, och hoppas ni hittar en bra lösning som fungerar för er och eran lilla son:)
  • madeleinesolberg

    Nej det känns inte jättekulmen det finns ju inga vetefria/glutenfria alternativ. Han äter maxdos laktulos dagligen och katrinplommonpure varje dag. Men fick svar idag att man ska fortsätta som vanligt tills tester tas om en vecka för att det ska kunna ge utslag på testerna. Tänkte mest om nån här hade erfarenhet av hur deras barn reagerat vid allergi antingen vete eller gluten? Hur upptäckte ni det? Hur utreddes det etc

  • Rosdraken

    Ser att det var ett tag sen du frågade men har en vete allergiker här hemma och en som är under utredning för celiaki (gluten).

    Hon som har diagnos fick den när hon precis hade börjat äta vanlig mat och slutade med ersättningen. Hon hade ont i magen och var jätte hård så då hade vi redan upptäckt mjölkprotein och soja allergi. Ho gjorde x antal  tester innan läkarna på barn sa att vi skulle ta bort flera födoämnen som det är vanligt att reagera på och sen återinföra långsamt när  magen var bra. det var då tydligt vad hon reagerade på mer (vete) då var hon under årer idag är hon 2 1/2 och det är "bara" vete allergi kvar något läkarna inte tror kommer växa bort men den kan det. Vanligtvis växer det bort men hennes är så kraftig att det är därför hon kommer få ha det så länge/alltid.  Får hon i sig vete idag blir det kräkningar/andningspåverkan (astma) och massa eksem runt munnen/kinderna hon blir som ett stoppljus.

    Hon som utreds har sen januari -13 stått stilla i vikt hon är 3 1/2 år idag och i jan vägde hon 12 kg och var 88 cm i går hos bvc vägde hon 12,2 och var 92 cm så det är inte mycket att skryta med hon har även under hela (!!) detta år sagt att hon har ont i magen och pekar ALLTID på samma ställe har nu även vaknat några nätter med magont har tid hos läkare 16/10 och kommer då kräva remiss till barn (vi har precis flyttat och förra bvc tyckte vi skulle avvakta hela tiden, en läkare där sa tom att det var en fas att hon inte växer i somras)


    Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 Viola 31/5-14
  • Mamori
    madeleinesolberg skrev 2014-08-23 13:35:52 följande:

    Saken är att han blir enbart prickig. Han kliar inte, gnäller inte, verkar inte ha ont i magen och får inga problem med andningen. Han blir jättelätt förstoppad så jag vill inte gärna ge majs eller ris välling/gröt. Vi har fått åka till akuten en gång då han va så förstoppad. Kan jag ge honom havre gröt och välling ändå då han bara reagerar med prickar?


    Små barn blir ofta prickiga eller får feber av allergi. Andningsproblem, illamående etc brukar vara vanligare hos större barn.

    Men är man allergisk mot något och ändå äter det så kan man utveckla fler allergier så det är inte bra. Allergi gör att kroppen reagerar på något stort protein som kommer in i kroppen och när kroppen då "aktiveras" så kan den reagera på andra stora protein som finns i närheten också, och man kan utveckla fler allergier.
  • liol1973

    Förstoppningen kan i sig också vara ett symptom på allergi, inte minst då den är så kraftig som din sons.

    Dottern blev också väldigt lätt förstoppad första året, men när vi väl upptäckte hennes mjölkproteinallergi och tog bort mjölken försvann även förstoppningsproblemen. Hennes tarm stannar fortfarande upp när hon får i sig ngt hon inte tål.

    Tycker också att du ska testa att ta bort all vete ett tag och se om fler symptom än bara prickarna försvinner. Om du inte hittar ngn välling som fungerar kan du koka egen välling på ersättning, maizena stärkelse och eventuellt lite pofiber (man blandar i ersättningen i det avsvalnade tjocka vattnet).

Svar på tråden Veteallergi? Hjälp