Åsikter om badrumsplanering
Vi står inför att renovera vårt badrum med start till våren och vill nu gärna få lite tips om vad som kan vara bra att tänka på, speciellt från er med barn.
Vi vill gärna få in såväl badkar som dusch och dubbelhandfat på ca 6,8 kvm. Badrummet är husets enda.
Idag står en duschkabin i nedre högra hörnet, ett enkelt handfat och högskåp på dubbelhandfatens motsvarande plats, en dubbelgarderob i övre vänstra hörnet och kommod i den lilla alkoven. Min ritning utgår från att alla funktioner hamnar på ungefär samma plats, men vi är öppna för förslag. Idag känns gången mellan handfat och toalett som tillräckligt bred, förhoppningsvis känns det öppnare utan högskåpet som idag ståt mitt emot toaletten.
Toaletten vill jag inte gärna flytta då det skulle innebära att vi måste dra om det avloppet, vilket vi vill undvika. Och vi vill gärna ha kvar en liten garderob/förvaringslösning i övre vänstra hörnet.

Jag har hittat två olika badkar som kan placeras i alkoven utan att störa fönstret (grå linjen nedre vänstra hörnet) och som inte heller innebär att vi behöver flytta det befintliga elementet (röda linjen under fönstret).
Ett runt badkar med diametern 110 cm, eller ett kort vanligt badkar. Jag är lite förälskad i det runda, men det är 80 cm högt, och verkar kräva en liten pall för att kliva i och ur, kan man bada barn i det utan att bryta ryggen? Dödsfälla när barnen blir större?
Den befintliga duschkabinen är 80*80 cm och känns trång, vi skulle vilja ha ett duschhörn med vikbara dörrar istället, 90-100 cm ca.
Vi har aldrig byggt badrum tidigare och vill nu ha tips på fallgropar, även om vi tycker att planlösningen är ok idag så kanske någon har tips på bättre utnyttjande av utrymmet.
Utseendemässigt blir det ett svart sten/klinker golv och vita kaklade väggar och vitt porslin, gärna med lite mjuka former, eventuellt kanske vi sätter samma stenskivor som på golvet i duschhörnan. Golvet har vi sen många år kärat ner oss i av någon anledning, och nu blir det äntligen så att vi kan använda det.
Ni som har helkaklade badrum, stora eller små kakelplattor, vad är att föredra?
Kan man ha sten/klinkersgolv utan golvvärme? Vi har källare/pannrum under badrummet och har egentligen inte kikat på möjligheterna att ha golvvärme. Vi har vattenburen värme i huset (bergvärme). Lätt/svårt att lägga in vattenburen golvvärme? Någon som har såna där fina duschrännor istället för klassisk golvbrunn som kan rekommendera eller avråda? Problem att dra avloppet från badkaret under golvet? Skulle man kunna lägga en duschränna längs hela väggen som avvattnar både dusch och badkar.
Vi ska ta in proffs för att göra arbetet med rördragning och kakling, men har vål tänkt koppla in och montera upp all inredning själva. Så vi kommer säkert få hjälp med lite ideér, men jag gillar ju att planera :)
Kanske kan någon också visa lite inspirationsbilder på sina badrum? Vad är rimligt att tänka sig att det kostar om man väljer mediumdyrt porslin och kakel till 8 kvm? Vi har en maxbudget på ca 150 000 kr men kommer såklart gärna billigare undan.