• riboflavin

Åsikter om badrumsplanering

Vi står inför att renovera vårt badrum med start till våren och vill nu gärna få lite tips om vad som kan vara bra att tänka på, speciellt från er med barn. 
    Vi vill gärna få in såväl badkar som dusch och dubbelhandfat på ca 6,8 kvm. Badrummet är husets enda.

Idag står en duschkabin i nedre högra hörnet, ett enkelt handfat och högskåp på dubbelhandfatens motsvarande plats, en dubbelgarderob i övre vänstra hörnet och kommod i den lilla alkoven. Min ritning utgår från att alla funktioner hamnar på ungefär samma plats, men vi är öppna för förslag. Idag känns gången mellan handfat och toalett som tillräckligt bred, förhoppningsvis känns det öppnare utan högskåpet som idag ståt mitt emot toaletten.

Toaletten vill jag inte gärna flytta då det skulle innebära att vi måste dra om det avloppet, vilket vi vill undvika. Och vi vill gärna ha kvar en liten garderob/förvaringslösning i övre vänstra hörnet.

Jag har hittat två olika badkar som kan placeras i alkoven utan att störa fönstret (grå linjen nedre vänstra hörnet) och som inte heller innebär att vi behöver flytta det befintliga elementet (röda linjen under fönstret).
    Ett runt badkar  med diametern 110 cm, eller ett kort vanligt badkar. Jag är lite förälskad i det runda, men det är 80 cm högt, och verkar kräva en liten pall för att kliva i och ur, kan man bada barn i det utan att bryta ryggen? Dödsfälla när barnen blir större?

Den befintliga duschkabinen är 80*80 cm och känns trång, vi skulle vilja ha ett duschhörn med vikbara dörrar istället, 90-100 cm ca.  

Vi har aldrig byggt badrum tidigare och vill nu ha tips på fallgropar, även om vi tycker att planlösningen är ok idag så kanske någon har tips på bättre utnyttjande av utrymmet.

Utseendemässigt blir det ett svart sten/klinker golv och vita kaklade väggar och vitt porslin, gärna med lite mjuka former, eventuellt kanske vi sätter samma stenskivor som på golvet i duschhörnan. Golvet har vi sen många år kärat ner oss i av någon anledning, och nu blir det äntligen så att vi kan använda det.

Ni som har helkaklade badrum, stora eller små kakelplattor, vad är att föredra?

Kan man ha sten/klinkersgolv utan golvvärme? Vi har källare/pannrum under badrummet och har egentligen inte kikat på möjligheterna att ha golvvärme. Vi har vattenburen värme i huset (bergvärme). Lätt/svårt att lägga in vattenburen golvvärme? Någon som har såna där fina duschrännor istället för klassisk golvbrunn som kan rekommendera eller avråda? Problem att dra avloppet från badkaret under golvet? Skulle man kunna lägga en duschränna längs hela väggen som avvattnar både dusch och badkar.

Vi ska ta in proffs för att göra arbetet med rördragning och kakling, men har vål tänkt koppla in och montera upp all inredning själva. Så vi kommer säkert få hjälp med lite ideér, men jag gillar ju att planera :)

Kanske kan någon också visa lite inspirationsbilder på sina badrum? Vad är rimligt att tänka sig att det kostar om man väljer mediumdyrt porslin och kakel till 8 kvm? Vi har en maxbudget på ca 150 000 kr men kommer såklart gärna billigare undan.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Svar på tråden Åsikter om badrumsplanering
  • Ful Anka

Har ett par enkla råd. Inget svart klinker på golvet, omöjligt att hålla rent. Det ser alltid skitigt ut då. Golvvärme är ett måste. Kör med el-slingor, bra och billigt.
    Låt proffsen göra jobbet, då menar jag allt jobb. Sen är det bra att kolla med försäkringsbolaget vilken typ av brunn ev. duschrännor de godkänner.

This is my life and I don't care
  • Harmagedon

Lägg 10*10 kakel i duschen så att de får till ett bra fall. Ska ni ha stora plattor i duschen måste ni nästan investerar i unidrain eller motsvarande system och det är rätt dyra grejer.

Byt ut högskåpet mot en kommod under handfaten. Sväljer massor med blir luftigare.

Runt badkar låter trevligt men hur funkar det att hålla rent runt?

• Honungsblomman

Inte svart! Kör hellre på någon gråton.

• riboflavin
    Ful Anka skrev 2014-08-24 14:12:31 följande:

Har ett par enkla råd. Inget svart klinker på golvet, omöjligt att hålla rent. Det ser alltid skitigt ut då. Golvvärme är ett måste. Kör med el-slingor, bra och billigt.
    Låt proffsen göra jobbet, då menar jag allt jobb. Sen är det bra att kolla med försäkringsbolaget vilken typ av brunn ev. duschrännor de godkänner.

Vi har faktiskt inte ens tänkt på försäkringsbolaget, bra tips. Angående golvvärme så är kanske elslingor att föredra.

Kikat lite på det där med arbetstimmar och på det stora hela verkar det som om att betala för de få timmarna det tar att slutmontera är en piss i oceanen i jämförelse med underarbete och kakling så det kan nog bli så att proffsen får ta hand om den biten också. Sambon är certifierad elektriker så den kostnaden sparar vi ju in.

Vi har haft svarta klinker med mörka fogar i tidigare badrum och tyckt att det fungerat utmärkt, då har det varit svårare att hålla rent när vi haft ljusa golv enligt mitt tycke. Vi vill ha just mörkt golv av den anledningen, tänk vad folk är olika :) däremot så funderar jag lite på hur praktiskt det är med ett högblankt mörkt golv. Vi har ju haft matta plattor tidigare.
    Harmagedon skrev 2014-08-24 14:26:05 följande:

Lägg 10*10 kakel i duschen så att de får till ett bra fall. Ska ni ha stora plattor i duschen måste ni nästan investerar i unidrain eller motsvarande system och det är rätt dyra grejer.

Byt ut högskåpet mot en kommod under handfaten. Sväljer massor med blir luftigare.

Runt badkar låter trevligt men hur funkar det att hålla rent runt?

Det golv vi vill ha finns i storlekar från 10*10 upp till 60*60 så där har platssättarna lite att jobba med beroende på var som är lämpligast.
    Det är just ett unidrainsystem vi är lite sugna på, jag tyckte ändå inte att det var orimligt dyrt.  Nu när jag kikade på badkaret så verkar det som om man ändå behöver ha avloppet centralt placerat under badkaret så vi får nog leva med att det kommer ligga avloppsrör under golvet kanske.

Högskåpet står där nu (mörklaserad furu, 70-tal) och är i vägen, vi vill ha skiva/kommod med förvaring och dubbla handfat istället, precis som du föreslår. Och istället för spegelskåp en spegel och en smal hylla under.

Jag tror det är lättare att hålla rent runt det runda badkaret än det fyrkantiga faktiskt, men absolut en klok synpunkt, det ska ju vara någorlunda praktiskt också, inte bara snyggt. Det runda är smalare nertill och kommer stå relativt fristående så att man kommer åt med mopp runt om. Nederdelen kommer hamna 30-40 cm från väggarna, när den övre kanten står 10-15 cm ut. Lite pill är det säkert, men jag tror det är oundvikligt med badkar om man inte har plats att ha helt fristående?
  • Harmagedon

Jo, kör ni med glasväggar runt duschen välj ett rökfärgat glas. På klarglas syns minst lilla kalkfläck och du kommer tycka badrummet ser ostädat ut på en gång.

• Sorbus

Jag kan tipsa om room328 där du kan rita upp ditt badrum i 3D. www.room328.se/ Det använde jag när vi planerade om vårt badrum och det underlättade mycket att få en 3d-bild som man kan "gå runt" i. Det blir mycket enklare att se om det funkar som man tänkt sig när det är lite tight med utrymme. Där kan du också se hur intrycket blir med olika färger, olika kakel och olika storlekar av kakel. Storleken är i mångt och mycket en smakfråga, förutom vid duschen där det är viktigt att få tillräckligt med fall mot golvbrunnen och det är mycket svårare med större plattor så där rekommenderas mindre plattor. En del sätter samma storlek på hela golvet, annars kan man välja större till resten och mindre bara i duschen. Men med tanke på att det är ett badrum som inte är jättestort och där ni vill få in en hel del så tycker jag det är att rekommendera att inte blanda för mycket och vara återhållsam med bårder och liknande så att intrycket inte blir för plottrigt.

När det gäller badkar så är insikten från vår badrumsomgörning att om man väljer ett kort badkar så blir det viktigare med djupet så det blir tillräckligt djupt om man vill bada i det som vuxen också. Däremot är det en fördel för barn att det inte är så hög kant, så där får ni göra en avvägning av vad ni tror blir bäst.

Golvvärme tycker jag definitivt ni ska satsa på. Det enda jag saknar på bilden är en en handdukstork. Det finns inte många fria väggar men där ser ut att vara plats till en mellan duschen och badkaret och det är ju också idealiskt med tanke på att det blir lätt att nå handduken både när man stiger ur badkaret och ur duschen. Det enda är att det måste vara tillräckligt långt ifrån bad och dusch när det gäller elen.

Och välj badrumsfirma/hantverkare med omsorg!

• bylocal

Hej,

Vi sätter nästan alltid stora plattor på vägg i våra badrum då det upplevs som större om du har färre fogar och lättare att hålla rent då det mesta smuts fastnar i fogen.

Vi kör nästan uteslutande med unidrain då det är snyggt med stora plattor även på golv och en snygg brunn.

Unidrain är nu godkänd.

Under badkaret kan du köra med en vanlig brunn och mindre plattor för att komma ner i kost.

Golvvärme är el att föredra, med vatten brukar det bli dyrt för bara ett badrum då ni måste ha en schunt mm så jag skulle välja el.

Handdukstork är ju att föredra mellan bad och dusch och det är en kapslad dosa alt infällt för INR line som är snygg men kanske inte den mest praktiska.

Lycka till !

Bifogar några bilder men hade inte så många på denna dator

• SupersurasunkSara

Här är mina förslag. Bild på ett hörnbadkar som kan fungera och hur jag menar badkaret på bild två. Fast du måste ju inte dekorera som på bilden om det inte är er stil På tredje bilden så har jag ritat in en duschstång och draperi. Stången går förbi fönstret så man även täcker för det när man duschar.

Hörnbadkar:

Badkar till bild 2: (Fast ni får ju vända det åt andra hållet så att säga)

• SupersurasunkSara

Just det, på bild tre har jag även ritat in ett enskilt handfat där ni har en förvaring och har förvaringen där handfatet är idag om ni skulle känna att det blir för trång gång.

• riboflavin
    bylocal skrev 2014-09-13 13:39:22 följande:

Hej,

Vi sätter nästan alltid stora plattor på vägg i våra badrum då det upplevs som större om du har färre fogar och lättare att hålla rent då det mesta smuts fastnar i fogen.

Vi kör nästan uteslutande med unidrain då det är snyggt med stora plattor även på golv och en snygg brunn.

Unidrain är nu godkänd.

Under badkaret kan du köra med en vanlig brunn och mindre plattor för att komma ner i kost.

Golvvärme är el att föredra, med vatten brukar det bli dyrt för bara ett badrum då ni måste ha en schunt mm så jag skulle välja el.

Handdukstork är ju att föredra mellan bad och dusch och det är en kapslad dosa alt infällt för INR line som är snygg men kanske inte den mest praktiska.

Lycka till !

Bifogar några bilder men hade inte så många på denna dator

Tackar, unidrain är ju väldigt snyggt så det kommer vi nog satsa på i en eller annan form.
  • riboflavin
    SupersurasunkSara skrev 2014-09-13 23:09:52 följande:
    Här är mina förslag. Bild på ett hörnbadkar som kan fungera och hur jag menar badkaret på bild två. Fast du måste ju inte dekorera som på bilden om det inte är er stil På tredje bilden så har jag ritat in en duschstång och draperi. Stången går förbi fönstret så man även täcker för det när man duschar.

Hörnbadkar:

Badkar till bild 2: (Fast ni får ju vända det åt andra hållet så att säga)
    Vilket jobb du lagt ner, tack!
    Förslaget att ha dusch i alkoven med en glasbetongvägg gillar jag skarpt :) bara lite orolig för att det ska skvätta vatten på fönsterkarm och foder, är inte jättesugen på draperi egentligen med det kan ju vara en lösning. Man kanske kan ha ett snyggt draperi på vanlig stång att täcka själva fönstret med när man duschar, när det inte används skjuts det bara mot hörnet.
    Glasbetongväggen behöver ju inte gå hela vägen upp till tak så ljuset får vi ju in ändå.

Det är främst jag som nyttjar badkar så vi behöver inte ett jättestort. Ett hörnbadkar liknande det här eller det här borde räcka och ändå ge ganska mycket plats runtom.
  • SupersurasunkSara
    riboflavin skrev 2014-09-14 08:47:36 följande:
    Vilket jobb du lagt ner, tack!
    Förslaget att ha dusch i alkoven med en glasbetongvägg gillar jag skarpt :) bara lite orolig för att det ska skvätta vatten på fönsterkarm och foder, är inte jättesugen på draperi egentligen med det kan ju vara en lösning. Man kanske kan ha ett snyggt draperi på vanlig stång att täcka själva fönstret med när man duschar, när det inte används skjuts det bara mot hörnet.
    Glasbetongväggen behöver ju inte gå hela vägen upp till tak så ljuset får vi ju in ändå.

Det är främst jag som nyttjar badkar så vi behöver inte ett jättestort. Ett hörnbadkar liknande det här eller det här borde räcka och ändå ge ganska mycket plats runtom.
    Varsågod, det är en hobby jag har haha.

Ja, behövs inget större än så, så blir det ju luftigare och rymligare. Ni kan ju sätta upp en snygg stång på väggen längst in. Det finns ju ganska snygga draperier som ser mer ut som tyg också. sätter ni stången hela vägen kan ni använda den även som förvaring genom att hänga s-krokar på den. Har en bild men hittade den inte nu.
Svar på tråden Åsikter om badrumsplanering