• pleasepleasehelpme

tampong-panik?!

Hej, jag är 14 år, jag har panik och sitter och gråter på toan samtidigt som jag skriver detta.
    Jag har blod-fobi och klarar inte av min mens alls.
    Använder bindor men nu ska vi bada om några dagar, tror jag kommer få mens då..
    Hur sätter man in en tampong? vilket hål?
    Förklara snälla, jag har ingen animg, visa bild om det går.. googlade men det finns bara bilder från sidan?!

Har några frågor också..
    1. Hur vet man att man ska byta tampong?
    2. Kan det läka när man badar?!
    3. Hur ser en full tampong ut? Är den helt blodig, osv? Jätterädd.
    4. Ska man prova sätta in tampongen när man inte har mens?

..Törs inte göra detta..
    Vi ska utomlands snart, imorgon faktiskt, men vad blir en semester utan att bada..

Hjälp..
  • Svar på tråden tampong-panik?!
  • Tow2Mater

Inte till mycket hjälp just nu, men infor nästa planerade resa finns det hormontabletter (gulkroppshormon) att få utskrivet av en läkare som fordrojer mensen en vecka eller mera. Man man måste ta dem några dagar innan planerad mens, så det är formodligen for sent for dig just nu.

• PinkSugar
    Hur sätter man in en tampong? vilket hål
    I slidan, samma hål som blodet kommer från

Har några frågor också..
    1. Hur vet man att man ska byta tampong?
    När tampongen är insatt så kan man testa att dra lite lätt i snöret, rör den sig är det dax att byta. Märker man dock att man exempelvis behöver byta drygt var tredje timme så får man tajma toabesöken med klockan
    2. Kan det läka när man badar?!
    Läcka? Nej, men byt så fort du badat klart - efter varje dopp
    3. Hur ser en full tampong ut? Är den helt blodig, osv? Jätterädd.
    Ja, den är helt blodig. Är det vitt på en så kan den fortfarande suga i sig lite mer blod
    4. Ska man prova sätta in tampongen när man inte har mens?
    Kan kan man, men det kommer gå väldigt trögt. Smörj i den med glidmedel, vaselin , hudkräm eller olja för att få den att glida in lättare
  • Akua

www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Fittfakta/Illustration-av-kvinnans-kon/

På bilden där det står "slidöppning" ska tampongen in. Sätt dig ner och sära på benen och känn efter med fingret var du hittar din öppning. Du kan också använda en spegel så ser du samtidigt.

Kruxet med att få in en tampong är att man ska vara avslappnad!! Kanske kan du sitta på golvet och "sitta skräddare" men inte så tajt så kan det vara lättare att hitta.

Sen när du för in tampongen så ska hela fingret med in. Så fort du fått in tampongen en liten bit så tryck på med långfingret eller pekfingret och låt fingret följa med in. Tampongen ska liksom lite bakåt samtidigt som du för in den. E

Tryck upp fingret så långt du kommer utan att trycka ihjäl dig :) Tampongen ska inte längre kännas, då sitter den rätt :)

Innan du för in tampongen så dra lite i snöret och ha snöret hängande utanför så du sen kan dra ut den.

• Dasha

Min tips är att använda Tampax, för att där ingår ett litet kartongrör som gör det mycket enkelt att sätta in tampongen. Och titta på bilderna i instruktionen (finns i varje paket), där berättas det ganska noga hur man gör.

• Akua
    pleasepleasehelpme2 skrev 2014-08-25 16:07:50 följande:

Kan inte göra detta..

För feg..

Sorry, kommer inte bada.

Det krävs övning! Du KAN, men måste bara öva! Alla har övat och kämpat och så helt plötsligt går det hur bra som helst! Man glömmer att man har mens för tampongen känns inte. :)
  • Aaamanda

Vännen, du kan inte prata med din mamma? Se till att du har minsta tampong storleken att börja med.

Svar på tråden tampong-panik?!