• pleasepleasehelpme

tampong-panik?!

Hej, jag är 14 år, jag har panik och sitter och gråter på toan samtidigt som jag skriver detta.
    Jag har blod-fobi och klarar inte av min mens alls.
    Använder bindor men nu ska vi bada om några dagar, tror jag kommer få mens då..
    Hur sätter man in en tampong? vilket hål?
    Förklara snälla, jag har ingen animg, visa bild om det går.. googlade men det finns bara bilder från sidan?!

Har några frågor också..
    1. Hur vet man att man ska byta tampong?
    2. Kan det läka när man badar?!
    3. Hur ser en full tampong ut? Är den helt blodig, osv? Jätterädd.
    4. Ska man prova sätta in tampongen när man inte har mens?

..Törs inte göra detta..
    Vi ska utomlands snart, imorgon faktiskt, men vad blir en semester utan att bada..

Hjälp..
  • Svar på tråden tampong-panik?!
  • Anonym (Ta det lugnt!)

Jag tror att det kommer att gå jättebra, ta det lugnt bara. Visst har du inte mens just nu?

Prova först att stoppa in ett finger i din slida så att du känner hur den är formad och hur stor den är. Sätt lite hudkräm eller olja på fingret så går det lättare. Du kan sitta på toalettstolen när du gör det. Det är bra att bekanta sig med sin kropp!

Förmodligen känner du att fingret får plats i slidan. Då kan du testa med en tampong. Smörj in den också innan.

Om du testar nu så är du förberedd när mensen kommer!

• Anonym
    pleasepleasehelpme3 skrev 2014-08-25 17:29:42 följande:

Gråter igen..

Testade att föra in en men det funkar inte?

Jag är för tajt.. :( vill ju bada

Du har köpt rätt typ av tampong? Jag gissar dessutom på att du är oskuld.

Du ska ha den minsta typen av tampong och iom att du är oskuld så kan det vara svårt att få in en tampong första gångerna. Man får öva. Jag lärde mig att jag skulle stå med ena benet på toalocket så gick det lättare.

Men du måste ju också prata med din mamma. Du ska inte behöva gå igenom det här själv och känna sån panik.

• Akua

Ta det lugnt vännen, det kommer funka för dig också!! Du är inte ovanligt tång eller något! Det ÄR kämpigt och ibland ett helvete att vara kvinna och tvinga sig lära allt! Du är duktig och modig som försöker på nytt!

Gör som en skrev här....att börja med att stoppa upp ett finger bara.

Det kan låta äckligt eller konstigt men "far runt" med fingret lite där inne. "Slidgången" är ju inte alldeles rak utan lite böjd och krokig med lite hinder här och var, så gör så först.

Och ta salva, idomin tex eller vanlig olivolja som ni kanske har i köket på fingret så det inte blir så torrt. Är det torrt så är det svårare att känna och typ omöjligt att få in en tampong...oavsett hur gammal och van tampong-bärare man är :)

• Anonym (hgy)

Två likadana, i princip, trådar av två olika användare på bara nån dag? 

• Akua
    Anonym (hgy) skrev 2014-08-25 20:44:37 följande:

Två likadana, i princip, trådar av två olika användare på bara nån dag? 

Vad vill du ha sagt med det?
  • Anonym (hgy)
    Akua skrev 2014-08-25 21:02:48 följande:
    Vad vill du ha sagt med det?
    Att det finns väldigt många 14-åriga flickor i Sverige som ska åka och bada på tisdag och har svårt för blod och att föra in tampongen. 
    Sen kan man ju tänka fritt och sväva ut lite i sina funderingar om vad detta betyder...
  • Anonym
    Anonym (hgy) skrev 2014-08-25 21:17:23 följande:

Att det finns väldigt många 14-åriga flickor i Sverige som ska åka och bada på tisdag och har svårt för blod och att föra in tampongen. 

Sen kan man ju tänka fritt och sväva ut lite i sina funderingar om vad detta betyder...

Ja, och vad tror du att detta betyder?
  • Anonym (hgy)
    Anonym skrev 2014-08-25 21:19:43 följande:
    Ja, och vad tror du att detta betyder?
    Det vet jag inte men man kan ju fundera lite om man vill. Vill man inte så slipper man ju. :) 
  • Akua
    Anonym (hgy) skrev 2014-08-25 21:22:10 följande:

Det vet jag inte men man kan ju fundera lite om man vill. Vill man inte så slipper man ju. :) 

Vill du berätta vad du funderar då???
  • Sarakechi

Hudkräm på en tampong upp i hyskan? :O Nej men nu tror jag väl ändå.....

Svar på tråden tampong-panik?!