• bokhyl­lan
    Äldre 25 Aug 20:32
    1794 visningar
    15 svar
    15
    1794

    Vad för bil?

    Hej! Skulle behöva lite tips och hjälp. Jag ska köpa ny bil, men vet inte riktigt vad jag ska köpa. Vill ha en bil som inte är alltför dyr i skatt och försäkring då jag pluggar. Vill ha en mellanstor bil. Ingen kombi och ingen jätteliten. Manuellväxlad. Bensin. Gärna driftsäker bil som inte behöver bo på verkstaden och som jag kan ha ett tag framöver.

  • Svar på tråden Vad för bil?
  • Äldre 25 Aug 20:38
    #1

    Kolla på Toyota Auris eller Yaris förslagsvis. Driftsäkrare får man leta efter!

  • bokhyl­lan
    Äldre 25 Aug 20:47
    #2

    Toyota Yaris är ingenting för mig. För liten bil och tycker inte att den är speciellt fin. Auris ska jag kolla upp. :)


    Kanske ska nämna att jag inte kommer köpa en bil som är svindyr i inköp.

  • Äldre 25 Aug 20:52
    #3

    Finns begagnade ;) Själv är jag inne på min andra Avensis och det är en vansinnigt sympatisk bil! Något törstig men det vägs upp av att den bara går och går och går och går :)

  • Anonym
    Äldre 25 Aug 21:02
    #4

    Jo, ska ju ha en begagnad bil. Är student som sagt. :)

  • Äldre 25 Aug 21:13
    #5

    Corolla finns att få tag på hyfsat billigt. Modellen görs inte längre men den bara går och går den också. 

    Sen finns det ju förstås andra märken än Toyota ;)

  • Äldre 26 Aug 11:56
    #6
    Nattugghla skrev 2014-08-25 21:13:58 följande:
    Corolla finns att få tag på hyfsat billigt. Modellen görs inte längre men den bara går och går den också. 

    Sen finns det ju förstås andra märken än Toyota ;)
    Corolla eller Honda Accord. Driftsäkra bilar, inget man blir upphetsad av att köra men man slipper krångel.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Äldre 26 Aug 12:05
    #7

    Opel corsa C 1.2, enkel, billig, sällan nåt primärt sönder, billiga delar. Sällan rostiga eller muggiga utan man får mycket bil för pengarna.

    Honda må vara driftsäkra men mycket reservdelar finns bara som original vilket kan vara dyrt.

  • Äldre 26 Aug 12:20
    #8
    Nyfikna72 skrev 2014-08-26 12:05:10 följande:
    Opel corsa C 1.2, enkel, billig, sällan nåt primärt sönder, billiga delar. Sällan rostiga eller muggiga utan man får mycket bil för pengarna.
    Honda må vara driftsäkra men mycket reservdelar finns bara som original vilket kan vara dyrt.
    Accord från 90-talet har mycket delar gemensamma med Rover, jag servar en bekants bil med delar som köps från England. Inte ens Biltema slår de priserna.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Äldre 26 Aug 15:00
    #9

    Titta på bensinförbrukning och garantipaket, inte bara priset.

  • Anonym
    Äldre 26 Aug 15:21
    #10
    Rataxes skrev 2014-08-26 12:20:25 följande:

    Accord från 90-talet har mycket delar gemensamma med Rover, jag servar en bekants bil med delar som köps från England. Inte ens Biltema slår de priserna.


    Må så vara men hade jag typ 20000 att satsa på en bil så skulle jag nog inte välja en 90 tals accord iallafall......man får oerhört mycket bil för småpengar idag så varför satsa på nåt gammalt och udda?
  • Äldre 26 Aug 20:41
    #11
    Anonym skrev 2014-08-26 15:21:05 följande:
    Må så vara men hade jag typ 20000 att satsa på en bil så skulle jag nog inte välja en 90 tals accord iallafall......man får oerhört mycket bil för småpengar idag så varför satsa på nåt gammalt och udda?
    Nu var ju det bara ett exempel, Bokhyllan skrev ju inte heller vad det fick kosta.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Anonym
    Äldre 26 Aug 23:58
    #12

    Tänkt köpa en bil för cirka 40 000 max.


    Honda har jag kikat lite på, men då på Civic ep3. De har jag hört har lite billigare delar än accorden? Men är den driftsäker?

  • Anonym
    Äldre 27 Aug 08:39
    #13
    Anonym skrev 2014-08-26 23:58:13 följande:

    Tänkt köpa en bil för cirka 40 000 max.


    Honda har jag kikat lite på, men då på Civic ep3. De har jag hört har lite billigare delar än accorden? Men är den driftsäker?


    Tror inte Honda som bilmärke prisdiffar direkt på sina egna reservdelar.
    Jag har två bilar, av samma fabrikat. Den ena är kombi med stor motor, den andra är liten med liten motor, och tillverkaren vad jag vill påstå samma prisnivå oavsett om jag köper reservdelar till lilla eller stora.

    /Puppa
  • Äldre 16 Sep 20:21
    #14
    bokhyllan skrev 2014-08-25 20:32:02 följande:

    Hej! Skulle behöva lite tips och hjälp. Jag ska köpa ny bil, men vet inte riktigt vad jag ska köpa. Vill ha en bil som inte är alltför dyr i skatt och försäkring då jag pluggar. Vill ha en mellanstor bil. Ingen kombi och ingen jätteliten. Manuellväxlad. Bensin. Gärna driftsäker bil som inte behöver bo på verkstaden och som jag kan ha ett tag framöver.


    Mitsubishi har bra bilar och de är inte dyra.

    Annars kan du kolla på Toyota Auris och Volvo V 40, men Volvo är Ingen billig bil ...
  • Äldre 14 Aug 14:23
    #15

    Hej, 
    Nedan har jag listat några halvkombis som jag tror skulle passa. De finns både med bensin och med manuell växellåda. 

    Skoda Fabia: 
    www.wayke.se/sok/skoda/fabia
    Volkswagen polo:
    www.wayke.se/sok/volkswagen/golf
    Seat Ibiza:
    www.wayke.se/sok/seat/ibiza


    Ford Fiesta:
    www.wayke.se/sok/ford/fiesta

    Seat Leon:
    www.wayke.se/sok/seat/leon


    För mer ingående rådgivning är du varmt välkommen att kontakta www.wayke.se/buddy

    Mvh



    Wayke Buddy

Svar på tråden Vad för bil?