• Anonym (Sjukskriven)

    Får jag jobba trots sjukskrivning?

    Jag har under några månaders tid mått rätt dåligt. Till slut tog en kollega, som ansåg att jag mådde för dåligt för att lösa det själv, med mig till akutpsyk där de tvångsinskrev mig och sa att jag har en depression. Efter några dagar skrevs jag ut med medicin och fortsatt behandling i öppenvården. Läkaren sa också att jag behövde vara sjukskriven ett par veckor och skrev ut en sjukskrivning.

    Men jag klättrar på väggarna. Jag jobbar som lärare och jag får panik över all den undervisningstid som försvinner. Dessutom saknar jag det sociala sammanhanget. Att få bli bekräftad. Kan jag gå tillbaka till jobbet på eget initiativ trots sjukskrivning? Om min chef inte vill att jag kommer tillbaka än, är det möjligt att komma tillbaka ändå? Vem bestämmer hur länge man är sjukskriven?

  • Svar på tråden Får jag jobba trots sjukskrivning?
  • iidha

    Ring till Försäkringskassan och fråga. Du kanske kan övertala din chef om att iaf få jobba 25%

  • Fjärilslarv

    du kan bryta din sjukskrivning självmant och gå tillbaka till arbetet, men då inte ha någon sjukpenning från fk.
    Du återgå på en viss procent och få resterande från fk genom sjukpenning, t ex om du jobbar 25% och är sjukskriven på 75%.

  • Anonym (Sjukskriven)

    Det går inte riktigt att gå tillbaka på deltid. Det blir för konstigt med lektionerna och kontinuiteten. För försäkringskassans del är det inget problem så länge jag gör en friskanmälan när jag börjar jobba. Men jag funderar väl egentligen mest på om chefen, med stöd av läkarens åsikt, kan säga att jag inte FÅR börja jobba tidigare?

  • Birgitta02
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2014-08-26 14:51:29 följande: