• Anonym (Sjukskriven)

    Får jag jobba trots sjukskrivning?

    Jag har under några månaders tid mått rätt dåligt. Till slut tog en kollega, som ansåg att jag mådde för dåligt för att lösa det själv, med mig till akutpsyk där de tvångsinskrev mig och sa att jag har en depression. Efter några dagar skrevs jag ut med medicin och fortsatt behandling i öppenvården. Läkaren sa också att jag behövde vara sjukskriven ett par veckor och skrev ut en sjukskrivning.

    Men jag klättrar på väggarna. Jag jobbar som lärare och jag får panik över all den undervisningstid som försvinner. Dessutom saknar jag det sociala sammanhanget. Att få bli bekräftad. Kan jag gå tillbaka till jobbet på eget initiativ trots sjukskrivning? Om min chef inte vill att jag kommer tillbaka än, är det möjligt att komma tillbaka ändå? Vem bestämmer hur länge man är sjukskriven?

  • Svar på tråden Får jag jobba trots sjukskrivning?
  • iidha

    Ring till Försäkringskassan och fråga. Du kanske kan övertala din chef om att iaf få jobba 25%

  • Fjärilslarv

    du kan bryta din sjukskrivning självmant och gå tillbaka till arbetet, men då inte ha någon sjukpenning från fk.
    Du återgå på en viss procent och få resterande från fk genom sjukpenning, t ex om du jobbar 25% och är sjukskriven på 75%.

  • Anonym (Sjukskriven)

    Det går inte riktigt att gå tillbaka på deltid. Det blir för konstigt med lektionerna och kontinuiteten. För försäkringskassans del är det inget problem så länge jag gör en friskanmälan när jag börjar jobba. Men jag funderar väl egentligen mest på om chefen, med stöd av läkarens åsikt, kan säga att jag inte FÅR börja jobba tidigare?

  • Birgitta02
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2014-08-26 14:51:29 följande:

    Det går inte riktigt att gå tillbaka på deltid. Det blir för konstigt med lektionerna och kontinuiteten. För försäkringskassans del är det inget problem så länge jag gör en friskanmälan när jag börjar jobba. Men jag funderar väl egentligen mest på om chefen, med stöd av läkarens åsikt, kan säga att jag inte FÅR börja jobba tidigare?


    Det är ju helt upp till din chef. Och ja, han kanske anser att du bör vara hemma längre och då kan du ju inte göra så mycket. Om du saknar den sociala biten så kan du ju gå dit då och då och träffa dina kollegor?
  • Anonym (..)

    Tror bara din chef kan neka dig att jobba genom att stänga av dig o det finns det ju ingen grund för. Din chef kan inte ringa din läkare o få information om dig bara för att h*n är din chef, om h*n nu skulle vilja ha läkarens stöd.

  • Birgitta02
    Anonym (..) skrev 2014-08-26 14:57:59 följande:

    Tror bara din chef kan neka dig att jobba genom att stänga av dig o det finns det ju ingen grund för. Din chef kan inte ringa din läkare o få information om dig bara för att h*n är din chef, om h*n nu skulle vilja ha läkarens stöd.


    Nja. Har TS sagt att hon är sjukskriven i ex.vis 3 månader, och skolan har skaffat in vikarie de månaderna, så kan chefen faktiskt säga att det inte funkar att komma tillbaka tidigare. I alla fall inte till sitt ordinarie jobb. Men att få läkarutlåtande är, precis som du säger, inte möjligt utan TS.s medgivande. Sekretessen hindrar ju det.
  • Lindsey Egot the only one

    Vilka åldrar arbetar du med? Och klarar du av att undervisa om du har elever som är krävande. Klarar din depression av det så du inte blir ännu sämre. Depression är ju inget som man bara blir av med som en förkylning. Det ligger ju mer bakom och man bör läka ordentligt innan man börjar ta sig an arbete igen. Du kan vara sjukskriven på deltid 25%, 50% ocv 75% som deltid och då ska arbetsgivaren anpassa det. De har en rehabiliteringsskyldighet nämligen. Och för elevernas skull kanske det inte är bra med en lärare som bryter ihop i skolan uran ta det lugnt nu. Önskar dig all lycka till och hoppas att du blir frisk snart.

  • Anonym (.)

    Kan du inte sysselsätta dig med något annat?
    Det finns en viktig anledning till att du är sjukskriven. Du spelar med höga insatser om du går tillbaka till jobbet pga rastlöshet.

  • Anonym (Gg)

    Ibland kan fk godkänna att "jobbar" med bibehållen sjukpenning. Fråga fk!

  • Anonym (Sjukskriven)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-08-26 15:18:39 följande:

    Vilka åldrar arbetar du med? Och klarar du av att undervisa om du har elever som är krävande. Klarar din depression av det så du inte blir ännu sämre. Depression är ju inget som man bara blir av med som en förkylning. Det ligger ju mer bakom och man bör läka ordentligt innan man börjar ta sig an arbete igen. Du kan vara sjukskriven på deltid 25%, 50% ocv 75% som deltid och då ska arbetsgivaren anpassa det. De har en rehabiliteringsskyldighet nämligen. Och för elevernas skull kanske det inte är bra med en lärare som bryter ihop i skolan uran ta det lugnt nu. Önskar dig all lycka till och hoppas att du blir frisk snart.


    På gymnasiet. Har inga krävande klasser, i alla fall inte den här tiden på året. Jobbet hade väldigt lite med att jag mådde dåligt att göra. Faktum var ju att det blev värre först när semestern började. Enda anledningen jag fick till att läkaren ville sjukskriva mig var att han tyckte jag behövde ta igen mig efter att ha varit inlagd. Annars sa han att det brukar vara positivt att jobba samtidigt.

    Och jag är inte så under isen att jag har svårt att hålla ihop det på jobbet. Det är bara när jag blir ensam på kvällarna, eller nu även under dagarna då, som det är tufft.
Svar på tråden Får jag jobba trots sjukskrivning?