• Kraftverk

Tömma ett bolag på tillgångar? Ok?

Jag har ett avtal med en företagare som tyvärr har fungerat allt annat än bra och jag har därför haft regelbunden kontakt med bland annat Kronofogden angående både honom som person och hans företag.

I våras hade han som person ca 150 000 kr i privata skulder, men ingenting på företaget. Vid en kontroll denna vecka visar det sig att företaget har ca 110 000 kr i skatteskulder samt en ansenlig summa övriga skulder. Hans egna har däremot minskat till 20 000 kr.

Det är ett aktiebolag med enbart släktingar i styrelsen och han är inte verksam i en bransch där man normalt kan ta ut en särskilt stor lön, 20-30 000 är normal VD-lön i ett mindre bolag. Han har samlat på sig sina skulder under ett antal års tid, och han har inte fått något övrigt tillskott såsom arv eller liknande.

Jag börjar oroa mig för att han använder bolaget för att betala av sina privata skulder och väljer att driva det i konkurs.

Är detta juridiskt okej? Kan och bör jag göra någonting? Borde jag uppmärksamma någon på detta? Genom det avtal vi har så ligger det verkligen i mitt intresse att han inte avsiktligt konkursar bolaget, speciellt inte genom att sko sig själv privat.

• Svar på tråden Tömma ett bolag på tillgångar? Ok?
  • Kjell2

Som ägare har man full rätt att ta ut pengar ur sitt aktiebolag. Naturligtvis blir det skatteeffekter. Har. bolaget förlorst mer än hälfte, tror jag, av sitt egna kapital måste man upprätta en kontrollbalansräkning mm. Om inte och företaget går i konkurs kan styrelsen bli personligt betalningsanvarig för skulder.

• Kraftverk

Men får man ta ut så stora summor att bolaget inte kan betala sina skatter och andra fordringar, och sedan driva det i konkurs men själv ha kvar fina finanser på sitt privata konto? Det borde inte vara ok, men jag gissar att det finns någon fin gräns någonstans.

• Kjell2
    Kraftverk skrev 2014-08-26 17:49:38 följande:

Men får man ta ut så stora summor att bolaget inte kan betala sina skatter och andra fordringar, och sedan driva det i konkurs men själv ha kvar fina finanser på sitt privata konto? Det borde inte vara ok, men jag gissar att det finns någon fin gräns någonstans.

Ägaren privatekonomin har inget med saken att göra.

Något förenklat, man får inte ta ut en massa pengar ur aktiebolag som har större skulder än tillgångar.
  • Nyfikna72

Det är mycket man inte får göra men man gör det ändå, det tar flera år innan kvarnarna malt klart om sånt här och oftast finns det till slut inga pengar att driva in så för den som länsar nånting har det ingen betydelse.

• stadiljus

Nej det är inte okej att äventyra bolagets finanser, han som styrelsemedlem är ansvarig tillsammans med de andra i styrelsen. Men som någon sa, vem gör något åt det? Revisorn, om det finns en sådan, borde skriva oren revisionsberättelse för det första och inte ge ansvarsfrihet åt styrelsen. Man får inte ens ta ut utdelning som är beslutad ifall det inte finns likvida medel till det än mindre ta ut pengar på annat sätt. Förbjudet lån heter det ifall han bara tar ut pengar utan att skatta för det som inkomst av kapital. 

Hur har du en beroendeställning till bolaget? Svårt att veta annars vad du kan/bör göra. 

Svar på tråden Tömma ett bolag på tillgångar? Ok?