Tömma ett bolag på tillgångar? Ok?
Jag har ett avtal med en företagare som tyvärr har fungerat allt annat än bra och jag har därför haft regelbunden kontakt med bland annat Kronofogden angående både honom som person och hans företag.
I våras hade han som person ca 150 000 kr i privata skulder, men ingenting på företaget. Vid en kontroll denna vecka visar det sig att företaget har ca 110 000 kr i skatteskulder samt en ansenlig summa övriga skulder. Hans egna har däremot minskat till 20 000 kr.
Det är ett aktiebolag med enbart släktingar i styrelsen och han är inte verksam i en bransch där man normalt kan ta ut en särskilt stor lön, 20-30 000 är normal VD-lön i ett mindre bolag. Han har samlat på sig sina skulder under ett antal års tid, och han har inte fått något övrigt tillskott såsom arv eller liknande.
Jag börjar oroa mig för att han använder bolaget för att betala av sina privata skulder och väljer att driva det i konkurs.
Är detta juridiskt okej? Kan och bör jag göra någonting? Borde jag uppmärksamma någon på detta? Genom det avtal vi har så ligger det verkligen i mitt intresse att han inte avsiktligt konkursar bolaget, speciellt inte genom att sko sig själv privat.