• Anonym (pest eller kolera)

    Livrädd för hjärnskada - snitt bättre?

    Hej!

    Har ett CP-skadat barn, och nu är jag gravid igen. Det är en ganska lätt skada, och ingen vet varifrån den kommit. Inte är det från förlossningen iallafall. Blev gravid innan jag visste att vårt barn inte var helt "friskt". Hen behöver väldigt mycket stöd i livet, hur mycket vet vi inte än.


    Jag älskar hen över allt annat, men nu är jag så rädd att man skulle få två hjärnskadade barn. Ett barn som behöver  extra stöd funkar i livet, men två? Jag vet, hela livet är en chansning! Men är så orolig ändå. Kanske kan man minimera risken med snitt? Tror ni man kan prata sig till det? Är det lönt?

    Sen är ju snitt riktigt obehagligt. Verkar som om det finns många nackdelar både för barn och en själv. Förutom då ev. minskad risk för förlossningsrelatrade hjärnskador. Och så klart minskad risk för underlivsskador som verkar vanligare vid vaginal förlossning. 

  • Svar på tråden Livrädd för hjärnskada - snitt bättre?
  • Anonym (suck..)
    Anonym (pest eller kolera) skrev 2014-08-26 22:50:16 följande:

    Hej!

    Har ett CP-skadat barn, och nu är jag gravid igen. Det är en ganska lätt skada, och ingen vet varifrån den kommit. Inte är det från förlossningen iallafall. Blev gravid innan jag visste att vårt barn inte var helt "friskt". Hen behöver väldigt mycket stöd i livet, hur mycket vet vi inte än.


    Jag älskar hen över allt annat, men nu är jag så rädd att man skulle få två hjärnskadade barn. Ett barn som behöver  extra stöd funkar i livet, men två? Jag vet, hela livet är en chansning! Men är så orolig ändå. Kanske kan man minimera risken med snitt? Tror ni man kan prata sig till det? Är det lönt?

    Sen är ju snitt riktigt obehagligt. Verkar som om det finns många nackdelar både för barn och en själv. Förutom då ev. minskad risk för förlossningsrelatrade hjärnskador. Och så klart minskad risk för underlivsskador som verkar vanligare vid vaginal förlossning. 


    Du kan omöjligt få underlivsskador om du gör kejsarsnitt. Ganska logiskt!

    Och du säger att ditt barn är CP-skadat, men att ingen vet hur hen fick skadan, sen kan du ändå säga att det inte blev i samband med förlossningen. Hur får du ihop det? Och om det nu inte blev i samband med förlossningen, varför då utsätta detta barnet för kejsarsnitt?

    Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om. Kontakta MVC är mitt råd! Ingen här kan tala om ifall det är lönt att be om snitt eller inte då det beror helt på läkaren och situationen.
  • Anonym (pest eller kolera)

    Okej, tack för svar. Något otrevlig ton kan jag tycka, känns ju sådär kul att du dumförklarar mig. Verkar som du förespråkar vaginal förlossning i alla fall eftersom jag funderar på att "utsätta" mitt barn för kejsarsnitt.

    Eftersom mitt barn var tidig i utvecklingen det första året och inte uppvisade några skador samt att man faktiskt tar blodprov direkt i samband med bebisens födelse så vet jag att det inte var något förlossningsrelaterat!! Det händer att CP-skador uppkommer senare i livet fram till 2 år av oförklarliga skäl (du kan ju läsa på lite om det).


    Som jag menade men kanske skrev otydligt så är en av de få nackdelarna med att föda vaginalt att man faktiskt kan få underlivsskador. Detta är dock ingenting jag är rädd för och ingenting jag väger in i min bedömning. Jag har fått remiss till läkare och ska diskutera förlossningsplan just pga min oro, men det är alltid intressant att diskutera med andra. Varför finns annars detta forum? Många av diskussionerna i forumet är saker som man ändå kan prata med andra kompisar/läkare/barnmorskor om (eller bara ringa till 1177 alternativt ta ett grav-test?)


    Det spelar ingen roll hur mitt barn fått sin hjärnskada egentligen, jag är ändå rädd för att nästa barn OCKSÅ ska få en skada (oberoende av hur det andra barnet fick det) och det pga att risken för sådana skador är större om man föder vaginalt. Med en sådan ovanlig skada som mitt barn har nu så känns det inte som om vi har turen på vår sida.


     Men du har kanske turen att (än så länge, man vet aldrig vad framtiden visar) fått helt friska barn och kanske inte förstår oron och smärtan i hur det är att ha ett sjukt barn som man inte vet om det kommer att lära sig prata eller gå, eller hur framtiden kommer att te sig med överhuvudtaget!!! Tänk att ha TVÅ sådana barn, det oroar jag mig för. Man tänker att det drabbar andra, men plötsligt så har det drabbat en själv!




     



  • mamaleona

    Tråkigt att er lilla tjej/kille fick en liten extra börda, dock vore han/hon inte han/hon utan detta lilla extra. Orsaken får man säkert spekulera i hela livet om det vill sig. Grattis till nästa graviditet. Att fundera på kejsarsnitt pga denna cp-skada kanske inte är en lösning trots allt, det blir lätt så att man söker vägar för att totalt försäkra sig om att klara sig undan vissa missöden. Iom att det inte finns saker som tyder på att skadan uppkommit vid förlossningen - känns det då inte som att det bästa är att föda vaginalt om möjligheten finns? att ha 2 småbarn o vara nysnittad är ingen rolig sits. Barn som föds vaginalt kommer dessutom bättre igång med andningen än barn som föds med snitt, samt att dom får en mycket bättre bakterieflora av mamman gratis. Lycka till med graviditeten o förlossningen. Hälsn en bm

  • Anonym (pest eller kolera)
    mamaleona skrev 2014-08-27 15:32:10 följande:

    Tråkigt att er lilla tjej/kille fick en liten extra börda, dock vore han/hon inte han/hon utan detta lilla extra. Orsaken får man säkert spekulera i hela livet om det vill sig. Grattis till nästa graviditet. Att fundera på kejsarsnitt pga denna cp-skada kanske inte är en lösning trots allt, det blir lätt så att man söker vägar för att totalt försäkra sig om att klara sig undan vissa missöden. Iom att det inte finns saker som tyder på att skadan uppkommit vid förlossningen - känns det då inte som att det bästa är att föda vaginalt om möjligheten finns? att ha 2 småbarn o vara nysnittad är ingen rolig sits. Barn som föds vaginalt kommer dessutom bättre igång med andningen än barn som föds med snitt, samt att dom får en mycket bättre bakterieflora av mamman gratis. Lycka till med graviditeten o förlossningen. Hälsn en bm


    Världens raraste unge är det. Tack för ditt stöd!


    Jo, det finns ju flera fördelar med att föda vaginalt. Det har ju gått bra innan och är ju det bästa för alla. Återhämtar sig snabbt gör man ju också   :)


    Har svårt att släppa oron på att det trots allt är större risk för syrebrist och att något ska gå fel vid en "vanlig" förlossning och att man gör ett akut snitt alldeles för sent. Man har ju läst att det händer då och då...

    Socialstyrelsen skriver att det finns möjlighet att ha en extra barnmorska med vid förlossningen. Visste inte att den möjligheten fanns. Det låter ju extremt lyxigt och otroligt, hur kan de garantera det? Det skulle faktiskt kännas som en extra trygghet för mig, att det finns två stycken som är uppdaterade om läget och som kan se till att ett snitt kommer igång i tid i värsta fall! Vet du hur vanligt det är eller om man faktiskt kan få det? Måste man bli igångsatt då för att säkerställa att personal finns? Och igångsättning, kan det öka risken att något går tokigt?

  • mamaleona

    Ang personalfrågan är jag fundersam. Jobbar själv i finland o här skulle det nog vara svårt OM det råkar vara rusning just den dagen. Däremot vet alla rätt bra hur det ligger till med kollegornas mammor om man säger så. En igårnsättning är ju alltid en liten förhöjd risk att det blir lite pannkaka, speciellt om status är omoget. Är ju alltid bäst naturen får starta det hela. Hur skulle det vara om du slapp på ett fadderbm-besök (el något liknande, nu vet jag ju inte vad det heter i sverige o hur det är uppbyggt) där du fick ventilera dina tankar o prata om din rädsla med en bm på förlossningen, som dokumenterar detta i dina papper. Då vet alla om detta o läkaren är (förhoppningsvis) lite mera involverad tidigare.??

  • Anonym (pest eller kolera)
    mamaleona skrev 2014-08-29 10:54:07 följande:

    Ang personalfrågan är jag fundersam. Jobbar själv i finland o här skulle det nog vara svårt OM det råkar vara rusning just den dagen. Däremot vet alla rätt bra hur det ligger till med kollegornas mammor om man säger så. En igårnsättning är ju alltid en liten förhöjd risk att det blir lite pannkaka, speciellt om status är omoget. Är ju alltid bäst naturen får starta det hela. Hur skulle det vara om du slapp på ett fadderbm-besök (el något liknande, nu vet jag ju inte vad det heter i sverige o hur det är uppbyggt) där du fick ventilera dina tankar o prata om din rädsla med en bm på förlossningen, som dokumenterar detta i dina papper. Då vet alla om detta o läkaren är (förhoppningsvis) lite mera involverad tidigare.??


    Tack för dina åsikter!
    Jag misstänker som sagt att det är svårt att avgöra från timme till timme vad man kan erbjuda födande mammor på förlossningen...
    Jag är inbokad nu och ska på samtal med en läkare på förlossningen där man kan prata om "speciella" behov eller prata av sig. Får se vad hon säger. Jag vill ha mycket dokumenterat. Tyvärr så läste jag om en mamma som hade haft en riskförlossning och blev "lovad" extra på förlossningen, men alla önskningar och behov som vad dokumenterade blev det aldrig något av och barnet fick en hjärnskada.... :(   Förstår att det är ett extremfall, men jag känner inte att vi har turen med oss just nu i livet och med barnen. Därför tänker jag att med ett planerat kejsarsnitt så är det större sannolikhet att barnet åtminstone inte blir hjärnskadat vid födseln åtminstone.

    Dessutom har det varit kaos här i min stad på förlossningen, och alla erfarna barnmorskor har sagt upp sig på en gång!!! Känns inte betryggande om läget skulle bli akut.

    Annars blir jag lite lugnare av att du skriver att man har koll på varandras patienter. Ni är duktiga ni barnmorskor, förstår inte hur ni hinner med allt, det känns som om det bara är full rulle när det ska födas barn   :)
  • Anonym (pest eller kolera)

    Suck, ont i magen igår och blödning idag... En kontroll idag visade att allt såg bra ut. MEN läkaren behövde konsulterade en kollega eftersom moderkakan var "gropig". Fast ingen fara tydligen... men det är tydligen inte det normala utseendet, även om det händer...

  • Ferr

    Jag har ett barn med cp skada. Läkarna tyckte att jag skulle få snitt om jag önskade på grund av att man då har läget mer under kontroll, dock ska betonas att min förlossning var ett urakut snitt och av den anledningen ville läkarna inte att jag skulle utsättas för oförutsedda händelser. Mitt barn är även fött tidigare på grund av ovannämnd anledning. Jag är väldigt tacksam för att alla har varit tillmötesgående samt att man verkligen har sett till att förlossningen skulle bli bra med barn nr 2.

  • Anonym (pest eller kolera)
    Ferr skrev 2014-09-03 16:19:03 följande:

    Jag har ett barn med cp skada. Läkarna tyckte att jag skulle få snitt om jag önskade på grund av att man då har läget mer under kontroll, dock ska betonas att min förlossning var ett urakut snitt och av den anledningen ville läkarna inte att jag skulle utsättas för oförutsedda händelser. Mitt barn är även fött tidigare på grund av ovannämnd anledning. Jag är väldigt tacksam för att alla har varit tillmötesgående samt att man verkligen har sett till att förlossningen skulle bli bra med barn nr 2.


    Oj då   :(

    Vad var det som gick fel vid förlossningen/graviditeten då? När föddes barnet? Tror man att det kan hända igen eller är det för att bara ha kontroll över förlossningen ändå pga att förra blev så kaosartad?

    Lindrig CP-skada kan visa sig genom att man inte kan gå pga spända muskler (kanske fler anledningar...), inte kan prata och kanske inte förstår lika mycket som andra barn... Kanske kommer hen ikapp senare... Eller inte!
Svar på tråden Livrädd för hjärnskada - snitt bättre?