• Happy14

Munsår och 1-månders bebis, vad hade ni gjort?

Jag har fått munsår och är livrädd att smitta min 1-månders bebis..
    Om ni har varit i samma sits, berätta gärna hur det gick..
    Och om ni har varit i kontakt med vården och har fler erfarenheter om hur farligt detta är, man har ju läst att bebisar kan dö av detta eller bli vårt hjärnskadade..!
    Jag är livrädd nu och vågar knappt ta i henne, inte så lätt när man är ensam hemma... Dessutom kommer det ju ta minst en vecka innan det är borta.. Är rädd att hon skall råka få handen på det och sen stoppar den i sin mun osv, att jag har tagit mig på såret och råkar ge henne nappen osv..

Usch detta är riktigt jobbigt

• Svar på tråden Munsår och 1-månders bebis, vad hade ni gjort?
  • Kira2
    Happy14 skrev 2014-08-27 07:30:48 följande:

Jag har fått munsår och är livrädd att smitta min 1-månders bebis..
    Om ni har varit i samma sits, berätta gärna hur det gick..
    Och om ni har varit i kontakt med vården och har fler erfarenheter om hur farligt detta är, man har ju läst att bebisar kan dö av detta eller bli vårt hjärnskadade..!
    Jag är livrädd nu och vågar knappt ta i henne, inte så lätt när man är ensam hemma... Dessutom kommer det ju ta minst en vecka innan det är borta.. Är rädd att hon skall råka få handen på det och sen stoppar den i sin mun osv, att jag har tagit mig på såret och råkar ge henne nappen osv..

Usch detta är riktigt jobbigt smile4.gif

Peta inte på munnsåret och pussa inte bebisen. Finns väl sånna plåster att sätta på med.
  • Anna74a

När jag var som mest nojig, vet hur lätt det är att röra munsåret utan att tänka på det.

Och får jag bort smittan ifrån händerna ordentligt vid handtvätt?

Jag köpte plasthandskar på apoteket som jag använde vid blöjbyte.

• Jill 79

Kan du inte köpa munsårsplåster och försöka täcka över med. Då hjälper det att läka fortare med.

• viseversa

Peta inte på såret och pussa henne inte i ansiktet. Sätt på ett munsårsplåster.

• Happy14

Jo jag väntar på att apoteket skall öppna.. 9:30.. Fan jag hatar detta... Är redan övernervös från början..  Det är det jag är rädd för, att råka komma när och glömma av det, eller göra det omedvetet.. Jag pussade ju henne igår, jag var öm då men hade inga blåsor, trodde inte det var munsår! Men när jag vaknade var det där, så jag tror jag har smittade henne redan... Hoppas verkligen inte det.. Plasthandskar vid blöjbyte hjälper det bättre än att tvätta sig? Hur gör man vid matning? Jag ammar inte heller... Måste ju ta i hennes flasknapp när jag sätter i den osv...

• Alexi
    Happy14 skrev 2014-08-27 08:54:10 följande:

Jo jag väntar på att apoteket skall öppna.. 9:30.. Fan jag hatar detta... Är redan övernervös från början..  Det är det jag är rädd för, att råka komma när och glömma av det, eller göra det omedvetet.. Jag pussade ju henne igår, jag var öm då men hade inga blåsor, trodde inte det var munsår! Men när jag vaknade var det där, så jag tror jag har smittade henne redan... Hoppas verkligen inte det.. Plasthandskar vid blöjbyte hjälper det bättre än att tvätta sig? Hur gör man vid matning? Jag ammar inte heller... Måste ju ta i hennes flasknapp när jag sätter i den osv...

Men alltså, om du bara ser till att inte pussa på henne och absolut inte röra ditt munsår så tror jag det går bra. Om du skulle råka röra munsåret så går du direkt och tvättar händerna med tvål och sen handsprit. Då är det ju ingen fara att hantera hennes nappar mm med händerna. Du kan ju också sätta ett plåster över såret när du bara är hemma.
  • Flickan och kråkan

Andas vännen . Det som man huvudsakligen pratar om som livsfarligt är neonatal herpes och det gäller huvudsakligen genital herpes (herpes typ 2). Det är inte bra att föda ett barn samtidigt som man har ett skov av genital herpes. Din dotter är en månad och du har fått munherpes.

• Flickan och kråkan

Vill också tillägga att man som herpesbärare faktiskt kan smitta även när man inte har ett skov med synliga blåsor och att det är stor skillnad på smittsamheten vid en primär och sekundär infektion. 

• Happy14

Jag frågade en barnläkare, jag sa att jag får munsåren på olika ställen varje gång och då sa hon att det inte var herpes!? En gång fick jag två på hakan och då blev jag rejält sjuk, vissa har jag haft på underläppen av dem har jag fått ett stort ärr, vilket man inte "kan" få av herpes säger dom, nu är det på överläppen precis i mitten, har inte haft där förrut vad jag kan minnas.. Så jag vet ju inte heller om detta är första ggn eller inte då..! Jag har även dermatit i ansiktet, så jag är rädd att det sprider sig, dock är det inte så uppblossat i eksemet just nu, jag skall till läkaren kl 13 hoppas hon kan skriva ut aciklovir tabletter, så det inte sprider sig mer iaf...

• Kira2
    Happy14 skrev 2014-08-27 10:38:59 följande:

Jag frågade en barnläkare, jag sa att jag får munsåren på olika ställen varje gång och då sa hon att det inte var herpes!? En gång fick jag två på hakan och då blev jag rejält sjuk, vissa har jag haft på underläppen av dem har jag fått ett stort ärr, vilket man inte "kan" få av herpes säger dom, nu är det på överläppen precis i mitten, har inte haft där förrut vad jag kan minnas.. Så jag vet ju inte heller om detta är första ggn eller inte då..! Jag har även dermatit i ansiktet, så jag är rädd att det sprider sig, dock är det inte så uppblossat i eksemet just nu, jag skall till läkaren kl 13 hoppas hon kan skriva ut aciklovir tabletter, så det inte sprider sig mer iaf...

Men det är inte svinkoppor då? Handskar tycker jag var smart!
  • Happy14

Nej det är bara en, och jag får dem när jag solar /stress/förkyld och de försvinner med medicinen, jag fick den nu så jag hoppas det stoppar det nu!

• Happy14

Fy detta verkar inte försvinna över en natt trots medicinering.. Är så rädd hela tiden! Plasthandskar vad hjälper det? Om det inte är på händerna man har blåsor... Måste vara lika bra att tvätta händerna ??

• Flickan och kråkan
    Happy14 skrev 2014-08-29 10:18:59 följande:

Fy detta verkar inte försvinna över en natt trots medicinering.. Är så rädd hela tiden! Plasthandskar vad hjälper det? Om det inte är på händerna man har blåsor... Måste vara lika bra att tvätta händerna ??

Men du, 70% av alla svenskar bär på herpesvirus typ 1 och man kan smitta även utan synbara blåsor. Jag har haft munsår med alla mina tre första halvåret. Det är ju fortfarande herpes typ 2 (genital herpes) vid förlossning som är farligt huvudsakligen.
Svar på tråden Munsår och 1-månders bebis, vad hade ni gjort?