• Alexi

Bröd/knäckebröd i skolan

Hur ser det ut på era skolor gällande bröd/knäckebröd till luncher och mellanmål? Är det fritt att äta så mycket man vill av detta, har lärarna någon koll på vad barnen äter osv?

Min dotter har börjat förskoleklass och de har knäckebröd till lunchen och sen även till mellanmålet (vet inte om det bara är smörgås eller typ fil också ibland). Någon dag kommer dottern hem och har ätit två knäckebröd till lunch och tre till mellanmål (säger hon). Jag tycker det här är alldeles för mycket, både för hälsan men också för att hon ska vara hungrig till middagen 17.30. Är man 5,5 år har man ju inte riktigt vanan inne att äta lagom av sånt som är mindre nyttigt och tänka att man inte ska äta för mycket för att orka middagen sen.

Vilka erfarenheter har ni av det här?

• Svar på tråden Bröd/knäckebröd i skolan
  • mojs

Jag antar att hon äter vanlig mat också? Jag kan också tänka mig att lärarna inte riktigt hinner ha koll på hur mycket barnen äter bredvid den vanliga skollunchen men försök förklara för din flicka att det är bättre att hon äter på ett annat sätt så att hon orkar leka osv

• mojs

Jag antar att hon äter vanlig mat också? Jag kan också tänka mig att lärarna inte riktigt hinner ha koll på hur mycket barnen äter bredvid den vanliga skollunchen men försök förklara för din flicka att det är bättre att hon äter på ett annat sätt så att hon orkar leka osv

• Punkster

Där jag jobbar är vi nog med att barnen tar av den vanliga maten (iaf smakar på den) innan de tar knäckebröd. Kökspersonalen har begränsat knäckebröden till 2 st per barn och måltid.

Vid mellis serveras mjukt bröd, fil/yoghurt och frukt/grönsaker utöver knäckemackan.

• Alexi

Hon är rätt kinkig med maten så till lunch tror jag att hon ofta äter knäcke för att bli mätt. Hon är hårt drillad av förskolan att smaka på maten (det var ett krav för att få knäcke där) men sen är det nog klent med ätande vissa dagar. Så jag är mer ok med flera smörgåsar till lunchen än till mellis.

Vi har föräldramöte nästa vecka så då vill jag ta upp frågan men jag vill också veta hur det är på andra ställen. Fler än jag som tycker att det inte är ok med hur mycket bröd som helst?

• Duckan

Inte speciellt känslig för bröd till barnet mitt. Om det är enbart knäcke till mellanmål är inte tre många tycker jag. Äter hon annat utöver det kanske intagandet ska begränsas.
    Jag vet inte hur det funkar i dotterns skola då jag inte frågat, men nu ska jag göra det.

• Anonym (??)

Ska hon gå hungrig under dagarna? Eller vad tänker du ska hända när du tar upp diskussionen?

• Alexi
    Anonym (??) skrev 2014-08-27 12:22:59 följande:

Ska hon gå hungrig under dagarna? Eller vad tänker du ska hända när du tar upp diskussionen?

Jag vill ha en begränsning. Utifrån vad som är vettigt att äta. Fem knäckebrödsmackor på en dag är fullständigt galet tycker jag. Skolan ska väl precis som allt utöver ren kunskap annat bidra till en bra hälsa och det är inte det här.
  • SpanskaFlugan
    Alexi skrev 2014-08-27 13:15:15 följande:

Jag vill ha en begränsning. Utifrån vad som är vettigt att äta. Fem knäckebrödsmackor på en dag är fullständigt galet tycker jag. Skolan ska väl precis som allt utöver ren kunskap annat bidra till en bra hälsa och det är inte det här.

Det beror väl helt på vad hon äter i övrigt, vad hon har på brödet och hur aktiv hon är?
  • Alexi
    SpanskaFlugan skrev 2014-08-27 13:17:18 följande:
    Det beror väl helt på vad hon äter i övrigt, vad hon har på brödet och hur aktiv hon är?
    Fast till tex mellanmål till barn i samma ålder borde man väl kunna se att ett normalt intag ligger på x smörgåsar. Dvs det är ju viktigt att barn lär sig äta lagom mycket, och inte överäter bara för att det är gott.

Och det är skillnad på att äta flera smörgåsar till lunchen för att maten inte var god mot att äta en drös mackor till mellis när man ska få middag några timmar senare.

Jag har själv stora viktproblem (bland annat orsakat av alldeles för mycket mackätande i ungdomen) och därför är det väldigt viktigt för mig att mina barn lär sig normalt ätande.

• Duckan

Vet du om de får något mer än knäckebröd till mellanmål? Om så tycker jag att du kan be att de har lite koll på hur många din dotter äter isåfall. 

Svar på tråden Bröd/knäckebröd i skolan