Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Bröd/knäckebröd i skolan

Alexi skrev 2014-08-27 13:15:15 följande:

Jag vill ha en begränsning. Utifrån vad som är vettigt att äta. Fem knäckebrödsmackor på en dag är fullständigt galet tycker jag. Skolan ska väl precis som allt utöver ren kunskap annat bidra till en bra hälsa och det är inte det här.

Det beror väl helt på vad hon äter i övrigt, vad hon har på brödet och hur aktiv hon är?
  • SpanskaFlugan
    Alexi skrev 2014-08-27 13:22:26 följande:

Fast till tex mellanmål till barn i samma ålder borde man väl kunna se att ett normalt intag ligger på x smörgåsar. Dvs det är ju viktigt att barn lär sig äta lagom mycket, och inte överäter bara för att det är gott.

Och det är skillnad på att äta flera smörgåsar till lunchen för att maten inte var god mot att äta en drös mackor till mellis när man ska få middag några timmar senare.

Jag har själv stora viktproblem (bland annat orsakat av alldeles för mycket mackätande i ungdomen) och därför är det väldigt viktigt för mig att mina barn lär sig normalt ätande.

Men igen, det beror ju på vad hon äter under resten av dagen. Om hon bara ätit tre knäckemackor till lunch så förstår jag att hon vill ha två knäckemackor till mellanmål. Är hon fortfarande mätt till middagen så får hon väl äta mindre då.
  • SpanskaFlugan
    Alexi skrev 2014-08-27 14:40:32 följande:

Men hur mycket näring och bra saker är det i knäckebrödsmackor med gigantiska mängder smör på (hon älskar smör och jag kom och hämtade precis vid mellis en dag så jag såg mängden smör hon hade på). Så jag vill hellre att hon äter mindre mackor och mera middag.

Det var därför jag frågade vad hon har på brödet och vilket sorts bröd det är. En grov knäckemacka med grönsaker, keso och kalkon är ett suveränt mellanmål. En vanlig fiberlös knäckemacka med massa smör, eller lättmargarin, är inte särskilt bra. Jag tror inte knäckemackorna i sig är boven, utan pålägg och den totala mängden mat över dagen.
Svar på tråden Bröd/knäckebröd i skolan