• liisn87

Krock på parkering!

Är det nån som vet nå trafikregler på en parkering.. Krockade nämligen idag när jag skulle åka därifrån med en gubbe som kör in i mig!! han kommer från höger och så fort han klev ut ur bilen som säger han högerregeln men finns det verkligen någon sån regel på parkeringar.
    Bifogar en bild över parkeringen och hur vi kör..
    jag vill veta så jag har någon koll för jag vill inte att gubben ska få som han vill, för han var en sån där tjurig och grinig gubbe som lätt skulle kunna gå till rätten med detta! hehe
  • Svar på tråden Krock på parkering!
  • Nyfikna72

Ja det är normalt sett högerregeln som gäller på parkeringar om det är oskyltat.

• annaba

Parkeringar är kluriga.

Åker du ut från en parkeringsficka skall du alltid lämna företräde för andra fordon.

I övrigt på parkeringen (t ex transportsträckor mellan parkeringsfickor som ovan) gäller att om det inte finns några skyltar gäller normala trafikregler, d v s högerregeln. Finns skyltar om lämna företräde eller stopp gäller dessa.

När du lämnar parkeringen för att köra ut på allmän väg ska du alltid lämna företräde för annan trafik.

• Anonym (Högerregeln gäller)

Högerregeln gäller även på parkeringsplatser.

• liisn87

även om han bara kör ut, för jag såg inte att han smög fram utan det small bara och enligt min väninna som jag hade med mig säger att han körde rätt så fort..

• annaba

Att bevisa att någon annan kört vårdslöst är i det närmaste hopplöst. Been there, done that med en man som körde uppskattningsvis 70 km/h i parkeringsgarage och där jag smällde in i hans sida. Jag åkte på att betala från min försäkring eftersom jag kört ut från en transportsträcka som skulle lämna företräde och det inte gick att bevisa att han hållit för hög hastighet.

Externa ögonvittnen som inte har någon anknytning till dig utan är neutrala (väninna, make, sambo etc. räknas som jäviga) och/eller polis på plats som mätt bromsspår kan ha en chans att gå igenom mot försäkringsbolag, men mer sannolikt är att du åker på det eller att man gör en förlikning med mannens försäkringsbolag så att ni täcker varandras skador.

• Anonym (Rally Kalle)

Kör någon ut från parkeringsplats gäller inte högerregeln, utan den som kör ut ska lämna företräde. En parkeringsplats måste rimligen vara det område där markerade platser finns (t.ex.) utanför en handelsplats. Vad som gäller på själva parkeringen är oklart, men sannolikt ska företräde lämnas enligt högerregeln.

Svar på tråden Krock på parkering!