Inlägg från: Anonym (Rally Kalle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rally Kalle)

Krock på parkering!

Kör någon ut från parkeringsplats gäller inte högerregeln, utan den som kör ut ska lämna företräde. En parkeringsplats måste rimligen vara det område där markerade platser finns (t.ex.) utanför en handelsplats. Vad som gäller på själva parkeringen är oklart, men sannolikt ska företräde lämnas enligt högerregeln.

• Anonym (Rally Kalle)
    Anonym skrev 2014-09-01 00:08:33 följande:
    Jag påstår att det är precis tvärt om.

Det är solklart att högerregeln gäller på parkeringen och liisn8­7 åker tyvärr på ansvaret.

Det är oklart vad som händer om man kör framåt från en parkeringsruta och krockar med en bil från vänster. Troligen gäller högerregeln. Om man backar ut från parkeringsrutan måste man väja. 
    "En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
    1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen," (Trafikförordningen [SFS 1998:1276] 3 kap. 21 § andra stycket).

Om du kommer från en parkeringsplats måste du alltså lämna företräde. Frågan är vad som menas med en "parkeringsplats" (se mitt föregående inlägg).
  • Anonym (Rally Kalle)
    ursula skrev 2014-09-01 00:28:51 följande:
    Vad diskuterar du egentligen ? Här åker båda på parkeringen, ingen åker ut från parkeringen och då gäller högerregeln. Åker man ut från parkering gäller inte högerregeln
    Jag diskuterar inget. Jag bara förklarar vad som gäller ;)
  • Anonym (Rally Kalle)
    ursula skrev 2014-09-01 00:35:23 följande:
    Du skriver att det är oklart  vad som gäller på parkering, Hur kan du få det till oklart
    Det kan vara oklart hur parkeringsplatserna är organiserade. Vad anser du själv vara en 'parkering' eller 'liknande område' som dessutom ligger i anslutning till 'vägen'? 

Frågan är vilka invändningar som kan bli aktuella för att slippa ta olyckan på sin försäkring (att inte själv vara den som vållat olyckan) och då kan man alltid försöka hävda att den andra föraren körde ut från en 'parkering' och att man således själv inte behövde lämna företräde enligt höggerregeln.
  • Anonym (Rally Kalle)
    Anonym (missförstår jag?) skrev 2014-09-01 00:47:54 följande:
    Men det syns ju klart och tydligt på kartan vad som hände?
    Kartan behöver man i och för sig inte ge in till försäkringsbolagen. Utan den är det kanske inte lika tydligt.

Däremot är det klart som korvspad att högerregeln inte gäller när någon kör ut från en 'parkering' och det är väl dit man bör försöka få det till om man har krockat på en parkering (och man själv dessutom har blivit påkörd av någon som kommit från höger). (TS vill ju inte att 'gubben' skulle få som han ville...). 
  • Anonym (Rally Kalle)
    Anonym (missförstår jag?) skrev 2014-09-01 01:01:16 följande:
    Menar du när någon kör ut från en parkeringsruta? För på en parkering befinner de sig ju bägge två.
    Aha, redan där en oklarhet! 
  • Anonym (Rally Kalle)
    Anonym (missförstår jag?) skrev 2014-09-01 01:32:39 följande:

Ingenting på bilden tyder på att någon av dem kommer från en ruta, och TS hade nog nämnt det om så vore fallet.

Anonym (Rally Kalle) skrev 2014-09-01 00:56:04 följande:

Kartan behöver man i och för sig inte ge in till försäkringsbolagen. Utan den är det kanske inte lika tydligt.

Däremot är det klart som korvspad att högerregeln inte gäller när någon kör ut från en 'parkering' och det är väl dit man bör försöka få det till om man har krockat på en parkering (och man själv dessutom har blivit påkörd av någon som kommit från höger). (TS vill ju inte att 'gubben' skulle få som han ville...). 

• Anonym (Rally Kalle)
    Anonym (Rally Kalle) skrev 2014-09-01 00:25:30 följande:

"En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg

1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen," (Trafikförordningen [SFS 1998:1276] 3 kap. 21 § andra stycket).

Om du kommer från en parkeringsplats måste du alltså lämna företräde. Frågan är vad som menas med en "parkeringsplats" (se mitt föregående inlägg).

Doktorn7 skrev 2018-07-30 18:56:28 följande:

Högerregeln gäller överallt, parkeringen, bensinstationer även terräng. Kolla in på transport styrelsen.

Svar på tråden Krock på parkering!