• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Hanna 681
    LillaSandy skrev 2015-03-02 12:04:22 följande:

Plastad frotté eller annat?

Jag var tvungen att använda plastad frotté till sonen, då han i början ofta kissade igenom blöjan. Gillar egentligen inte heller plastad frotté, men bättre än en blöt säng/vagn. Min dotter har aldrig kissar igenom blöjan.
  • Hanna 681
    LillaSandy skrev 2015-03-02 12:03:23 följande:

Vad har ni i bebissängen? Täcke/filt? Kudde?

Har kudde och bommulsfilt även babynest
  • amandanS

Vi har köpt hem både spjälsäng, täcke, kudde, frottéskydd, madrasskydd (som tunn bäddmadrass på Ikea, lättare att tvätta än hela madrassen) samt att jag sytt ett babynest. Sedan vad som kommer användas direkt och inte beror på hur det blir när bebis väl är här :)

Även varit hos bm idag, pratat lite planer inför förlossningen osv och det blir ett ultraljud ttill för vår del eftersom den lille legat i säte senaste 4 veckorna och hon inte kunde avgöra hur han låg nu.. Föda i säte vill jag ju absolut inte chansa på :P sf måttet hade ökat 2 cm på 2 veckor med, 34 cm idag :) (v35) och allt fortsätter se klockrent ut..

• naughtyn

Vi har i nuläget bäddat spjälsängen med plastad frotté (som andas), dra på lakan och kudde+täcke för vagn/vagga samt en filt. Vi har även kudde och täcke som är anpassat för spjälsäng men de känns så stora så vi börjar nog hellre med de mindre. Dessutom har vi ändå tänkt ha bebisen sovande i babynest mellan oss i våran säng i början :)

• Miniräka

Haha! Inser att jag gått all in på allt! Här är det moseskorg med vaggunderrede att ha bredvid sängen i början, en spjälsäng i hennes rum, babynest som min syster så snällt syr.

Har köpt madrasskydd till vagga, spjälsäng och vagn. Till vagga och vagn köpte jag något från Bliss som inte var plastad frotté utan borstad bomull med något skyddslager. Till spjälsängen köpte jag plastad frotté från Rätt Start för att jämföra och se hur de funkar.

Gällande ersättning kom min syster med ersättning i det lilla startkit hon satt ihop som erfaren tvåbarnsmamma och med orden "ifall det kör ihop sig rejält är det bra att ha". Inte något jag stoppar i i första hand, men som sagt om både jag och barnet gråter ser jag inte någon anledning att inte göra det.

Inte långt kvar nu! 35+3 idag!

• LillaSandy

Vi har min gamla korg som bebisen ska sova i första tiden. Läste dock att det inte var bra att använda gamla madrasser så vi har köpt en ny madrass som har en undersida som andas i och med att den har typ räfflad/vågig undersida. Sen på det har vi köpt en bäddmadrass som ska skydda mot väta och enkelt tvättas i 60 grader. Den heter aerosleep och har ett översta lager som gör att luft kan passera fritt under barnet. Köpt en likadan bäddmadrass till vagnen och tänker ha det istället för plastad frotté. Har köpt en kudde till vagn/vagga från rätt start. Sen har vi en gallerfilt att ha i sängen. Känner mig osäker på om jag ska köpa ett täcke. Har även en snuttefilt från lindex som kanske kan funka som filt, men har läst att gallerfilt ska vara bra. Hoppas det inte blir kallt bara. Vi har en sovpåse från Ikea, men det känns som att det kan bli instängt och varmt i en sån.

• mandalii
    LillaSandy skrev 2015-03-02 12:03:23 följande:

Vad har ni i bebissängen? Täcke/filt? Kudde?

Vi har köpt en bedside crib från Troll. I den ska vi ha deras madrass, ekologiskt lakan, spjälsängsskydd från NG Baby, pandakudde och gallerfilt. Eventuellt kommer vi att ha fårskinnsfäll ibland istället för lakan, vi får se.

Sedan har vi köpt ett babynest som vi kommer att ha i vår säng när vi vill ha bebisen nära oss på nätterna, vilket säkert kommer att hända rätt ofta : )
  • Sommarsnö

Blir det jättebylsigt att bädda med lakan för spjälsäng i vagnen? Tänker att det är så onödigt att köpa på sig en massa saker som man bara har några månader och bedset till vagnen är ju en sådan grej.

• amandanS
    Sommarsnö skrev 2015-03-02 16:38:40 följande:

Blir det jättebylsigt att bädda med lakan för spjälsäng i vagnen? Tänker att det är så onödigt att köpa på sig en massa saker som man bara har några månader och bedset till vagnen är ju en sådan grej.

Jag hittade billiga lakan osv till barnvagn/vagga på dollarstore, påslakan + örngott för 50kr! Lakan för 30cm.. Även underlakan till barnvagn/vagga på barnenshus för 59kr. Så det går hitta billigt med :)
  • Sommarsnö
    amandanS skrev 2015-03-02 16:48:54 följande:
    Jag hittade billiga lakan osv till barnvagn/vagga på dollarstore, påslakan + örngott för 50kr! Lakan för 30cm.. Även underlakan till barnvagn/vagga på barnenshus för 59kr. Så det går hitta billigt med :)
    Fast jag vill helst ha GOTS-märkt (vilket innebär att det är fritt från gifter) och då blir det inte så billigt. Men men, tror jag avvaktar med bedset till vagnen - kan ju ha babynestet i den också + att vi har en fårfäll och filtar som vi har tänkt ha i den.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)