• Solaris

Kan man frysa potatigratäng?

Har någon gjort det?

Sitter här med en halv form sedan igår och vill inte äta det idag? går det att frysa? eller blir potatisen konstig, får söt smak av stärkelse?

• Svar på tråden Kan man frysa potatigratäng?
  • MissDecember

Har aldrig vågat prova att frysa gratäng... men å andra sidan kan man ju köpa färdig fryst potatisgratäng och den blir ju god.

• therese

Ja, vi har fryst matlådor m potatisgratäng. Det funkar!

• Alle

Jag läste faktiskt i senaste Allt om mat att potatisgratäng inte lämpar sig att frysa. De skriver så här: "Det bildas iskristaller i potatisen när den fryser. När sedan gratängen tinar spränger dessa kristaller sönder potatisen och den och därmed gratängen blir vattnig"
    Det gäller även Janssons Frestelse.

• Heleri

Tja, man kanske kan stå ut med vattnig gratäng i stället för att slänga bort den...

• Heleri

Tja, man kanske kan stå ut med vattnig gratäng i stället för att slänga bort den...

• LångaLinda

Instämmer! Infryst gratäng är ingen hit....
    Spar den i kylen ett par dagar istället.

• Jennie Brunflo

Va?

Såna restrektioner har inte vi.

Vi har många gånger fryst potatisgratäng och köttbitar i portionslådor och haft med på jobbet. Funkar kanonbra!

• brokig

Den blir lätt vattning, men min erfarenhet är att ju högre fetthalt, desto bättre blir reslutatet när man tinar den. Vispgräddegratängen från nyårsafton blir bättre att frysa än Kelda Laga lätt-varianten. Men så illa blir det inte när man fryser, jag fryser istället för att slänga.

Svar på tråden Kan man frysa potatigratäng?