• Aqt

INVANDRINGSFRÅGAN igen!

Denna text har jag nu skickat till flera riksdagspartier och några som är utanför riksdagsgränsen. Ska bli verkligen intressant att se vad de svarar. Jag ska skriva om vad de anser när de svarar (om de svarar);

Det har diskuterats mycket om invandring och flyktingfrågan inom politiken
    den senaste tiden eftersom det är en av de viktigaste valfrågorna.

Den berör många väldigt mycket verkar det som.
    Jag har pratat mycket med politiker i valstugor men det politiska ämne där man får de sämsta svaren är faktiskt migration och invandringsfrågor.
    Det kommer bara gamla klyschor och politikersvammel om arbetstillfällen, rasismen och att det finns ?utmaningar?. Sedan kommer endast några känslomässiga argument. 

Men finns det någon analys gjord varför segregationen inte
    minskat utan tvärtom bara blivit värre de senaste 25 åren trots att man försökt subventionera bort det med extrastöd i utsatta områden o.s.v?

Migrationsverkets behov av 48 miljarder kr på en 4-årsperiod och 27 miljarder
    inom ett år, brist på bostäder, begränsat reformutrymme o.s.v är ju en verklighet att rätta sig efter.

Men det som inte diskuterats är vart gränsen går för den politiska budgetposten Migration.

Hela tiden kastas det paj åt vardera hållen, särskilt från de som är politiskt korrekta i frågan.
    Tycker man att det ska begränsas så är man främlingsfientlig och t.o.m ordet rasist har missbrukats som skällsord.
    Man kommer inte längre i debatten än att ?det ställer grupper mot varandra?.

Förmodligen för att skambelägga tanken och att den migrationspolitiska delen av t.ex prioriteringar i budgetar, satsningar o.s.v ska fridlysas eller för att motargumenten inte är tillräckligt bra?

Det finns nu 50 miljoner människor på flykt i världen. Många kan hjälpas på plats.
    Ett fåtal av de 50 miljoner kan bosätta sig i Sverige, men det som är ett fåtal av 50 miljoner flyktingar är oerhört många om man ser till Sveriges befolkning, segregationssituationen, och välfärden som ska upprätthållas.
    Nu är prognosen 89000 + anhöriginvandring + arbetskraftsinvandring vilket gör prognoser på 125000-175000 invandrare per år i flera år framöver.

Samtidigt säger politikerna att de ska bygga runt 200000 bostäder under en flerårsperiod. Inte ens bostäderna kommer att räcka!
    Segregationsproblemen växer och utanförskapsområdenna i Sverige är ca 155 st där hundratusentals
    invandrare bor. Exempelvis i Husby är 85 % av invånarna av utomeuropeisk härkomst och 50% av eleverna går ut skolan utan godkänt i kärnämnena.

Det är likadant i den förort och kringområden jag är uppväxt i södra Stockholm.
    Det tar i genomsnitt ca 7 år för en invandrare att få ett arbete med att språkinlärning o.s.v är fullständig.
    Den viktigaste förklaringen till det är att en del etablerade politiker hävdar att det finns en utbredd ?rasism? i samhället bland övriga medborgare.

Menas då att det är integrerade människors fel att det är kärvt på arbetsmarknaden och att det finns språkproblem som hindrar anställningar när enkla jobb bara utgör 2,5 % av arbetena som finns?
    Det har naturligtvis inte att göra med att det finns många rasister anser jag. Många av de flyktingar som kommer ligger flera år efter utbildningsmässigt och en del är analfabeter.

Jag tycker det är viktigt att diskutera det som man diskuterar begränsningar / utmaningar inom äldrevård, pensionärers villkor, småbarnsföräldrar, bidrag till samer, storstadsbor, landsortsbor och åtstramningar eller
    satsningar inom alla områden inom den begränsade statsbudgeten.

Hur många flyktingar klarar vi av per år framöver utan att man oroas av att välfärden blir väsentligt sämre och att segregationsproblemen växer än mer? Vart går gränsen för när man blir främlingsfientlig eller ?rasist?som vissa påstår?

10000, 25000, 50000, 100000, 200000, 500000, 1 miljon,  2 miljoner eller ska alla 50 miljoner flyktingar komma hit inom en 4 årsperiod?

Eller är det en fråga man inte ska få fundera på eller sätta gräns i alls för att man kan ?kränka? de som är utsatta?

Precis som rädslan att kränka de som är i behov av bättre äldrevård inte kan få t.ex 45 miljarder extra, ska man inte diskutera äldrevården då? Jag tycker man ska visa respekt för den oro som många svenskar såväl invandrare känner för migrationspolitiken och då den utbredda segregationen och belastningen på välfärden.
    Om det nu är så att invandring generellt är en vinst för samhället som en del politiker påstår utan att hänvisa till
    fakta, varför får inte 500000 eller fler komma till Sverige varje år?

Vad anser ni?

• Svar på tråden INVANDRINGSFRÅGAN igen!
  • Gert

Kommer bli mycket förvånad om du får ett svar av partierna.

• Anonym (jes)

En engagerad person på ett annat forum (om det inte är du? Flört) kör en mailkampanj på samma linje och har fått i bästa fall standardsvar. Han står också bakom den här sidan: 
    asylbomben.123minsida.se/

• Anonym (Blueberry)

Detta var faktiskt en mycket intressant frågeställning. Måste tyvärr lägga mig nu men jag ska återkomma imorgon.

• Anonym
    Anonym (jes) skrev 2014-08-31 19:23:04 följande:

En engagerad person på ett annat forum (om det inte är du? ) kör en mailkampanj på samma linje och har fått i bästa fall standardsvar. Han står också bakom den här sidan: 

asylbomben.123minsida.se/

Nej det är inte jag, men många siffror liknar de jag skriver. Bra att få stöd för det, vi har delvis samma källor kan jag se.

Mycket intressant sida. Jag ska hänvisa till den framöver.

I helgen har jag varit och pratat med politiker från de flesta partier om mycket bl.a migration och flyktingfrågan och de tycker inte att man ska bry sig om problemen, de säger bara att "det finns utmaningar". När man frågar hur bostadsfrågan ska lösas eftersom alla budgetar oavsett parti ska bygga betydligt färre bostäder än vad som behövs till de hundratusentals flyktingar som kommer så svarar de inte. Fruktansvärt oansvarigt och märkligt!
  • Anonym (jes)
    Anonym skrev 2014-08-31 22:10:03 följande:
    Nej det är inte jag, men många siffror liknar de jag skriver. Bra att få stöd för det, vi har delvis samma källor kan jag se.

Mycket intressant sida. Jag ska hänvisa till den framöver.

I helgen har jag varit och pratat med politiker från de flesta partier om mycket bl.a migration och flyktingfrågan och de tycker inte att man ska bry sig om problemen, de säger bara att "det finns utmaningar". När man frågar hur bostadsfrågan ska lösas eftersom alla budgetar oavsett parti ska bygga betydligt färre bostäder än vad som behövs till de hundratusentals flyktingar som kommer så svarar de inte. Fruktansvärt oansvarigt och märkligt!
    Jepp, jag har också länkat till den sidan i de egna flygblad jag delat ut. Eldsjälar behövs.

Klassikern om utmaningar Oskyldig Så dåligt. Liknande nivå som svaren den andre aktivisten fått: vi är ett rikt land (jaså, automatiskt eller?), vi behöver invandrare till jobben (jaså, vi behöver folk som kommer hit och blir arbetslösa?), vi behöver dem för att levandehålla svenska språket (!)
  • Anonym
    Anonym (jes) skrev 2014-09-01 08:17:24 följande:

Jepp, jag har också länkat till den sidan i de egna flygblad jag delat ut. Eldsjälar behövs.

Klassikern om utmaningar  Så dåligt. Liknande nivå som svaren den andre aktivisten fått: vi är ett rikt land (jaså, automatiskt eller?), vi behöver invandrare till jobben (jaså, vi behöver folk som kommer hit och blir arbetslösa?), vi behöver dem för att levandehålla svenska språket (!)

Ja precis, fel politik är naturligtvis förklaringen att det blivit så här.
  • Aqt

Det är väldigt tunnsått med svar, bara klyschor om utmaningar och väldigt kort, från 1 parti, som inte är ett riksdagsparti. Publicerar det gemensamt med andra partiers svar, om det kommer.

Inga raka svar, det är nog så att de inte kan svara, men jag ska ge dem någon dag till!!

• Aqt

Det är väldigt tunnsått med svar, bara klyschor om utmaningar och väldigt kort, från 1 parti, som inte är ett riksdagsparti. Publicerar det gemensamt med andra partiers svar, om det kommer.

Inga raka svar, det är nog så att de inte kan svara, men jag ska ge dem någon dag till!!

• Aqt

-----------------------------------------------------------
    MILJÖPARTIET;

> Att du inte får tydliga svar beror på att det inte går att göra några
    > ekonomiska beräkningar för konsekvenserna av att det kommer många
    > flyktingar nu. Det går att visa vad de direkta kostnaderna i den akuta
    > situationen är, men det är svårt att beräkna de långsiktiga konsekvenserna
    > för samhällsekonomin. De beräkningar som gjorts runt om i världen brukar
    > ändå visa på att det på längre sikt är positivt för landets ekonomi.
    >
    > Det är ju inget parti i Sverige som önskar sig den här situationen med att
    > många måste fly från krig och katastrofer, men de flesta är överens om att
    > det finns ett moraliskt ansvar för att ta hand om de som lyckas ta sig hit
    > på ett så bra sätt som möjligt.
    > Mottagande måste dock bli bättre både för flyktingarnas skull och för att
    > inte ge upphov till spänningar inom landet. Ju bättre mottagande desto
    > mindre kostnader mindre problem med integration.
    >
    >
    > Vänliga hälsningar
    >
    > _______________________
    > MILJÖPARTIET DE GRÖNA

• Anonym
    Aqt skrev 2014-08-30 19:34:15 följande:

Denna text har jag nu skickat till flera riksdagspartier och några som är utanför riksdagsgränsen. Ska bli verkligen intressant att se vad de svarar. Jag ska skriva om vad de anser när de svarar (om de svarar);

Det har diskuterats mycket om invandring och flyktingfrågan inom politiken
    den senaste tiden eftersom det är en av de viktigaste valfrågorna.

Den berör många väldigt mycket verkar det som.
    Jag har pratat mycket med politiker i valstugor men det politiska ämne där man får de sämsta svaren är faktiskt migration och invandringsfrågor.
    Det kommer bara gamla klyschor och politikersvammel om arbetstillfällen, rasismen och att det finns ?utmaningar?. Sedan kommer endast några känslomässiga argument. 

Men finns det någon analys gjord varför segregationen inte
    minskat utan tvärtom bara blivit värre de senaste 25 åren trots att man försökt subventionera bort det med extrastöd i utsatta områden o.s.v?

Migrationsverkets behov av 48 miljarder kr på en 4-årsperiod och 27 miljarder
    inom ett år, brist på bostäder, begränsat reformutrymme o.s.v är ju en verklighet att rätta sig efter.

Men det som inte diskuterats är vart gränsen går för den politiska budgetposten Migration.

Hela tiden kastas det paj åt vardera hållen, särskilt från de som är politiskt korrekta i frågan.
    Tycker man att det ska begränsas så är man främlingsfientlig och t.o.m ordet rasist har missbrukats som skällsord.
    Man kommer inte längre i debatten än att ?det ställer grupper mot varandra?.

Förmodligen för att skambelägga tanken och att den migrationspolitiska delen av t.ex prioriteringar i budgetar, satsningar o.s.v ska fridlysas eller för att motargumenten inte är tillräckligt bra?

Det finns nu 50 miljoner människor på flykt i världen. Många kan hjälpas på plats.
    Ett fåtal av de 50 miljoner kan bosätta sig i Sverige, men det som är ett fåtal av 50 miljoner flyktingar är oerhört många om man ser till Sveriges befolkning, segregationssituationen, och välfärden som ska upprätthållas.
    Nu är prognosen 89000 + anhöriginvandring + arbetskraftsinvandring vilket gör prognoser på 125000-175000 invandrare per år i flera år framöver.

Samtidigt säger politikerna att de ska bygga runt 200000 bostäder under en flerårsperiod. Inte ens bostäderna kommer att räcka!
    Segregationsproblemen växer och utanförskapsområdenna i Sverige är ca 155 st där hundratusentals invandrare bor. Exempelvis i Husby är 85 % av invånarna av utomeuropeisk härkomst och 50% av eleverna går ut skolan utan godkänt i kärnämnena.

Det är likadant i den förort och kringområden jag är uppväxt i södra Stockholm.
    Det tar i genomsnitt ca 7 år för en invandrare att få ett arbete med att språkinlärning o.s.v är fullständig.
    Den viktigaste förklaringen till det är att en del etablerade politiker hävdar att det finns en utbredd ?rasism? i samhället bland övriga medborgare.

Menas då att det är integrerade människors fel att det är kärvt på arbetsmarknaden och att det finns språkproblem som hindrar anställningar när enkla jobb bara utgör 2,5 % av arbetena som finns?
    Det har naturligtvis inte att göra med att det finns många rasister anser jag. Många av de flyktingar som kommer ligger flera år efter utbildningsmässigt och en del är analfabeter.

Jag tycker det är viktigt att diskutera det som man diskuterar begränsningar / utmaningar inom äldrevård, pensionärers villkor, småbarnsföräldrar, bidrag till samer, storstadsbor, landsortsbor och åtstramningar eller
    satsningar inom alla områden inom den begränsade statsbudgeten.

Hur många flyktingar klarar vi av per år framöver utan att man oroas av att välfärden blir väsentligt sämre och att segregationsproblemen växer än mer? Vart går gränsen för när man blir främlingsfientlig eller ?rasist?som vissa påstår?

10000, 25000, 50000, 100000, 200000, 500000, 1 miljon,  2 miljoner eller ska alla 50 miljoner flyktingar komma hit inom en 4 årsperiod?

Eller är det en fråga man inte ska få fundera på eller sätta gräns i alls för att man kan ?kränka? de som är utsatta?

Precis som rädslan att kränka de som är i behov av bättre äldrevård inte kan få t.ex 45 miljarder extra, ska man inte diskutera äldrevården då? Jag tycker man ska visa respekt för den oro som många svenskar såväl invandrare känner för migrationspolitiken och då den utbredda segregationen och belastningen på välfärden.
    Om det nu är så att invandring generellt är en vinst för samhället som en del politiker påstår utan att hänvisa till fakta, varför får inte 500000 eller fler komma till Sverige varje år?

Vad anser ni?

VÄNSTERPARTIET:

Svar om Moderaternas utspel om ökade kostnader för flyktingmottagande

Moderaterna hävdar att vi kommer få kraftiga flyktingströmmar de kommande åren och att kostnaderna för det, vilket Migrationsverket uppskattat till 48 miljarder de kommande åren, påverkar Svensk ekonomi mycket. Stämmer det?

Reinfeldt har nu sänkt skatter med 140 miljarder per år och så kommer han och skyller budgethålen på flyktingar! Vi har en statsbudget på 1000 miljarder kronor, det är klart att det finns medel att hjälpa. Det vi inte har råd med, är skattesänkningar på 140 miljarder, fler Nuon-affärer och fortsatt utförsäljning av vår välfärd.

De ökade kostnader som regeringen aviserar får kritik från Konjunkturinstitutet, KI: ?Märkligt skylla svaga finanser på flyktingarna?, läs gärna mer här: http://www.svt.se/agenda/ki-markligt-skylla-svaga-finanser-pa-flyktingarna

Stämmer siffran 48 miljarder?

Nej, inte om den används för att beskriva ökade kostnader. Den mest relevanta siffran vad gäller kostnader och finansiering är att kostnaderna beräknas öka med nivå 12 miljarder kronor fram till 2018. Finansieringsbehovet på 12 mdkr år 2018 kan jämföras med några av regeringens skattesänkningar:

- Sänkt bolagsskatt: 23 mdkr (brutto)
    - Nedsättning arbetsgivaravgift unga: 23 mdkr
    - ROT + RUT: 17 mdkr
    - Jobbskatteavdragen: 100 mdkr

Ja, vi har segregation, utanförskap, dåliga bostadsmiljöer, skolelever som går genom utbildningen utan att nå målen. Det beror på högerpolitik som gynnar rika och skapar fattigdom och ger möjlighet för företagsägare inom välfärdssektorn att berika sig på skattemedel. Regeringen driver en ekonomisk politik som förvärrar arbetslösheten.

Det är således inte flyktingmottagandet som är problemet i svensk ekonomi.

Med vänlig hälsning

Enheten för organisation

Vänsterpartiet

• Anonym

FEMINISTISKT INITIATIV:

>Hej
    >
    > Tack för ditt mail.
    >
    > Om du vill läsa mer om vår politik avseende att motverka rasism och 
    > stärka asylrätten är du välkommen att läsa mer i frågan på vår 

> hemsida. F! vägrar diskutera människors liv som en ekonomisk fråga för 
    > detta är vad asylrätten handlar om, människors rätt till liv. Vidare 
    > måste vi följa FN:s konventioner i frågan eller acceptera att vi 

> återgått till ett medeltida sätt att se på våra medmänniskor. Det 
    > handlar också om att vi inte ska väga olika gruppers behov mot 
    > varandra. Och visst är det intressant att ingen gör väger på andra 
    > sätt, som kostnaden av infrastruktursatsningar mot pensionärers behov, 
    > kostnader för RUT-avdrager och momssänkningarnas mot småbarnsföräldrar 
    > eller kostnader för kungahuset gentemot bidrag till samer. När det 
    > dessutom är så att invandring inte kostar i slutändan så framstår 
    > resonemanget som än mer märkligt. Vår analys av de problem som finns 
    > är att samhället misslyckats med att välkomna människor till Sverige 
    > och vi har en rad förslag för att minska segregationen, rasismen och 
    > diskrimineringen på arbetsmarknaden. Även detta kan du läsa mer om på 
    > vår hemsida.
    >
    > Med vänlig hälsning
    >
    >  F!

• Anonym

Varför inget svar från Socialdemokraterna, de som i tre decennier har varit drivande ( med stödpartier förstås)? Inte ett ljud heller från moderaterna, KD, Centerpartiet....

De har inget bra svar antar jag och stoppar huvudet i sanden, precis som när man pratar om detta i valstugorna.

Bedrövligt.

Detta bör du som väljare tänka på när du gör ditt val!

• Aqt

Fortfarande inget svar från S, M KD, C inte heller på följdfrågor från de som har svarat.

Man kan slutgiltigt säga att frågan är för obekväm och svår att svara på.
    Och de vill inte heller stå för konsekvenserna av sin politik.
    Det trixas med siffror och att kostnaden inte finns, skyller på andra partier och skattenivåer, istället för att klart och tydligt skriva om hur man löser problem och om vi klarar detta.

FI är mest ideologiska och skriver i princip att de vill ha fri invandring som de går till val på. Solidariteten med fri invandring står över problemen med bostäder, arbete och segregation.
    Om det finns arbete, bostäder samt hur man ska lösa segregationsproblemen får man inga svar på. MP vill också ha i stort sett fri invandring, skriver lite luddigt men anger inga gränser och har heller inga svar på bostadsfrågan, arbeten och segregationsproblematiken. Mycket ideologi och önsketänkande men inga finansieringar och satsningar.

Vänsterpartiet skyller allt på moderaterna och tycker att många skatter ska höjas.

Att segregationen, bostadsbriseten och att många var utanför arbete när de regerat vill de inte svara på.

Och varför Sverige ska ta emot fler flyktingar och invandrare än vad vi klarar av och inte omfördela med att hjälpa mer på plats och ta emot kvotflyktingar som våra granländer, om gränsen är nådd o.s.v, ja det är frågor man inte får ställa i Sverige. Det är för lågt i tak och det är för obekvämt att ställa de frågorna.

Det märks också i den allmänna debatten då vissa blir arga bara man tar upp dessa frågor som är så viktiga.

Vad tycker ni?

• Aqt

Inget svar och det är 2 dagar kvar till val.

Skamligt men det visar att det bara finns ett parti som vågar ta i denna fråga och dess problematik.

Nu måste vi rösta för om vi tror att Sverige klarar denna invandring och integrera de mer än 340000 st kommande 4 år, eller om vi solidariskt ska ta emot kvotflyktingar, hjälpa i närområdet och ta tag i segregationsproblemen och bygga upp välfärden för Sveriges bästa, inkl de invandrare och flyktingar som redan är här och som också naturligtvis ska tas omhand på bästa sätt.

• Aqt

Skamligt men det visar att det bara finns ett parti som vågar ta i denna fråga och dess problematik.

Nu måste vi rösta för om vi tror att Sverige klarar denna invandring och integrera de mer än 340000 st kommande 4 år, eller om vi solidariskt ska ta emot kvotflyktingar, hjälpa i närområdet och ta tag i segregationsproblemen och bygga upp välfärden för Sveriges bästa, inkl de invandrare och flyktingar som redan är här och som också naturligtvis ska tas omhand på bästa sätt.

• Aqt

• Anonym

Inga svar och till val imorgon!

S, C , M och KD lämnade Walk over!!

De kan helt enkelt inte svara.

Hur ska det då gå under nästa mandatperiod, fri invandring och än mer ökade segregationsproblem.

• Anonym
    Anonym skrev 2014-09-13 22:45:40 följande:

Inga svar och till val imorgon!

S, C , M och KD lämnade Walk over!!

De kan helt enkelt inte svara.

Hur ska det då gå under nästa mandatperiod, fri invandring och än mer ökade segregationsproblem.

Svenska staten beräknas göra ett budgetunderskott på minst 91 miljarder kronor för 2014, det uppger Ekonomistyrningsverket (ESV) i sin septemberrapport. Därmed går Sverige mot sitt största budgetunderskott sedan finanskrisen på 1990-talet. Budgetutfallet är 76 miljarder kronor sämre än vad regeringen hade budgeterat för 2014.

www.esv.se/PageFiles/15469/2014-47-prognos-september-2014.pdf
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-09-13 23:11:22 följande:
    Svenska staten beräknas göra ett budgetunderskott på minst 91 miljarder kronor för 2014, det uppger Ekonomistyrningsverket (ESV) i sin septemberrapport. Därmed går Sverige mot sitt största budgetunderskott sedan finanskrisen på 1990-talet. Budgetutfallet är 76 miljarder kronor sämre än vad regeringen hade budgeterat för 2014.

www.esv.se/PageFiles/15469/2014-47-prognos-september-2014.pdf
    Ja, och så ska migrationsverket få 48 miljarder kr minst framöver, varav 27 miljarder 2015.
    Vad de lurar människor, tänk om fler kunde förstå denna idioti och inse att det inte har med "främlingsfientlighet" att göra.
Svar på tråden INVANDRINGSFRÅGAN igen!