• Anonym (TS)

Vad är det för fel på butikernas klädstorlekar?!

Plockade ner ett gäng kavajer från vinden. Jag har gått ner 15 kg i vikt i år och jag skulle prova några gamla plagg som nu passar.
    Men jag blir så konfunderad över storlekar! En kavaj från Part Two är något stor i strl 42, men en kavaj från h&m i strl 46 passar precis. Men när jag provade en ny kavaj på MQ i veckan satt strl 40 perfekt. Alla kavajer är i klassiskt snitt, insvängda i midjan och utan stretch. Är det h&m som har minimala strl eller de andra som har så stora?
    Känns rätt hopplöst att veta vilken strl man har när man ska shoppa, man får ta med sig tre-fyra olika in i provrummet.

Förresten, samma problem med jeans! Köpte jeans på Lindex i veckan. Provade en "slim" modell som satt som en smäck med 29 i midjan. Sen försökte jag prova en "skinny" modell i samma märke, det var 30 i midjan men jag fick inte ens upp dem över höfterna.... Ska inte midjemåttet på jeans vara i tum? Ett exakt mått som inte ska ändras med olika modeller. Kan någon i branschen förklara det här? Finns det någon logik eller höftar tillverkarna bara storlekarna lite på ett ungefär?!

• Svar på tråden Vad är det för fel på butikernas klädstorlekar?!
  • Anonym (tum)

Speciellt det där med tum undrar jag också över. Är normalviktig, brukar få höra att jag är smal men när jag försöker med skinny eller andra modeller får jag knappt upp jeansen över vaderna ens och sen om jag väl kommer till midjan är de enorma där. Känner mig som en alien. Felskapad.

HM går jag inte ens in på längre. Blir jättestressad över deras storlekar.

• Anonym (TS)
    Anonym (tum) skrev 2014-09-01 13:08:29 följande:

Speciellt det där med tum undrar jag också över. Är normalviktig, brukar få höra att jag är smal men när jag försöker med skinny eller andra modeller får jag knappt upp jeansen över vaderna ens och sen om jag väl kommer till midjan är de enorma där. Känner mig som en alien. Felskapad.

HM går jag inte ens in på längre. Blir jättestressad över deras storlekar.

Ja, det problemet känner jag igen! Känns som alla jeans, oavsett storlek, är är lika smala över vaderna. Samma sak med armarna på många jackor och kavajer, samma storlek i armens vidd med olika storlekar runt om så att även om kavajen sitter perfekt över byst och midja är den tight som satan runt överarmarna.
  • sextiotalist

Slimmy = storlek som passar kvinnor utan vader och lår Flört, helst tonåringar som fortfarande är gängliga och inte fått sina kvinnliga former

När det gäller storlekar så blir jag lika förbryllad.
    Letade efter en kappa för några år sedan, en begränsad ekonomi gjorde att jag tittade bla på HM, jag gick upp till storlek 42 och likväl så satt de jättesnävt vid armhålorna, inte en chans att jag kunde få plats med en tjockare tröja under (resten av kappan var som ett tält)
    Sedan beställde jag en kappa i storlek 38, men tillräcklig vidd vid axlarna och satt som en smäck, från Ellos.

Jag måste alltid prova toppar när jag handlar på HM, just för att de många gånger väldigt snäva i armarna. Jag får väl stolt sträcka på mig och vara nöjd att jag har muskler i mina armar Flört

• Anonym (*)

Jag upplever att storlekarna har blivit större. Jag har mycket kläder i xs/32 som är köpta för rätt länge sedan som sitter väldigt bra, men kollar jag i butikerna nu så är xs ofta för stort, om det ens finns... 34 är på tok för stort och ibland är minsta storleken 36 - det badar jag bokstavligt talat i...

• Anonym (TS)
    Anonym (*) skrev 2014-09-01 13:25:19 följande:

Jag upplever att storlekarna har blivit större. Jag har mycket kläder i xs/32 som är köpta för rätt länge sedan som sitter väldigt bra, men kollar jag i butikerna nu så är xs ofta för stort, om det ens finns... 34 är på tok för stort och ibland är minsta storleken 36 - det badar jag bokstavligt talat i...

Det verkar inte finnas någon standard över vad ex strl 34 innebär. Upplever du att det är skillnad i samma storlek mellan olika plagg och märken?
  • sextiotalist
    Anonym (*) skrev 2014-09-01 13:25:19 följande:

För 30 år sedan fanns inte storlek 32, mer än i exklusvia boutiiqer. Det minsta man kunde få tag på var ofta stl 34 (som man inte tog in många ex av) eller så fick man gå till barnavdelningen och handla kläder.
    Men jag vet att jag en gång provade jeans och en modell, då kunde jag ha 34, en annan var jag tvungen att gå upp till 36 och en tredje modell 38 (den är slimmy)
  • Julligulli

HMs storlekar måste de ha ändrat rätt mycket! Jag hade en älsklingskofta (klassisk stil, typ lammull) som fick ett hål, så jag tänkte köpa en ny likadan. Såg att HM fortfarande hade samma modell och provade en st 42 som jag hade i den gamla. Var knappt den gick att knäppa, satt som ett korvskinn, jättetrång under armarna och ärmarna nådde mig ungefär några cm under armbågen! 

Nog för att jag kan ha ändrat kropp en del på säg 6-7 år, men inte fan har mina armar växt! 

Maken skulle köpa ny kostym i somras, och jag gick efter två andra HM-kostymer (den ena tom lite stor) han hade hemma och köpte en till honom oprovad. Tyckte 54 såg lite liten ut så jag satsade på en 56 även om det lät stort. Samma visa där, han fick knapp upp brallorna (då är han väldigt smal över höfter och rumpa), kavajen nästan knakade när han försökte dra på den över axlarna och ärmarna slutade på halva underarmen! Då var det inte ens "slim fit"!

Han gick till Kapp-Ahl i stället, och där badade han i stl 56! Det fick bli Dressman till slut för att få en ordentlig storlek.

• Anonym (*)
    Anonym (TS) skrev 2014-09-01 13:29:26 följande:
    Det verkar inte finnas någon standard över vad ex strl 34 innebär. Upplever du att det är skillnad i samma storlek mellan olika plagg och märken?
    Jag beställde två koftor från samma ställe, samma modell fast i två olika färger, och det skiljde ca 2 cm i bredd när jag lade dom över varandra, så jag tycker det kan skilja även på samma plagg =/ Frågade företaget och dom sa att det fanns någon sorts marginal varje storlek höll sig inom, och att det generellt skiljde lite.
    sextiotalist skrev 2014-09-01 13:33:47 följande:
    För 30 år sedan fanns inte storlek 32, mer än i exklusvia boutiiqer. Det minsta man kunde få tag på var ofta stl 34 (som man inte tog in många ex av) eller så fick man gå till barnavdelningen och handla kläder.
    Men jag vet att jag en gång provade jeans och en modell, då kunde jag ha 34, en annan var jag tvungen att gå upp till 36 och en tredje modell 38 (den är slimmy)
    Ok. Jag kan bara gå ca 15 år bakåt (är 30 i år) så jag gissar att det ändå hade hänt en del på dom 15 åren. Många butiker har ju kört någon sorts "bojkotta size 0" kampanj, så jag tror storlekarna justerades lite efter det. "Folk är större idag så vi måste anpassa storlekarna" Jag har i alla fall för mig att jag läste något sådant för något år sedan..
  • Anonym (TS)
    Julligulli skrev 2014-09-01 13:42:15 följande:

HMs storlekar måste de ha ändrat rätt mycket! Jag hade en älsklingskofta (klassisk stil, typ lammull) som fick ett hål, så jag tänkte köpa en ny likadan. Såg att HM fortfarande hade samma modell och provade en st 42 som jag hade i den gamla. Var knappt den gick att knäppa, satt som ett korvskinn, jättetrång under armarna och ärmarna nådde mig ungefär några cm under armbågen! 

Nog för att jag kan ha ändrat kropp en del på säg 6-7 år, men inte fan har mina armar växt! 

Maken skulle köpa ny kostym i somras, och jag gick efter två andra HM-kostymer (den ena tom lite stor) han hade hemma och köpte en till honom oprovad. Tyckte 54 såg lite liten ut så jag satsade på en 56 även om det lät stort. Samma visa där, han fick knapp upp brallorna (då är han väldigt smal över höfter och rumpa), kavajen nästan knakade när han försökte dra på den över axlarna och ärmarna slutade på halva underarmen! Då var det inte ens "slim fit"!

Han gick till Kapp-Ahl i stället, och där badade han i stl 56! Det fick bli Dressman till slut för att få en ordentlig storlek.

Det är ju helskumt! Och varför är hm så små? Egentligen borde butiker tjäna på att ha lite stora storlekar, det är ju roligare att handla när man kommer i en mindre storlek haha!

Skostorlekar är ju standard, varför inte kläder?!
  • Anonym (*)
    Anonym (TS) skrev 2014-09-01 13:45:17 följande:
    Det är ju helskumt! Och varför är hm så små? Egentligen borde butiker tjäna på att ha lite stora storlekar, det är ju roligare att handla när man kommer i en mindre storlek haha!

Skostorlekar är ju standard, varför inte kläder?!
    Men i så fall få måste dom ju fylla på med mindre storlekar underifrån.. inte kul när man badar i minsta storleken.. barnavdelningen är inte SÅ rolig.. 
Svar på tråden Vad är det för fel på butikernas klädstorlekar?!