• Anonym (TS)

Vad är det för fel på butikernas klädstorlekar?!

Plockade ner ett gäng kavajer från vinden. Jag har gått ner 15 kg i vikt i år och jag skulle prova några gamla plagg som nu passar.
    Men jag blir så konfunderad över storlekar! En kavaj från Part Two är något stor i strl 42, men en kavaj från h&m i strl 46 passar precis. Men när jag provade en ny kavaj på MQ i veckan satt strl 40 perfekt. Alla kavajer är i klassiskt snitt, insvängda i midjan och utan stretch. Är det h&m som har minimala strl eller de andra som har så stora?
    Känns rätt hopplöst att veta vilken strl man har när man ska shoppa, man får ta med sig tre-fyra olika in i provrummet.

Förresten, samma problem med jeans! Köpte jeans på Lindex i veckan. Provade en "slim" modell som satt som en smäck med 29 i midjan. Sen försökte jag prova en "skinny" modell i samma märke, det var 30 i midjan men jag fick inte ens upp dem över höfterna.... Ska inte midjemåttet på jeans vara i tum? Ett exakt mått som inte ska ändras med olika modeller. Kan någon i branschen förklara det här? Finns det någon logik eller höftar tillverkarna bara storlekarna lite på ett ungefär?!

• Svar på tråden Vad är det för fel på butikernas klädstorlekar?!
  • Anonym
    Mandel skrev 2014-09-02 08:04:32 följande:

Jag har en midja som är 1-2 storlekar mindre än storleken på höfterna vilket skapar en hel del problem, men i den butik jag numera handlar det mesta så är det inget problem. 

Jag har ungefär samma problem som du. Vilken affär är det? Tacksam för tips :)
  • Mandel
    Anonym skrev 2014-09-02 08:21:54 följande:
    Jag har ungefär samma problem som du. Vilken affär är det? Tacksam för tips :)
    Jag har börjat handla mer och mer på Sandströms. Misstänker starkt att det är en lokal kedja, men de plagg jag köper ofta är av "märket" cappuccini.
    Gott om tantvarning på en del, men de har ändå basbyxor, toppar, blusar, tröjor osv. 
    Byxorna jag köpte har till och med ställbar resår i midjan så som barnbyxor ofta har
    Blir inte alls lika knöligt när skärpet ska dras åt eller att tyget hela tiden korvar sig under skärpet och står ut och är knöligt.
    De har även kort längd på en del byxmodeller vilket underlättar för mig som inte är så lång. Trist att behöva sy upp allt hela tiden!
    De har även Park Lane som är vettigt i storlekarna och så finns det några mer.
    www.sandstroms.nu/
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Europa)
    Anonym (TS) skrev 2014-09-01 14:18:26 följande:
    Sen funderade jag på om det är "trendigt" att ha små storlekar för ett märke? Att franska och italienska klädmärket har mindre storlekar än oss är ju välkänt. Och deras kläder anses ju ofta vara de "finaste" och dyraste. Kanske svenska märken vill vara mer exklusiva genom att göra små kläder för en allt mindre skara människor eller bara för "det vackra folket" (dvs unga män och kvinnor med kroppar som modeller).
    Jag tror inte det handlar om trendigt med små storlekar, utan snarare att befolkningen i olika länder ser lite olika ut. Medelitalienaren är kortare än medelsvensken. 

Jag har bott några år i centraleuropa och fick lära mig vilka länders klädmärken jag kunde handla. Jag är tjej, närmare 1,80 lång och väger drygt 75 kg. Italienska kläder kunde jag nästan glömma. XL och även XXL i ett italienskt märke fick mig att känna mig som hulken. Franska märken kunde jag kanske ha allra största storleken. 

Storbritannien är inget land jag har lätt att handla byxor i för jag har för långa ben. Holländarna är i medeltal Europas längsta folk. Tyvärr har jag inte haft tid att jaga byxor när jag varit där. 

Ibland kan man ju se storlekar för olika länder på lappar i kläderna. Då kan det t.ex. stå UK M, EUR L, etc.
  • Anonym (Pepp)
    Julligulli skrev 2014-09-02 00:25:55 följande:

Det jag stör mig på hos HM är väl mer att de inte står för de ideal de vurmar för, utan försöker mörka att de faktiskt föredrar att bara en viss typ av människor bär deras kläder.

Det finns många företag och designers som säger rakt ut att de inte vill att alla bär deras kläder. Det kan man tycka vad man vill om (personligen tycker jag de är fjantar, men inser att jag inte kan förändra eller kräva något, det är deras rätt att göra kläder bara för en viss målgrupp), men då tycker jag man ska stå för det också. Vilket inte HM har gjort, utan de försöker komma undan med en massa snömos och ljug om att de inte alls har ändrat storlekar eller har någon åsikt om vilka som ska bära deras kläder.

Ja, man förlorar knappast på att vara öppen. Jag gillar HM. Deras kläder brukar passa mig. Däremot handlar jag sällan från Ellos. Deras kläder brukar vara stora i storleken och det blir ofta fel på mig som är ganska nätt.

Just när det gäller att beställa kläder online eller via postorder är det ju extra irriterande att storlekarna inte stämmer. Att behöva skicka tillbaka och beställa nytt, eller beställa flera storlekar. Puh!
  • Anonym (Pepp)
    xilos skrev 2014-09-02 06:24:19 följande:

Har inte läst annat än ts men behöver bara skriva om h&m när det ändå va på tal. Jag gick in där nu i sommar och skulle akut leta shorts då jag gått upp 10 kg under vintern och dom gamla inte passar längre av självklar anledning. Chansade och blockade på mig några 36or och 38or för att vara säker men efter 3 olika provningar insåg jag att nä de går inte fick dom inte ens över rumpan.

Fick gå ut och hämta storlek 40 men inte ens dom passade heller. Vill tillägga att jag gått från underviktig till normalviktig och inte är helt nöjd med diverse bristningar som uppkommit och så då jag varit väldigt smal under mina tonår och tyckt de va normalt. Så att inte klämma på sig storlek 40 fick mig faktiskt att må riktigt dåligt! Har inte handlat på h&m efter de jag mår illa av hur dom får unga storleksfixerade att tänka om sig själv

Jag tycker att HM:s kläder blivit mindre i storlekarna. Jag har gamla kläder i stlk 36 som sitter perfekt. De är köpta för 10-20 år sedan. Nu måste jag ibland gå upp till stlk 38.
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (fattarinte) skrev 2014-09-02 07:06:51 följande:

Kan bara hålla med TS.

Jag har alltid varit en 38, medium, men jag är kurvig och nu plötsligt kan jag inte ha den storleken i en del butiker. Skitirriterande, man har väl inte tid att springa runt och prova tre storlekar av varje heller?

Nä, bojkotta H&M och andra affärer för anorektiska giraffer.

OK. Jag borde inte ta åt mig, men blir ledsen ändå. Jag är fullständigt normal. Har stlk 36, ett normalt BMI, normal längd och passar i HM:s kläder. Är jag en anorektisk giraff bara för att jag har ett BMI på 19,8?
  • Sarah1990
    Mandel skrev 2014-09-02 08:04:32 följande:

Bara att inse att H&M är för riktigt smala och långa personer och sedan hålla sig borta därifrån oavsett vad det står för storlek på lappen.
    Märkligt dock att maken som är överviktig kan handla där...

Skriver inte bara riktat till dig nu men förstår inte riktigt hetsen.
    Sluta häng upp er på storlekarna plagget blivit märkt med och håll upp och titta på plagget istället - hur ser modellen ut? Är det en passform som passar mig? Är den här tillräckligt stor för att dra över bysten och tillräckligt liten för att forma midjan? Osv osv osv.
    ALLA plagg kan omöjligt designas för att passa ALLA kroppstyper.

Jag har själv strl 38-40 i de flesta kläder, i något enstaka har jag S eller 36, i några andra L och 42. Jag ligger knappast vaken om nätterna med ångest och tårar i ögonen för att jag inte kuna knäppa den där klänningen på Gina Tricot förra helgen utan tar helt enkelt det plagg som passar mig, inte den storlek jag anser vara den rätta.
  • ursula

Det går inte att på 8 storlekar 32-46 få in kläder som passar alla.Vi ser för olika ut i kroppen

• LaFontaine
    Anonym (Pepp) skrev 2014-09-02 10:23:31 följande:
    OK. Jag borde inte ta åt mig, men blir ledsen ändå. Jag är fullständigt normal. Har stlk 36, ett normalt BMI, normal längd och passar i HM:s kläder. Är jag en anorektisk giraff bara för att jag har ett BMI på 19,8?
    Visst är det tragiskt att man måste trycka till folk på det sättet. Jag kan trösta dig med att det ofta handlar om små människor och sådana behöver man inte bry sig om.

/Storlek 32 och fullkomligt normal.
  • Anonym (pissedoff)

Jag har alltid strl 36 oavsett om jag köper på hm eller nån annanstans.

Så jag måste alltså vara en anorektisk giraff.. tack för den din jävla idiot!

Jag har haft komplex hela llivet pga att jag är lång och smal och hur mycket jag än äter så går jag inte upp i vikt.

Det verkar vara helt okej att viktmobba oss smala men gud nåde dig om du säger tjockis till en överviktig! Logik i det?

quote=73913558][quote-nick]Anonym (fattarinte) skrev 2014-09-02 07:06:51 följande:[/quote-nick]Kan bara hålla med TS.

Jag har alltid varit en 38, medium, men jag är kurvig och nu plötsligt kan jag inte ha den storleken i en del butiker. Skitirriterande, man har väl inte tid att springa runt och prova tre storlekar av varje heller?

Nä, bojkotta H&M och andra affärer för anorektiska giraffer.[/quote]

Svar på tråden Vad är det för fel på butikernas klädstorlekar?!