Vad är det för fel på butikernas klädstorlekar?!
Plockade ner ett gäng kavajer från vinden. Jag har gått ner 15 kg i vikt i år och jag skulle prova några gamla plagg som nu passar.
Men jag blir så konfunderad över storlekar! En kavaj från Part Two är något stor i strl 42, men en kavaj från h&m i strl 46 passar precis. Men när jag provade en ny kavaj på MQ i veckan satt strl 40 perfekt. Alla kavajer är i klassiskt snitt, insvängda i midjan och utan stretch. Är det h&m som har minimala strl eller de andra som har så stora?
Känns rätt hopplöst att veta vilken strl man har när man ska shoppa, man får ta med sig tre-fyra olika in i provrummet.
Förresten, samma problem med jeans! Köpte jeans på Lindex i veckan. Provade en "slim" modell som satt som en smäck med 29 i midjan. Sen försökte jag prova en "skinny" modell i samma märke, det var 30 i midjan men jag fick inte ens upp dem över höfterna.... Ska inte midjemåttet på jeans vara i tum? Ett exakt mått som inte ska ändras med olika modeller. Kan någon i branschen förklara det här? Finns det någon logik eller höftar tillverkarna bara storlekarna lite på ett ungefär?!