Min 10.5-åring har precis fått ta över min gamla xperia mini.
Den har kontatkort och jag har stängt av datatrafik så den bara kör wifi.
Hon använder den typ aldrig, ids inte ha med den till skolan eller kompisar. Vilket är jättekul för hon har tjatat i 2 års tid att hon verkligen behööööööööööver en telefon men när hon nu har en telefon som funkar som, ja just det en telefon, så är den tråkig och hon orkar inte ta med den. Vilket jag tycker är utmärkt för jag hävdar ff att hon inte behöver någon :)
Jonasson skrev 2014-09-02 11:52:34 följande:
Helt galet! varför ska barn ha mobil för? Det där är väl något man ska vänta med så länge som möjligt. Har svårt att se mitt barn som nu är 5 få en mobil före högstadiets slut. Först efter det börjar de bli mer rörliga med tanke på gymnasium och sånt som det kan vara långt till.
Och nej här hemma finns det varken dator,platta eller tv-spel som det spelas på och därmed behövs det inte heller en mobil utan simkort för att kunna spela. Barn behöver röra på sig och lära sig använda datorer och dylikt kommer dom göra ändå tids nog, det är jag inte orolig över.
Delvis håller jag med, jag har också velat att de ska vänta så länge som möjligt med att ha telefon. Inte för att de ska röra sig för det gör de ändå men för att de ska få vanan att röra sig utanför hemmet utan att kunna ringa hem hela tiden. Hantera lite enklare kissituationer och faktiskt lösa lite saker utan att kunna ringa direkt och framförallt att vara trygga med det.
Men nu har jag dock gett mig med dottern som börjar mellanstadiet men det har då visat sig att eg behöver hon ju ingen telefon. Hon vill ha en leksak som kompisarna har men telefonbehovet är inte större än hon kunnat låna en av oss de gånger hon åkt till stan, buss långt eller annat. Jag tycker hon börjar bli rätt rörlig nu faktiskt, det kom lite plötsligare än jag var beredd på :)
Att hon lämnar telefonen hemma är toppen tycker jag och jag har lovat mig själv att aldrig gnälla när jag måste springa runt kompisarna och leta henne. Hon är ff ett barn och behöver inte hålla rätt på en telefon för min bekvämlighet. Däremot får hon hålla rätt på middagstider och planera lite. Det gillar jag.