• TomasN

Barn + mobiltelefon?

Hej på er.

Snart kommer jag att fylla upp FL med lite frågor om diverse.

Här kommer frågor om mobiltelefon.

Ni som har nio-tio åringar... Har era barn mobiltelefon och i så fall vilken sorts abonnemang har ni?

Hur fungerar barnets "förmånsvärde" för detta? 

Jag tackar för era svar och tankar.

• Svar på tråden Barn + mobiltelefon?
  • Flisan79

Dixie: man måste ha någon form av kort i för att få telen att fungera ordentligt. Kortet sitter bara där och är ej påfyllt. Men ska vi tex till landet eller dylikt så kan det vara bra att fylla på med bara surf då hon ofta laddar ner nya spel och ibland kollar my little pony på you tube

• Jonasson
    Flisan79 skrev 2014-09-02 11:53:41 följande:

Dixie: man måste ha någon form av kort i för att få telen att fungera ordentligt. Kortet sitter bara där och är ej påfyllt. Men ska vi tex till landet eller dylikt så kan det vara bra att fylla på med bara surf då hon ofta laddar ner nya spel och ibland kollar my little pony på you tube

Men du klarar inte en 5 och 7 åring ens av att åka till landet utan att tillgång till surf så är det nog dax att introducera världen utanför skärmen för ungarna. 
  • Flisan79

Jonasson: hoppsan, här var man snabb att döma ser jag. Var har jag skrivit att det är det enda de gör? Och hade jag skrivit att de ser en film vid dåligt väder hade väl ingen kommenterat. Men att spela på mobilen är sämre eller. Något som man kan lära mycket av. De spelar bla mindcraft vilket tom vissa lärare använder i undervisning numera.

Fö har min 5 åring troligen (ska utredas) någon form av diagnos och enda gången hon kan sitta still och vara riktigt koncentrerad är när hon spelar. Hon mår bra av att få varva ner ibland.

• Honungsblomman
    Flisan79 skrev 2014-09-02 12:03:18 följande:

Jonasson: hoppsan, här var man snabb att döma ser jag. Var har jag skrivit att det är det enda de gör? Och hade jag skrivit att de ser en film vid dåligt väder hade väl ingen kommenterat. Men att spela på mobilen är sämre eller. Något som man kan lära mycket av. De spelar bla mindcraft vilket tom vissa lärare använder i undervisning numera.

Fö har min 5 åring troligen (ska utredas) någon form av diagnos och enda gången hon kan sitta still och vara riktigt koncentrerad är när hon spelar. Hon mår bra av att få varva ner ibland.

Spel, oavsett om de är pedagogiska eller "just for fun", är tusen gånger bättre än film (om det inte rör sig om ett "just for fun-spel" vs. en dokumentär eller informationsfilm av det bättre slaget).
  • Majsan70

Min dotter är 11 år och har haft mobil med abbonemang sen hon var 6 år. Fungerar mycket bra och hon sitter inte klistrad vid sin telefon.

Vad som menas med barnets förmånsvärde förstår jag inte?

• cosinus

Min 10.5-åring har precis fått ta över min gamla xperia mini.

Den har kontatkort och jag har stängt av datatrafik så den bara kör wifi.

Hon använder den typ aldrig, ids inte ha med den till skolan eller kompisar. Vilket är jättekul för hon har tjatat i 2 års tid att hon verkligen behööööööööööver en telefon men när hon nu har en telefon som funkar som, ja just det en telefon, så är den tråkig och hon orkar inte ta med den. Vilket jag tycker är utmärkt för jag hävdar ff att hon inte behöver någon :)

Jonasson skrev 2014-09-02 11:52:34 följande:

Helt galet! varför ska barn ha mobil för? Det där är väl något man ska vänta med så länge som möjligt. Har svårt att se mitt barn som nu är 5 få en mobil före högstadiets slut. Först efter det börjar de bli mer rörliga med tanke på gymnasium och sånt som det kan vara långt till.
    Och nej här hemma finns det varken dator,platta eller tv-spel som det spelas på och därmed behövs det inte heller en mobil utan simkort för att kunna spela. Barn behöver röra på sig och lära sig använda datorer och dylikt kommer dom göra ändå tids nog, det är jag inte orolig över.

Delvis håller jag med, jag har också velat att de ska vänta så länge som möjligt med att ha telefon. Inte för att de ska röra sig för det gör de ändå men för att de ska få vanan att röra sig utanför hemmet utan att kunna ringa hem hela tiden. Hantera lite enklare kissituationer och faktiskt lösa lite saker utan att kunna ringa direkt och framförallt att vara trygga med det.

Men nu har jag dock gett mig med dottern som börjar mellanstadiet men det har då visat sig att eg behöver hon ju ingen telefon. Hon vill ha en leksak som kompisarna har men telefonbehovet är inte större än hon kunnat låna en av oss de gånger hon åkt till stan, buss långt eller annat. Jag tycker hon börjar bli rätt rörlig nu faktiskt, det kom lite plötsligare än jag var beredd på :)

Att hon lämnar telefonen hemma är toppen tycker jag och jag har lovat mig själv att aldrig gnälla när jag måste springa runt kompisarna och leta henne. Hon är ff ett barn och behöver inte hålla rätt på en telefon för min bekvämlighet. Däremot får hon hålla rätt på middagstider och planera lite. Det gillar jag.
  • Duckan

Vår 7-åring fick ärva en gammal Iphone av min kusin. Den lyckan! Vet inte vad hon har för abbonemang, inte min avdelning så att säga. Hon har den självklart inte med sig till skolan, men om hon är borta (tex hos mormor/morfar över helgen) från oss har hon den med sig och kan ringa när hon vill. Likaså om jag går till affären en kortis kan hon ringa mig om det är något.

• Mrs Green

Min 9-åring har en ärvd iPhone. Dels för att jag vill kunna nå henne när hon gått hem själv från skolan (vi har ingen hemtelefon) och även när vi ska mötas någonstans ute för att t.ex följa henne hem från en aktivitet. Vi har ett familjeabonnemang dit allas telefoner är kopplade.

• sextiotalist

När min grabb fyllde sju fick han en mobil av sin farmor, den har vi haft refill på. Surf fanns inte på den tiden, nu har modellerna byts ut och i år fick han en finare mobil i födelsedagspresent. tidigare hade en enklare smartphone pga stölderna av mobiler på skolan. Han fick ha sin i fred, men många andra blev av med sina svindyra mobiler.
    Fortfarande refill-abonemang

Den gamla telefonen har han med sig om han ska ut en kväll, inte så stöldbegärlig

• ciann

Min 10 åring har en xperia modell äldre. Som han vägrar ha med sig då alla andra har I-phone. 

De får ha telefon med sig i skolan så de messar till varandra under lektionerna, lyssnar på musik eller slår upp saker. På rasterna är det bara spel som gäller.

10 åringen blir mer och mer utanför när han inte har en trendig mobil. Vi står i valet och kvalet att köpa en I-phone för att han inte ska känna sig så utanför.   

Samtidigt tycker jag att det är en för dyr och stöldbegärlig pryl att låta barnet ta ansvar för. Blir ju förkrossad om den skulle försvinna.

• cosinus
    ciann skrev 2014-10-23 21:56:40 följande:

Min 10 åring har en xperia modell äldre. Som han vägrar ha med sig då alla andra har I-phone. 

De får ha telefon med sig i skolan så de messar till varandra under lektionerna, lyssnar på musik eller slår upp saker. På rasterna är det bara spel som gäller.

10 åringen blir mer och mer utanför när han inte har en trendig mobil. Vi står i valet och kvalet att köpa en I-phone för att han inte ska känna sig så utanför.   

Samtidigt tycker jag att det är en för dyr och stöldbegärlig pryl att låta barnet ta ansvar för. Blir ju förkrossad om den skulle försvinna.

Får de verkligen ha telefonen på lektionstid? Min dotter är också 10 år. Där var alla föräldrar överens på föräldramötet att självklart ska inte telefonerna användas alls under skoldagen. Sen tyckte många föräldrar att barnen "behöver" telefonen som trygghet på vägen hem. Min dotter orkar inte ens ta med sig sin telefon till skolan utan den ligger alltid hemma. Det är bara när hon åker buss till stan själv för att handla något den brukar få följa med.
  • mammalovis

Jag förstår inte heller denna hysteri med att ungarna ska ha en Iphone för många tusenlappar för ett märkes skull. T o m en unge i ettan frågade om jag hade en Iphone eller Samsung. Det är väl skit samma, jag har en telefon, kan ringa och messa, använda nätet till nöds, hemma har vi ändå en dator och numera surfplatta sedan ca en månad.

Bonusdottern på snart 9 fick/fick köpa en typ Samsung förra året. Hon har inte lärt sig att hålla ordning och att vara rädd om saker så den har varit på reparation åtminstone en gång. Om jag fattat det rätt får hon bara ha den hemma i huset eller i bilen när hon är hos sin mamma. Hon spelar nog mest. Här hade väl varit vettigt att hon hade en TELEFON, så kunde hon få friheten att gå längre bort än kvarteret, men hon verkar inte ha så stort behov av det vh, då hon har kompisarna hos mamma.

Ettåringen har någon gång fått leka med sambons gamla Iphone som tappar laddningen snabbt i ett barnanpassat skal från Fisherprice, med memory nedladdat. I övrigt försöker jag hålla spelanvändningen nere för alla barnen, då det finns vettigare saker de kan leka.

• ciann
    cosinus skrev 2014-10-24 09:01:57 följande:
    Får de verkligen ha telefonen på lektionstid? Min dotter är också 10 år. Där var alla föräldrar överens på föräldramötet att självklart ska inte telefonerna användas alls under skoldagen. Sen tyckte många föräldrar att barnen "behöver" telefonen som trygghet på vägen hem. Min dotter orkar inte ens ta med sig sin telefon till skolan utan den ligger alltid hemma. Det är bara när hon åker buss till stan själv för att handla något den brukar få följa med.
    Förvånande nog får de det, enligt läraren.
    "Den kan vara bra att ha som miniräknare, slå upp ord och spela lugnande musik i lurar"  Messen är inte riktigt OK. Men ringer ngn får de svara.
  • cosinus
    ciann skrev 2014-10-26 21:29:35 följande:
    Förvånande nog får de det, enligt läraren.
    "Den kan vara bra att ha som miniräknare, slå upp ord och spela lugnande musik i lurar"  Messen är inte riktigt OK. Men ringer ngn får de svara.
    Det är ju på riktigt helt galet då det indirekt sätter ett skol-krav på barnen att ha en telefon.

Jag hade ju blivit tokig men det är ju jag :)
  • ciann
    cosinus skrev 2014-10-27 08:12:05 följande:
    Det är ju på riktigt helt galet då det indirekt sätter ett skol-krav på barnen att ha en telefon.

Jag hade ju blivit tokig men det är ju jag :)
    Det är galet. Tokig över detta försöker jag låta bli att bli. Man måste ju välja sina strider...

Lite intressant att kommunen ställer krav på skolorna om att de inte får ta ut några avgifter av föräldrarna. Inte ens en liten picnic får de kräva. Men smartfånarna har de missat.
Svar på tråden Barn + mobiltelefon?