• cameleon

IVF Västerås 2014

Har letat men hittar ingen aktuell tråd..
    Idag var jag och min man på vårt första besök på ferten i Västerås om ofrivillig barnlöshet. Fick träffa en supergullig barnmorska, Åsa och när vi pratat igenom vår situation så kunde hon med säkerhet säga att det skulle bli tal om IVF på direkten! Efter ett utomkveds år 2008 har det inte hänt något och eftersom det gått så pass lång tid så trodde hon inte att läkaren (Johan Hemlin) skulle tycka annorlunda.

Den 15 september är det dags att träffa läkaren, längtar så himla mycket :)

Är det fler som är i starten med IVF i Västeråstrakten? Eller vet ni någon aktuell tråd så tipsa mig gärna :)

• Svar på tråden IVF Västerås 2014
  • IVF
    Bergamott83 skrev 2014-11-14 18:23:21 följande:

Vi var där den 17 september så egentligen borde vi stå före er i kön enligt mig. Så  jag tycker det är jättekonstigt att ni är före om ni var där i oktober. Vi var där nästan en hel månad före och fick godkänt då att stå i IVF kön. 

Så jag undrar vad som hände där?

Var alla prover klara och godkända då? 8 oktober var det visst vi var där..
  • Mytime

Ja hoppat oxå in här, om de e okej?

Vi hade gruppinformationen bokad 19aug i år men fick de efterlängtade plusset i juli o blev därmed utskrivna ur ivf-kön men de slutade med missfall 2a aug men då hade vi varit gravida o redan åkt ur kön. "Varje graviditet räknad" o efter de krävs ett års försök innan man får komma tillbaka :(

Sen kom vi fram till början av september o då började helvetet!

Ja gick hem fr jobbet pga "mensvärk" den 2a sep. men natten till den 5e blev de akut in med ambulans till akuten i Västerås. Där blev de akut op o sedan inläggning med flera op o många undersökningar o prover. Resultatet blev Endometrios, som va orsaken till missfallet som i sin tur orsakad äggstocksinflammation som i sin tur orsakade bukhinneinflammation som va anledningen till att ja fick så ont i magen o de krävdes ambulans o akut op.

Ja har nu vart sjukskriven i nästan tre månader..

MEN innan jul är vi välkomna till Johan på fert igwn eftersom de hittade min endometrios o att vi innan plusset försökt i över två år utan resultat så nu ska vi förhoppningsvis få hjälp ändå äntligen!

Just nu går ja på hormonbehandling md provera för att endometriosen ska få "lägga" sig lite.

Men sen har ja lite för många kg oxå så ja ligger på gränsen för att va godkänd för ivf :(

Ska köra på en "soppdiet" ett par veckor med start på måndag för att förhoppningsvis hamna lite starkare på rätt sida med BMI. Ja är idag på rätt sida men ändå på gränswn.

Lycka till, till er andra.

Hoppas vi når våra efterlängtade plus ganska snart :)

• Bergamott83
    IVF skrev 2014-11-14 20:39:15 följande:
    Var alla prover klara och godkända då? 8 oktober var det visst vi var där..
    Japp alla prover och allting var ok då. Precis allting=) 
    Mytime skrev 2014-11-14 20:59:37 följande:

Ja hoppat oxå in här, om de e okej?

Vi hade gruppinformationen bokad 19aug i år men fick de efterlängtade plusset i juli o blev därmed utskrivna ur ivf-kön men de slutade med missfall 2a aug men då hade vi varit gravida o redan åkt ur kön. "Varje graviditet räknad" o efter de krävs ett års försök innan man får komma tillbaka :(

Sen kom vi fram till början av september o då började helvetet!

Ja gick hem fr jobbet pga "mensvärk" den 2a sep. men natten till den 5e blev de akut in med ambulans till akuten i Västerås. Där blev de akut op o sedan inläggning med flera op o många undersökningar o prover. Resultatet blev Endometrios, som va orsaken till missfallet som i sin tur orsakad äggstocksinflammation som i sin tur orsakade bukhinneinflammation som va anledningen till att ja fick så ont i magen o de krävdes ambulans o akut op.

Ja har nu vart sjukskriven i nästan tre månader..

MEN innan jul är vi välkomna till Johan på fert igwn eftersom de hittade min endometrios o att vi innan plusset försökt i över två år utan resultat så nu ska vi förhoppningsvis få hjälp ändå äntligen!

Just nu går ja på hormonbehandling md provera för att endometriosen ska få "lägga" sig lite.

Men sen har ja lite för många kg oxå så ja ligger på gränsen för att va godkänd för ivf :(

Ska köra på en "soppdiet" ett par veckor med start på måndag för att förhoppningsvis hamna lite starkare på rätt sida med BMI. Ja är idag på rätt sida men ändå på gränswn.

Lycka till, till er andra.

Hoppas vi når våra efterlängtade plus ganska snart :)

Hoppa in du, välkommen hit. Hoppas du får hjälp snart. Soppdiet...uuuh så jobbigt. Jag gick på sådan i 3 veckor för några år sedan. Du är riktig tuff du. 
    Hoppas det går fort med IVF för dig  med
  • Bergamott83

Hörrni som går igenom en IVF redan och är inne i svängen. Hur lång tid tar det? Alltså
    Typ stänga ner, sprutor, äggplock tiden efter osv. Vad är totalsumman?

• Hepe

Först vänta in dag 21 i en cykel, då blir det spraystart (den man nedreglerar med), då sprayar man två veckor och fram till onsdag så det kan i praktiken bli allt från 2 veckor precis till 2 veckor och 6 dagar. För mig blev det nu precis 3 veckor då min mens lät dröja till dag 15 av sprayningen, då skjuts hela planeringen upp en vecka.
    Sedan sprutstart, alltid en onsdag. Sprutorna tar man i 10 dagar, sista sprutan en fredag om allt går som planerat. Har man mycket små äggblåsor vid kontrollen den fredagen kan det blir någon sprutdag till. 
    Om allt går som planerat blir det ägglossningssprutan på lördagen på en tid som man får från Uppsala, och därefter äggplock på måndagen och oftast insättning på torsdagen samma vecka. 
    Om ingen befruktning skett så ringer de från Uppsala på tisdagen och berättar det. Det har hänt mig flera gånger.

Är nu inne på 5:e påbörjade försöket, får se hur det slutar...

Hoppas ni tjejer lyckas bättre än mig och min man. {#emotions_dlg.flower}

• kaatriin

Hej alla!

Hoppas de är okej att jag skuttar in här till er :)

Jag och min blivande man har gått hos Johan i Västerås, vi sökte hjälp i maj 2014 och fick börja den korta (behövde inte använda nässprayen) behandlingen i november (24e om jag inte miss minner mig). Vi började med sprutorna direkt, 116 enheter Puregon första veckan, sen ökades de till 125 samtidigt som vi började med orgalutranen. Den 7 november plockade vi ut 6 ägg och den 12 november fick vi tillbaka ett fint embryo, blev även ett i frysen. Så just nu väntar vi tills de ska bli den 30 november så vi får göra ett ett grav.test :) väntan är olidlig!!

Kram på er

• Bergamott83
    Hepe skrev 2014-11-22 08:00:30 följande:

Först vänta in dag 21 i en cykel, då blir det spraystart (den man nedreglerar med), då sprayar man två veckor och fram till onsdag så det kan i praktiken bli allt från 2 veckor precis till 2 veckor och 6 dagar. För mig blev det nu precis 3 veckor då min mens lät dröja till dag 15 av sprayningen, då skjuts hela planeringen upp en vecka.
    Sedan sprutstart, alltid en onsdag. Sprutorna tar man i 10 dagar, sista sprutan en fredag om allt går som planerat. Har man mycket små äggblåsor vid kontrollen den fredagen kan det blir någon sprutdag till. 
    Om allt går som planerat blir det ägglossningssprutan på lördagen på en tid som man får från Uppsala, och därefter äggplock på måndagen och oftast insättning på torsdagen samma vecka. 
    Om ingen befruktning skett så ringer de från Uppsala på tisdagen och berättar det. Det har hänt mig flera gånger.

Är nu inne på 5:e påbörjade försöket, får se hur det slutar...

Hoppas ni tjejer lyckas bättre än mig och min man. {#emotions_dlg.flower}

Tack så mycket Hepe! Jag hoppas du lyckas den här gången hepe! Verkligen lyckas och går bra. Gör de sådan där assisterad befrutng när de sticker in spermierna i ägget? och jag läste nått om AHA? Görs sånt på Västerås/Uppsala?
    kaatriin skrev 2014-11-22 13:37:57 följande:

Hej alla!

Hoppas de är okej att jag skuttar in här till er :)

Jag och min blivande man har gått hos Johan i Västerås, vi sökte hjälp i maj 2014 och fick börja den korta (behövde inte använda nässprayen) behandlingen i november (24e om jag inte miss minner mig). Vi började med sprutorna direkt, 116 enheter Puregon första veckan, sen ökades de till 125 samtidigt som vi började med orgalutranen. Den 7 november plockade vi ut 6 ägg och den 12 november fick vi tillbaka ett fint embryo, blev även ett i frysen. Så just nu väntar vi tills de ska bli den 30 november så vi får göra ett ett grav.test :) väntan är olidlig!!

Kram på er

Välkommen hit. Klart du får hänga här! Hur sugen är du på att testa? Jag skulle vara så nervös. Det måste vara en jobbig väntan. 
  • kaatriin
    Bergamott83 skrev 2014-11-25 06:46:25 följande:

Tack så mycket Hepe! Jag hoppas du lyckas den här gången hepe! Verkligen lyckas och går bra. Gör de sådan där assisterad befrutng när de sticker in spermierna i ägget? och jag läste nått om AHA? Görs sånt på Västerås/Uppsala?Välkommen hit. Klart du får hänga här! Hur sugen är du på att testa? Jag skulle vara så nervös. Det måste vara en jobbig väntan. 

Vi testade redan i lördags kväll samt söndag morgon och de var positivt!! :) så vi lyckades!! Är i v1 + 6 idag :) så underbart skönt!! :)
  • cameleon
    kaatriin skrev 2014-11-25 09:25:47 följande:
    Vi testade redan i lördags kväll samt söndag morgon och de var positivt!! :) så vi lyckades!! Är i v1 + 6 idag :) så underbart skönt!! :)
    Åh, tusen grattiskramar!!

Jag hoppas verkligen att det kommer funka för mig med. Jag är positiv eftersom jag faktiskt varit gravid tidigare så då borde det gå :)
  • kaatriin
    cameleon skrev 2014-11-25 10:17:50 följande:

Åh, tusen grattiskramar!!

Jag hoppas verkligen att det kommer funka för mig med. Jag är positiv eftersom jag faktiskt varit gravid tidigare så då borde det gå :)

Jag håller alla tummar å tår att du också får ett pluss! :)
Svar på tråden IVF Västerås 2014