• cameleon

IVF Västerås 2014

Har letat men hittar ingen aktuell tråd..
    Idag var jag och min man på vårt första besök på ferten i Västerås om ofrivillig barnlöshet. Fick träffa en supergullig barnmorska, Åsa och när vi pratat igenom vår situation så kunde hon med säkerhet säga att det skulle bli tal om IVF på direkten! Efter ett utomkveds år 2008 har det inte hänt något och eftersom det gått så pass lång tid så trodde hon inte att läkaren (Johan Hemlin) skulle tycka annorlunda.

Den 15 september är det dags att träffa läkaren, längtar så himla mycket :)

Är det fler som är i starten med IVF i Västeråstrakten? Eller vet ni någon aktuell tråd så tipsa mig gärna :)

• Svar på tråden IVF Västerås 2014
  • Bergamott83
    kaatriin skrev 2014-11-25 09:25:47 följande:

Vi testade redan i lördags kväll samt söndag morgon och de var positivt!! :) så vi lyckades!! Är i v1 + 6 idag :) så underbart skönt!! :)

GRATTIS ????

Så himla kul för dig och pappan . Har du ringt och meddelat ?
  • kaatriin
    Bergamott83 skrev 2014-11-25 17:45:52 följande:

GRATTIS ????

Så himla kul för dig och pappan . Har du ringt och meddelat ?

Tack!!

Japp, pratade med Uppsala imorse :) ska ringa västerås imorgon!
  • kaatriin

Kan tillägga att jag hade räknat fel på vilken vecka vi är. Tydligen så räknar man att man är i v 4 från dem dagen äggåterföringen sker, så vi är typ i v 6 tror vi. Återstår å se på ultraljuder om 3 veckor :)

• Bergamott83
    IVF skrev 2014-11-14 20:39:15 följande:
    Var alla prover klara och godkända då? 8 oktober var det visst vi var där..
    Japp. Men det gör inget. De har säkert någon anledning så för mig är det ingen fara. Du får berätta vad som tas upp så vet vi det här i gruppen. Jag menar  det är inte hela världen. Hoppas det går fort för er med IVFen.
    kaatriin skrev 2014-11-25 18:56:29 följande:

Kan tillägga att jag hade räknat fel på vilken vecka vi är. Tydligen så räknar man att man är i v 4 från dem dagen äggåterföringen sker, så vi är typ i v 6 tror vi. Återstår å se på ultraljuder om 3 veckor :)

Vad kul! Vad sa Västerås idag då? Det är ju jätteskoj! Får du gå på vanlig mödravård nu?
  • kaatriin
    Bergamott83 skrev 2014-11-26 20:41:23 följande:
    Japp. Men det gör inget. De har säkert någon anledning så för mig är det ingen fara. Du får berätta vad som tas upp så vet vi det här i gruppen. Jag menar  det är inte hela världen. Hoppas det går fort för er med IVFen.

Vad kul! Vad sa Västerås idag då? Det är ju jätteskoj! Får du gå på vanlig mödravård nu?
    Ja dom sa faktiskt inte så mycket, bokade in ett ultraljud den 19/12 bara. Tyckte kvinnan i telefonen lät lite disträ och uttråkad eller vad man ska säga. Hon sa även: "Då hoppas vi att vi hinner se allt vi vill se den 19/12".. Hon menade säkert inge negativt med det men hennes ton sa något helt annat. Eh jag vet inte, kanske jag som är helt hormonrubbad å misstolkade ;) haha
     Jag tror att om allt ser normalt ut så blir de vanlig mödravård, jag går här i Köping då. Så efter ultraljudet (blir nog efter jul och nyår) så ringer jag MVC och skriver in oss :)
  • Bergamott83
    kaatriin skrev 2014-11-26 22:39:37 följande:
    Ja dom sa faktiskt inte så mycket, bokade in ett ultraljud den 19/12 bara. Tyckte kvinnan i telefonen lät lite disträ och uttråkad eller vad man ska säga. Hon sa även: "Då hoppas vi att vi hinner se allt vi vill se den 19/12".. Hon menade säkert inge negativt med det men hennes ton sa något helt annat. Eh jag vet inte, kanske jag som är helt hormonrubbad å misstolkade ;) haha
     Jag tror att om allt ser normalt ut så blir de vanlig mödravård, jag går här i Köping då. Så efter ultraljudet (blir nog efter jul och nyår) så ringer jag MVC och skriver in oss :)
    Hon kanske inte förstår att det är den största grejen i ditt liv
  • kaatriin
    Bergamott83 skrev 2014-11-27 09:11:09 följande:

Hon kanske inte förstår att det är den största grejen i ditt liv

Jaa precis ;)
  • autun

Garttis till plusset! Jag har också nyligen fått det efterlängtade plusset efter en IVF-behandling :) Var hos Johan för 1 vecka sedan och han förklarade att på äggplockningsdagan (som räknas som ägglossnings) är man i vecka 2+0 :) Jag hade äggplockning 10/10 och är alltså i vecka 8+6 idag :)
  • autun
    Bergamott83 skrev 2014-11-21 15:03:41 följande:

Hörrni som går igenom en IVF redan och är inne i svängen. Hur lång tid tar det? Alltså
    Typ stänga ner, sprutor, äggplock tiden efter osv. Vad är totalsumman?

Hepe skrev 2014-11-22 08:00:30 följande:

Först vänta in dag 21 i en cykel, då blir det spraystart (den man nedreglerar med), då sprayar man två veckor och fram till onsdag så det kan i praktiken bli allt från 2 veckor precis till 2 veckor och 6 dagar. För mig blev det nu precis 3 veckor då min mens lät dröja till dag 15 av sprayningen, då skjuts hela planeringen upp en vecka.
    Sedan sprutstart, alltid en onsdag. Sprutorna tar man i 10 dagar, sista sprutan en fredag om allt går som planerat. Har man mycket små äggblåsor vid kontrollen den fredagen kan det blir någon sprutdag till. 
    Om allt går som planerat blir det ägglossningssprutan på lördagen på en tid som man får från Uppsala, och därefter äggplock på måndagen och oftast insättning på torsdagen samma vecka. 
    Om ingen befruktning skett så ringer de från Uppsala på tisdagen och berättar det. Det har hänt mig flera gånger.

Är nu inne på 5:e påbörjade försöket, får se hur det slutar...

Hoppas ni tjejer lyckas bättre än mig och min man. {#emotions_dlg.flower}

Vårt första försök körde vi enligt det som Hepe skrivit här ovanför. Vi började i april/maj någon gång. Hade lite för höga östradiolvärden (efter sprutdagarna) som de såg på blodprovet de tog, så det fick bli sk surf över helgen (dvs inga fler sprutor), förhoppning om att värdet skulle gå ner och återbesök på måndag. På blodprovet på måndagen visade det sig att mitt värde istället gått upp över helgen låg på 30 000 istället för de önskade ca 8000. Då avbröt de hela försöket. Vi var sååå besvikna! Men tänkte att vi hinner iaf med ett nytt försök innan sommaren. Men när jag sedan ringde tillbaka vid nästa mensstart sa de att det inte alls skulle finnas tid innan sommaren, så allt fick läggas på is till hösten. Så det bästa är verkligen att vara snabba med att börja i början av varje ny "termin/säsong" (alltså direkt efter nyår eller direkt efter sommaren), för då hinner man med två försök under det "halvåret".

Andra gången (september) körde vi den korta varianten, och då minskar tydligen risken för överstimulering.

• autun
    kaatriin skrev 2014-11-26 22:39:37 följande:
    Jag tycker också att sköterskorna kan låta lite "loja" och ointresserade i telefon (tycker överlag att det gäller för många inom vården), men de är faktiskt hur gulliga som helst, efter ett tag, haha... ;) Till och med när den ena av dem gratulerade mig till min graviditet lät hon lite seg. Men jag vet att de verkligen vill gott och är supergulliga när man "lärt känna" dem (vi har gått där i nästan 2 år). Men när man träffar dem personligen tycker jag inte att det märks av :)
Svar på tråden IVF Västerås 2014