Inlägg från: prettylittleliar |Visa alla inlägg
  • prettylittleliar

    Autismutredning 2 åring

    Hej!

    Min son är 2 år och vi hade en tuff start tillsammans. Jag drabbades av förlossningsdepression och han var ständigt missnöjd när han var bebis. Han skrek dygnet runt i princip. Vi mådde jättedåligt men hoppades på att det skulle bli bättre när han började gå och prata.

    När han var 1 år kunde han säga "hej" och vinka, "titta" peka "där" och "wow".
    Nu har han inte sagt något ord alls på flera månader. Men han har ett eget språk som låter ungefär "tiktiktiktikt, kukukkuukukku, ooooo, daadadadaddadddaaa"

    Han har alltid varit envis och svår att hantera.
    Bada, blöjbyte, borsta tänderna och liknande är en kamp!!
    Han äter jättedåligt förutom smoothie, välling och yoggi det kan han äta hur mycket som helst.

    Jag trodde till en början att han kanske bara var lite försenad. Jag har ingen erfarenhet av barn sen tidigare så jag trodde att det helt enkelt skulle vara så. Och att han fortfarande va för liten för att kunna vissa saker.

    Så jag känner mig dum nu som inte reagerat tidigare. Men jag antar att jag bara accepterade att han var sån, att det var en del av hans personlighet.

    Tills förskolan flaggade... han visar inget intresse för andra barn, svår att bryta i sin lek, dålig ögonkontakt, pekar inte osv. Dom satte in en spec.pedagog som efter ett tag sa att vi ska vända oss till habiliteringen DIREKT.

    Han snurrar rätt mycket samtidigt som han tittar åt sidan med bara ögonen.
    Han förstår ingenting vi säger och gör inget vi ber honom som ex "hämta bollen". Svarar inte på sitt namn. Vi får ingen kontakt eller kommunikation med honom.

    Samtidigt är det så mycket som inte stämmer överens med autism.
    Ögonkontakten har alltid varit jättedålig. Men nu de senaste veckorna har han gett massor av ögonkontakt! Ibland kommer han fram och pussar oss!

    Vi har haft möte hos hab nu 3 gånger för bedömning. Och dom har beslutat att han ska få en utredning och att det troligtvis rör sig om en "vanlig autism" som hon uttryckte det.

    Nu är det så att dom vill ha benmärgsprov, urin och blodprov.
    Eftersom han inte förstår något vi säger så kommer det vara helt omöjligt att ta dessa prover. (Hörselproven var ett helvete!! Och han får panik bara en läkare ska lyssna på hjärtat) Och som nämnts tidigare så är enkla saker som tandborstning en kamp!!

    Läkaren föreslog narkos och efter mycket om och men sa vi ja. Men nu har jag ångrat mig!!

    Finns det någon som har gjort dom här testerna under narkos?

    Tacksam för svar :)
    Mvh

  • Svar på tråden Autismutredning 2 åring
  • prettylittleliar
    Alisa skrev 2014-09-07 11:29:38 följande:

    Vi håller på med en utredning för utvecklingsstörning för sonen 2,5 år men det kommer även att göras en autismutredning. 

    Sonen tycker generellt inte om vuxna han inte känner som kommer för nära. Det har varit svårt med undersökningar på honom. Ögonkliniken fick kort göra något av sina undersökningar där han skulle titta på en lampa med elektroder fästa på huvudet. Men när de ville komma närmre och titta i ögonen blev det omöjligt. 

    Han har varit sövs för MR och även för tandläkarundersökning en gång. 
    Jag upplevde att sövningen gick bra. Eftersom ingen får hålla honom så sövdes han snabbt med mask i min famn så han var hos mig och sin pappa under hela sin vakna tid på sjukhuset, och de satte sedan in nålen/nålarna. 
    Undersökningarna var nödvändiga (i synnerhet för hans tandhälsa) men det var såklart skönast när de var över.

    För sonens del så upplever vi ibland att han är ganska "normal", men ofta när vi ser honom med andra barn är han både sen och något avvikande. 

    Gällande ögonkontakt tog jag upp det med neurpsoykologen eftersom sonen har god ögonkontakt på anstånd, men när han kommer riktigt nära är den ofta dålig. Och eftersom han inte håller sig nära okända så verkar hans ögonkontakt vara god. Men nu har jag fått veta att det kan variera mycket hos personer med autism: Om barnet avviker mycket kan det ses som ett tecken, men närvaron av ögontakt utesluter i sig inte en autismdiagnos. 

    Det är mycket känslor upp och ner...

    Kram  {#emotions_dlg.flower}


    Oj mitt svar råkade bli anonymt. Men de va jag som skrev :)
  • prettylittleliar
    tjoohalia skrev 2014-09-07 14:17:14 följande:

    jag har en 6åring som har autismliknande tillstånd och han har inte
    tagit några prover alls. vet inte om man ska det, informationen från
    BUP som gjorde utredningen har varit, ja milt sagt under all kritik.

    men jag har en 4åring också som inte är utredd för npf men som har
    en utvecklingsförsening sen födseln.
    han har tagit ryggmärgsprov under narkos (han gjorde samtidigt en
    MR på hjärnan). det gick jättebra, han var 2 år när han gjorde det.
    det var främst jag som bröt ihop för att jag tyckte att det var så hemskt. 

    ärligt talat så har jag alltid trott att det är 4åringen som är autistisk.
    han tyckte inte om beröring, ingen förutom jag och min man/hans pappa
    fick röra honom, inte ens titta på honom. och en massa annat som gjort att
    jag misstänkt det. men hans habiliteringsteam verkar inte tro att han
    är autistisk.. jaja nu blev det OT. 

    men han var också sån att ingen läkare fick lyssna på hans hjärta,
    att lämna vanliga blodprover tog en hel förmiddag. än idag blir han
    rädd när han ser en läkarrock, fast annars är han numera världens
    gladaste unge och älskar att kramas med fler än mamma/pappa


    Vad dåligt att dom inte gjorde utredningen bra. Var din 6 åring aldrig på habiliteringen då? Våran specialpedagog sa direkt att vi absolut inte sa gå via BUP (vilket bvc först ville)

    Åh förstår det måste varit jättejobbigt :( Det är så hemskt att man inte kan förklara innan vad som kommer hända och varför man gör det.

    Vad mysigt att han kramas. Det är verkligen sånt som får en att orka :)
    Pratar dina barn något eller hur gör ni med kommunikation? Vi har börjat använda oss av bilder, men än så länge verkar han inte koppla det riktigt :/
  • prettylittleliar
    Mamori skrev 2014-09-11 09:44:55 följande:
    Det kommer säkert att gå jättebra :) Nej, man får inte vara med men det vet inte barnen om eftersom de sover. Man är där när de somnar och när de vaknar igen. Under tiden undersökningen är så är man på sjukhuset och kanske fikar eller så, och väntar på att de ska ringa en på mobilen, vilket de gör när de är klara och berättar hur det har gått och vart man ska gå. Sedan får man sitta på uppvaket och vänta på att barnet ska vakna. Där är det oftast andra barn med sina föräldrar och leksaker etc om barnet vill ha.

    Det går bra för min son med andra barn om de accepterar att han inte pratar. Han var inte så social med andra barn när han var liten utan ville mer att vuxna skulle busa med honom men nu är han väldigt förtjust. Det förändrades i 3-4-årsåldern. Han föredrar att leka med ett barn åt gången och gillar inte stora grupper. Han är väldigt snäll och omtänksam mot mindre barn eller barn som är ledsna och så och gillar buslekar, star wars, dataspel och sånt. Han har till och med haft två "flickvänner" på förskolan som han satt och kramades med :D

    Däremot reagerar han starkt om ett barn är aggressivt mot honom och det är de ofta i hans klass (han går träningsskola), då kan han bli arg tillbaka och knuffas och sedan är han arg väldigt länge och håller sig undan, har svårt att komma över sånt. Men han är aldrig den som börjar.

    Hur är er son med vuxna som försöker leka med honom? Vi insåg att sonen tyckte att det var jobbigt när han inte förstod sociala koder och det var därför han undvek de andra barnen så efter att han börjat använda ipad och titta mycket på barn som leker på youtube så blev det lättare för honom och han förstod liksom grejen.

    För att få igång språket så märkte vi att "läten" gick mycket lättare än vanliga ord. Orden gick inte alls men djurläten, onomatopoetiska ord typ "pang", "woosh", "oops" gick bättre, så prova med det.
    Okej tack för svar, känns skönt att veta vad som kommer hända. Vill bara få det överstökat så fort som möjligt. Men det var ont om tider. 1 månad kvar nu iaf.

    Vad kul att höra att det funkar bra med andra barn nu. Måste värma extra mycket i hjärtat när man ser sitt barn leka med andra. Det är ju lite sånt man är ledsen över om dom skulle gå miste om vänner.

    Vår son älskar när vuxna leker med honom. Han är inte blyg mot vuxna, men har sämre kontakt med andra vuxna än oss. Han gillar när dom busar, men när dom försöker prata vanligt till honom så är det som om dom inte finns. Hans förskolelärare säger alltid hejdå o så till honom flera gånger utan minsta lilla reaktion.

    Så det är sorgligt att han ena stunden kan vara så "med" och nästa helt i sin egna lilla värld. Men det är såklart bättre än ingenting.

    Ska prova det där med lätena :)
  • prettylittleliar
    Autistmamma skrev 2014-09-16 09:49:12 följande:

    Hej!

    Min son är som din så där gullig och kramig och kan visst titta en i ögonen och gillar kontakt. Alla säger "har HAN autism??" Men med tiden blir det allt tydligare. Problemet är ju att man själv och alla andra från början har bilden av "Rain man" som en modell för hur en autist fungerar. Min son är normalbegåvad och skriver och läser och pratar som alla barn. Men han måste lära sig hur man samspelar, öva prat och dialog och får stora problem själv av många intryck i skolan tex varför det har varit livsviktigt för honom med specialskola som kan ge honom möjligheter att tillgodogöra sig kunskap med hjälp av insatta lärare och utan stökiga klassrum. Det hade varit helt omöjligt för honom annars.

    jag känner igen mig så i dig och jag önskar man visste mer tidigare så att man slapp vänta så länge innan man ger sitt barn den ovärderliga hjälp som de kan få i tidig ålder för att kompensera sitt hinder så att det slipper bli en stor börda.


    Hej!

    Det blir tydligare nu när man läser andras historier hur autism kan så se annorlunda ut.
    Vissa dagar känner jag verkligen "är han verkligen autistisk? läkarna kanske har fel ändå?". Sen lite senare så är det hur tydligt som helst :(

    Hans läkare sa ju att han kommer få en diagnos och att "han inte är som andra barn" och då har utredningen knappt ens börjat. Så det kändes som en käftsmäll även om man innerst inne vet..

    Hur fungerar det med specialskola? Läste att barn med autism inte längre har rätt att gå i det om dom inte har en utvecklingsstörning också.
  • prettylittleliar
    Alisa skrev 2014-09-16 20:51:33 följande:
    Sonen har också det där med snurrandet. Han har ett leksaksäpple som han snurrar, och ju jobbigare en dag varit desto mer snurrande. Eller sitta och titta på tvättmaskinen när den igång är också en hit. 

    Vi gick hem från förskolan häromdagen med en flicka som är några månader yngre än sonen och just där blir det så tydligt att han inte är som andra. 

    Vi har släkt nära och min mamma har sjukersättning så hon är hemma hos oss ibland. Det är väldigt skönt. Eftersom minstingen är så nöjd är det osäkert om vi hade känt behovet av avlastning i nuläget.

    Vi har en väninna vars dotter hade stödfamilj och det var väldigt värdefullt för alla inblandade förstod jag det som. Se det istället som en extra bonus för sonen så länge han trivs med det  {#emotions_dlg.flower}
    Gör han snurrandet långa stunder?

    Min son snurrar, viftar med händerna, skakar på huvudet o.s.v. ofta men inte långa stunder.

    Han är helt besatt av flygplan och helikoptrar, han kan sitta länge och snurra på propellrarna.

    På förskolan finns det leksaksflygplan som är det första han tar när han kommer dit och sen vägrar han släppa dom. Ibland ska han även ha med sig dom hem...
    Men nu har personalen satt upp en korg med bild på min son där dom övat varje dag att lägga flygplanet i när dom ska äta eller gå ut.
    Och efter mycket träning så har han äntligen börjat lägga det i korgen helt självmant när dom ska äta. Känner mig så stolt :)

    Vad skönt att ni har släkt nära er. All min släkt bor 40 mil härifrån och min mans släkt har vi ingen kontakt med :( Men när vi är och hälsar på min får vi lite avlastning ibland. Men min mamma orkar inte passa honom ensam så hon kan bara göra det när pappa är med.
  • prettylittleliar

    Nu var det ett tag sen jag skrev här, men tänkte göra en uppdatering om hur allt går.

    Provtagningarna under narkos gick jättebra, han hör perfekt, ryggvätskeprovet var bra och även blodproven. Förutom att några av blodproven inte gick att testa så dom måste tyvärr tas om... suck...

    Hans utredning är klar och han har fått sin diagnos autism.
    Skönt att man äntligen kan börja ge honom rätt hjälp.

    Den senaste tiden har dock varit väldigt påfrestande. Känner knappt igen honom. Han är konstant gnällig, äter dåligt, sover dåligt, skriker mycket. Är aldrig helt nöjd. Jag som tidigare sagt att tandborstning, bad o.s.v är en kamp vet inte vad jag ska kalla det nu, för nu är det ännu värre.

    Att bara byta en blöja eller ta på honom kläder är rena kriget. Han sparkar och kämpar emot. Inte likt honom att göra det så aggressivt...

    Om 2 veckor kommer en LSS handläggare hit och ska diskutera eventuell avlastning. Så vi behöver förbereda oss lite på vad för slags avlastning vi vill ansöka om.

    Är det någon som har erfarenhet av korttidsboende?
    Eller vet om man kan ha det samtidigt som man har rätt till avlösningsservice?

Svar på tråden Autismutredning 2 åring