• sparksson

Rund, fast & studsig rumpa?

Hej! Vet om att jag läste ett inlägg för länge, länge sen där en personlig tränare svarade på en massa frågor. Men jag skapar ett nytt och hoppas på att någon kunnig på träning ska kunna svara på detta!

Precis som många andra så påbörjar jag något men ger upp ganska så snabbt, jag börjar flåsa, det gör ont i kroppen och jag svettas som en gris. 

Å andre sidan är jag ung och har en bra grund till den kropp jag vill ha. 
    Dvs att ingen viktminsking direkt behövs utan det är bara fastheten som saknas.

Jag köpte hem en ministepper, för hörde att den skulle göra gott för rumpa & lår. Men efter 5 minuter på den får jag så mycket mjölksyra i benen att jag knappt kan stå upp och jag flåsar och svettas som bara den. Det gör att jag inte tycker att det är kul och känner att nästa dag "äh jag orkar verkligen inte" 

Så här har jag hållt på i månader, hur ska jag få mig själv att tycka att det är kul och faktiskt fortsätta? Det går inte att säga till mig att "vill du vara fin får du lida pin" liksom.

Men det jag faktiskt vill ha mest svar på är, hur får man egentligen en stor, fast och studsig rumpa?

Min rumpa har också en perfekt grund till det, men den är ju inte så jätte rund och på tal om fast så kan jag ju säga att den är så o-fast den kan bli. Sen är det ju den lilla valken precis under rumpan som jag så gärna hemskt vill att den ska försvinna.

Så min fråga är, VAD ska någon som mig göra för att få en ändring på rumpan? Exakt vilka hemma-övningar om dagen ska man faktiskt göra för att få resultat? Och hur lång tid tar det faktiskt innan man börjar se resultat? Läser runt på internet och där står det att man ser resultat antingen från 1 vecka eller 4 månader. 

Jag vill inte ha tips från någon som läst runt på internet, för tro mig det har jag också. Jag vill ha tips från någon kunnig från träning eller någon som själv har erfarenhet från detta Tungan ute

• Svar på tråden Rund, fast & studsig rumpa?
  • Anonym (fenomenet)
    Anonym (W) skrev 2014-09-03 13:50:23 följande:

Fast OCH studsig??

Ja alltså den svarar när du klämmer på den liksom. Du sjunker inte in med händerna.

OK, du måste först skaffa dig lite kondition då så att du orkar genomföra någon form av muskel uppbyggande träning. Så, ut och gå och jogga lätt, i intervaller. Behöver inte alls vara speciellt jobbigt. Du ökar bara intensiteten allt eftersom. Men, räkna med minst 3 veckors "träning" innan du kan börja ta i ordentligt. Du måste ha tålamod och vara uthållig. 
  • Anonym (W)
    Anonym (fenomenet) skrev 2014-09-03 17:09:02 följande:

Ja alltså den svarar när du klämmer på den liksom. Du sjunker inte in med händerna.

OK, du måste först skaffa dig lite kondition då så att du orkar genomföra någon form av muskel uppbyggande träning. Så, ut och gå och jogga lätt, i intervaller. Behöver inte alls vara speciellt jobbigt. Du ökar bara intensiteten allt eftersom. Men, räkna med minst 3 veckors "träning" innan du kan börja ta i ordentligt. Du måste ha tålamod och vara uthållig. 

Min rumpa studsar (för mycket tycker jag) när jag rör mig snabbt. Känns inte direkt som en fast rumpa då tycker jag.
  • K grrl

Mitt svar är styrketräning. Jag har inte sett någon skillnad på min rumpa förrän jag började styrketräna. Börjar man med sin egen kroppsvikt så vänjer sig kroppen vid belastningen. 

Jag höll på att dö första gången jag gjorde ett program med enbart kroppsvikt. Men nästa gång var det inte lika jobbigt och nu gör jag de övningarna som om det vore att knäppa fingrarna.

Grunden för att bygga muskler är progressiv överbelastning. Det innebär att man ökar belastningen gradvis. Till exempel squatutmaningar är ett dåligt sätt att öka belastningen på, eftersom det höga antalet repetitioner som görs innebär att musklerna ökar sin uthållighet, inte sin volym (hypertrofi).

Jag såg ganska snabbt gensvar från rumpan när jag började styrketräna. Dock stod det still rätt länge, och det är först sedan 1,5 månader jag har sett stor skillnad. Men skillnad är det. Jag tränar underkropp två dagar i veckan, överkropp två dagar.

Bret Contreras är en kille som inriktat sig på rumpträning. Vill man kan man köpa hans bok, "Strong curves", som handlar om träning för kvinnor i allmänhet och träning för rumpan i synnerhet. Annars kan man lägga upp ett träningsprogram enligt hans principer: ett par övningar som tränar musklerna i utsträckt tillstånd (6-20 repetitioner, 3 set) , minst en övning där musklerna för jobba i maximalt kontraherat läge (6-20 repetitioner, 3 set), en övning som tränar hjälpmusklerna (15-20 repetitioner, 3 set), en ryggextension, minst en höftextensionsövning. 

1. Squats - exempelvis utfall, utfall bakåt, utfallsgång, bulgariska utfall, benböj/squats, step ups i olika varianter.

2. Höftlyft eller hip thrusts, finns också i olika varianter.

3. Musslan eller benlyft som utförs liggande på sidan, hip raise, band abduction, rubber band walk, abduktion i dragmaskin.

4. Ryggextension. Kan utföras på gym i speciell ställning, eller på en pilatesboll (youtrain.me/exercise/stability-ball-prone-straight-leg-back-extension/).

5. Höftextension. T ex marklyft som finns i olika varianter, donkey kicks.

Jag brukar börja med att värma upp med en övning för rumpans sidor, till exempel musslan (gör dem med gummiband). Värmer upp med benböj med låg vikt på stången. Marklyft, hip thrusts, utfall bakåt eller bulgariska utfall, ryggextensioner. Andra programmet samma uppvärmning. Frontbenböj, hip thrusts eller viktade höftlyft, ryggextension, kickbacks i dragmaskin. Principerna är rätt enkla, så det går att hitta övningar man trivs med och bygga sitt program efter det. Bara man kommer ihåg att successivt öka belastningen och att följa sitt program en tid för att följa utvecklingen!

En annan grej: rumpans muskler är stora. Det är dessutom muskler som lätt somnar om man inte använder dem, så man får använda en stor del av sin träningstid till att försöka väcka dem och verkligen se till så att inte exempelvis quadriceps (lårens framsida) tar över. Och det kräver mycket mat. Det går inte att bygga några muskler och samtidigt äta svältkost. Att få i sig tillräckligt mycket kalorier, och att tillräckligt många av de kalorierna består av protein, är A och O för att utveckla musklerna i underkroppen. Det var först när jag började äta mer som det började hända grejer på rumpan.

• Anonym (Haha)
    sparksson skrev 2014-09-03 12:13:02 följande:

Hej! Vet om att jag läste ett inlägg för länge, länge sen där en personlig tränare svarade på en massa frågor. Men jag skapar ett nytt och hoppas på att någon kunnig på träning ska kunna svara på detta!

Precis som många andra så påbörjar jag något men ger upp ganska så snabbt, jag börjar flåsa, det gör ont i kroppen och jag svettas som en gris. 

Å andre sidan är jag ung och har en bra grund till den kropp jag vill ha. 

Dvs att ingen viktminsking direkt behövs utan det är bara fastheten som saknas.

Jag köpte hem en ministepper, för hörde att den skulle göra gott för rumpa & lår. Men efter 5 minuter på den får jag så mycket mjölksyra i benen att jag knappt kan stå upp och jag flåsar och svettas som bara den. Det gör att jag inte tycker att det är kul och känner att nästa dag "äh jag orkar verkligen inte" 

Så här har jag hållt på i månader, hur ska jag få mig själv att tycka att det är kul och faktiskt fortsätta? Det går inte att säga till mig att "vill du vara fin får du lida pin" liksom.

Men det jag faktiskt vill ha mest svar på är, hur får man egentligen en stor, fast och studsig rumpa?

Min rumpa har också en perfekt grund till det, men den är ju inte så jätte rund och på tal om fast så kan jag ju säga att den är så o-fast den kan bli. Sen är det ju den lilla valken precis under rumpan som jag så gärna hemskt vill att den ska försvinna.

Så min fråga är, VAD ska någon som mig göra för att få en ändring på rumpan? Exakt vilka hemma-övningar om dagen ska man faktiskt göra för att få resultat? Och hur lång tid tar det faktiskt innan man börjar se resultat? Läser runt på internet och där står det att man ser resultat antingen från 1 vecka eller 4 månader. 

Jag vill inte ha tips från någon som läst runt på internet, för tro mig det har jag också. Jag vill ha tips från någon kunnig från träning eller någon som själv har erfarenhet från detta 

Kan den va stutsig
Svar på tråden Rund, fast & studsig rumpa?