• Elin87

Pergotime start sep 2014?

Hoppar in här om det är okej!?

Har följt den här tråden för att få läsa lite om Pergotime då jag gissade på att det var just det vi skulle få börja med efter vår utredning.
    Försökt bli gravida i nu över 4 år. Utredningen visade PCO för min del och för mannens del var allt verkligen helt perfekt.
    Igår var jag inne och gjorde en spolning. Gjorde inte alls ont, men några timmar efteråt började jag svälla upp ordentligt om magen och fick ont. Blev inte många timmar sömn i natt då jag hela tiden vaknade av att det högg till. Så kontaktade min chef och tog ledigt idag då det blev värre när jag gick runt. Fler som fick så efter sin spolning?
    Mannen tog ledigt efter lunch för att köra runt mig och försökt hitta ett Apotek som hade Pergotime hemma. Och efter att fått träffa på två otroligt snälla kvinnor som jobbade på ett av Apoteken så kollade de upp på datorn vart det kunde finnas, ringde dit och bokade deras sista förpackning till oss så kunde vi åka dit och köpa dem. Så då kan jag börja med min Provera som planerat på lördag och sen äntligen få köra igång med vårt första försök! Wow :D

• Elin87
    pergotimestina skrev 2015-01-22 18:25:20 följande:
    Hej , klart att du hoppa in :)

Så detta är första gången du kör med pergotime?

Jag tycker faktiskt att det är ganska roligt att köra på med pergotimen jag och sambon kallar det för vårat lilla projekt hahahah :)

Det ända som jag kan tycka är lite jobbigtmed pergon är att jag får jätte kraftiga mens verkar med den ...

hoppas et tar sig för er nu med pergon :))

Ja det är första gången för mig. Men ska börja med Provera nu för en mens på lördag så det dröjer lite tills det är dags för Pergotime. Men spolningen är klar som sagt igår och det var helt okej. Ska försöka gå ner lite tills det är dags så hoppas vi på ett plus! Men har fått utskrivet nu att försöka 3 månader och de gjorde även beslutet att skicka en remiss för ivf nu redan då det är så lång väntetid just nu och då vi försökt så länge.

Hur går det för dig?

• Elin87
    pergotimestina skrev 2015-01-22 22:13:06 följande:
    Ok va spännande:) proverna har jag aldrig testat faktiskt, min läkare sa att jag skulle börja med pergotime direkt enkeldoser.

Jag har en ny tidinbokad 10/1 om detta försöket misslyckas....

Va skönt också att man har skickat dig redan till ivf så slipper du den långa väntan. , och istället kan fokusera på tabletterna och att bli gravid! Hoppas att du får ditt pusssnart:) ,

Jag har PCO och då inte någon regelbunden mens. Så för att få komma igång med Pergotime så fort som möjligt fick jag dessa utskrivet för att slippa vänta på egen mens. Vilken KAN dröja hur många månader som helst.

Vi börjar också med enkeldos. Sen skulle jag få gå på ultraljud för att se hur det ser ut. Men jag behöver bara kolla första månaden med Pergotime, inte de andra. Jag tycket det låter lite konstigt. Så om det visar sig att vi får denna gång ägg av medicinen och allt är normalt antal, storlek osv osv..
    Är man säker då att få exakt så nästa månad med?

Ja de ville vara lite före med det då väntetiden ökat. Så det känns skönt :)

• Elin87
    pergotimestina skrev 2015-01-25 17:07:15 följande:
    Ok samma här, har oxå PCO så det är lite med komplicerat förstås. ..

Dom har aldrig kollat upp mig med vul så det ska jag ta med gyn läkaren den 10-e för dom vet ju inte att det fungerar då...

Med pergotime får jag mens Varje månad och den är MYCKET mer regelbunden.

Som sagt innan så får jag bara vätte mensvärk varje månad med dessa pergotime.

MEN jag har.även fått ägglossning varje månad (testat med ägglossnings test) och denna månaden fick jag positivt två gånger :) så lycka till:)

Då kanske min blir regelbunden med när jag börjar med pergotimen!

Har du problem med vikten som jag? Fått sagt att försöka gå ner lite. Julen var inte lätt att gå ner under, sen började jag med Provera på juldagen. Och just innan mensen skulle komma (förutom att humörer som svajade och mannen fick sig några arga blickar..haha) så kände jag ett otroligt chokladsug! Men jag sprang till vågen hela tiden vid jul och nyår och gick tack och lov inte upp nått. Men har ju innan tappat 5kg så jag försöker hålla fokus på vad vi får ut av detta snart förhoppningsvis. Så 5kg till hoppas jag på!

De har inte kollat dig alls med VUL, bara lämnat blodprov för att se om det blivit någon ÄL?

Hur har du/ni alla andra här gjort med jobbet, har ni berättat till era chefer?
    Vi valde att berätta för våra (jag och mannen) och tack och lov det får jag säga nu.

• Elin87

Vi valde att berätta då vi jobbar skift båda två och visste att det skulle bli en del läkarbesök på vår arbetstid. Och de tog det OTROLIGT bra! Det har aldrig varit några problem med ledighet, som nu när jag hade ont efter spolningen och behövde vara hemma en dag så fick jag ledigt. Vi behövde åka runt för att leta reda på Pergotime som är slut precis överallt nästan -inga problem! Är verkligen som att vad vi än behöver så hjälper de oss. Väldigt skönt :)

• Elin87
    Dakine skrev 2015-01-26 10:28:25 följande:
    Hej, 

2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg. 
    2013 började vi försöka få ett syskon, men märkte snabbt att ingenting hände trots mens och positiva ägglossningstester. 

Väger nu 80 kg, så tror att vikten kan spela in ganska mycket och försöker aktivt gå ner men pendlar väldigt mycket just nu! 
    Fick efter utredning på privatklinik veta att jag har PCO/PCOS. 
    Har inte haft någon mens sedan oktober 2014, så nu har jag fått utskrivet Provera för att få igång mensen och sedan efter detta påbörja pergotime. Är det någon annan här som går igenom samma/liknande resa? 

Vad har ni för erfarenheter kring provera och pergotime? 

Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån... 

Jag har ätit Provera 1 gång, är inne på 2a nu. Den första var för att kunna få spola och nu för att kunna börja med Pergotime. Är på dag 3 nu med Proveran.

Har inte haft regelbunden mens sen jag slutade med p-pillerna och vi ville börja försöka skaffa barn. Det är över 4 år sedan. Fått veta att jag har PCO. Väger ca 84, så försöker gå ner i vikt nu samtidigt. Så vi verkar ha det ganska lika.

Proveran är verkligen inga problem. Pergotime kan jag tyvärr inte säga någonting om då detta kommer bli första gången jag provar. Men jag har ju inte fått egen ÄL så jag längtar! Detta blir verkligen får första "riktiga" försök :D

• Elin87
    Dakine skrev 2015-01-26 13:11:41 följande:
    Vad roligt att läsa att ens resa ser lik ut någon annan. Lättare att följas då! :) 
    Känner du av något med proveran? Hur blir blödningen? Hur länge äter man provera och hur många tabletter /dag? När kommer blödningen efter avslutad kur? :) 

Jag kan ingenting ! Ska hämta ut mitt recept imorgon, är lite nervös att börja! ;) 

Ja men precis!

Jag fick iaf utskrivet att ta 1 tablett om dagen i 10 dagar. När jag åt dessa i julas så startade min blödning 4-5 dagar efter sista tabletten. Blödningen var kraftigare, smärtan var okej. Men nu hade jag turen att få den under ledigheten. För min del tycker jag smärtan blir värre när jag är uppe och rör mig mycket. Nu kunde jag ligga hemma med min värmekudde om jag behövde det liksom.Denna gång vet jag ju att jag inte kommer ha turen att få blödningen under en ledighet. Sen som sagt har jag ju bara tagit dessa tabletter en omgång, så jag vet ju inte om det kommer bli exakt likadant denna gång. Vi får se :)

Kan du få börja med dem direkt du hämtat ut tabletterna? Ska du börja med Pergotime nu under denna menscykel?

• Elin87
    Dakine skrev 2015-01-28 23:02:37 följande:
    Ja, jag har också fått utskrivet 1 tablett om dagen i 10 dagar. Jag är bara nervös om man får en massa biverkningar och när eller om man kommer blöda eller inte, och hur blödningen kommer bli! Vill bara starta med pergotime så snart som möjligt, men då måste ju blödningen vara riklig för att få räknas typ. 

Jag tror att jag kan börja med provera direkt, de sa då ingenting annat. Hämtade ut dem idag, så funderar på att börja ta dem imorgon. Känner mig nervös! har även hämtat ut pergotime som jag ska ta så snart jag får en blödning. 

Personligen upplevde jag inga biverkningar. Blödningen var som en riktig mens och mensvärken var okej.
    Fick för ett par år sedan ett recept på ett annat märke som skulle ge mig en blödning. Den var inte att leka med kan jag säga! Jag hade SÅ ont att jag låg och grät. Ville inte lämna hemmet då jag blödde så rikligt att jag fick byta skydd efter inte alls så långa stunder, annars gick det rakt igenom verkligen.
    Var lite nervös i julas då jag tog proveran att det skulle bli som den gången, men det var absolut inte så. Samtidigt så har jag ju som sagt bara tagit provera 1 gång, så jag vet ju inte om jag kommer få det likadant denna gång. Men det kommer säkert gå bra :)

Vad bra att du lyckades få tag i pergotime! Dagen efter vi fick receptet på dem tog mannen ledigt halva dagen och körde runt mig för att försöka få tag i dem. Behövde åka några mil, men vi lyckades ;D Hoppas de kommer igång med dem så man slipper åka runt flera mil igen och försöka hitta dem om det nu är så att vi kommer behöva försöka fler gånger :)

• Elin87

Käkat färdigt Provera nu, tog sista tabletten igår så bara att vänta in mensen. Så händer inte så mycket just nu, men tänkte jag skulle ge en liten uppdatering bara :D

Jo en annan sak bara... Är det någon utav er här som kan kolla Familjeliv från era mobiler? Jag kommer inte in på hemsidan ens. Vill ju gärna kunna kika in när jag inte har tillgång till min dator hemma.

• Elin87

Nu har äntligen mensen kommit! Klockan 5 i morse väckte den mig och sa till att det var dags. Haha.
    Får riktigt ont och kraftiga blödningar av Proveran så värktabetterna hjälper ju inte så mycket och får gå till badrummet ganska ofta. Gör sådär ont så man sitter ihopvikt nästan på toastolen och mår samtidigt lite illa. Så kontaktade min chef nu på morgonen och sjukanmälde mig. Han vet ju om allting och förstår.
    Även ringt in och meddelat att det har börjat nu så de ringer upp mig med en tid för VUL sen som jag får när jag ätit klart min första kur Pergotime som jag ska börja med på fredag. Spännande! :D

Svar på tråden Pergotime start sep 2014?