Haskel skrev 2014-09-20 10:02:51 följande:
Hej TS!
Beklagar dina erfarenheter och din jobbiga sits.
För att kunna släppa det som hänt, gå vidare och kanske bli stärkt av erfarenheten, måste du förstå din man. Vidare bör du även förstå dig själv.
Har du försökt att sätta dig in i din mans situation, försökt förstå varför han gjorde som han gjorde?
I grund och botten gjorde din man två fel, han blev attraherad och fick känslor för en annan kvinna.
Innerst inne vet du att det inte går att beskylla din man för. Då det inte är något vi människor styr över. Självklart borde han ha brutit med kvinnan, när han "fick känslor". Men du vet säkert själv hur det känns att bli förälskad/attraherad/bekräftad. Det är krafter som få rår på.
Utan att beskylla dig, så undrar jag hur ert förhållande såg ut när det hela begav sig. Var du och ert förhållande "fantastiskt", eller gick det mesta på slentrian. Hur mådde du och han, fanns ni verkligen alltid för varandra?
Detta frågar jag inte för att beskylla/du ska beskylla dig själv. Utan enbart för att de kan ge viss förståelse. Innerst inne tror jag, att din största fråga är "VARFÖR?".
Försök vidare tänka dig in i din mans situation i nuläget. Fundera över hur du själv vill/önskar bli bemött, när du själv gjort fel.
Som svar på din fråga: Nej, du är ingen "dramaqueen", dina känslor är helt naturliga. Men förr eller senare måste man fatta ett beslut. "Ska jag fortsätta älta detta, eller ska jag gå vidare?"
//Haskel
Ja, varför är det som snurrar mest och hur kunde han. Jag kan inte säga att vi hade det bästa förhållandet hela tiden. Jag drog mig undan o spretade ut bland vänner och hemma var det mest tyst o vi levde parallella liv. Inte för att försvara mig men han hade aldrig någon ork eller vilja att gör något, prata osv. de senaste åren. Det är/var alltid jag som lyfte stämningen hemma, har kontakt med vänner, hållet i hushållet mm. Ju mer jag gjorde desto mer drog han sig undan o störde sig på mig att jag skulle vara så "duktig" och "hur orkar hon".
Han uppfattar saker jag gör o säger som att mitt liv går ut på att underminera honom. Han ser inte sitt eget ansvar. Jag ifrågasatte ofta detta o han blev mer o mer distanserad. Men, det eskalerade när hon dök upp. Hon hade ju inga krav o han hade inget ansvar. Det är lätt att "kära ner sig" då. Det som är mest besynnerligt är att det var han o inte jag som var otrogen. Tom FR har tänkt på det. Han säger gång på gång att det inte fanns någon anledning till att han drogs till henne mer än att han inte uppskattade det han har hemma. Att han istället tänkte "orkar inte ta tag i det hemma o detta kräver ingen ansträngning."
Jag vet innerst inne att jag måste släppa det men jag måste få hjälp av honom. Jag försöker dagligen med det..