Inlägg från: någonisverige |Visa alla inlägg
  • någonisverige

överdriver jag efter otrohet?

[quote=73937414][quote-nick]Tecum skrev 2014-09-05 19:10:09 följande:[/quote-nick

Hur många gånger måste han upprepa det? Du kanske har behov av att höra det gång på gång, vilket är förståeligt som situationen är, men han kanske inte är den som vill upprepa sig eller är ordens man? Ni får försöka hitta något slags jämviktsläge där.

När du mår dåligt, har du provat att dra till med någon annan orsak och isf, reagerar han annorlunda och mer tröstande då?

e. [/quote]

Tror att det är så men så. Ska försöka mad något annat...

• någonisverige
    Tecum skrev 2014-09-06 22:18:25 följande:

Tja, enligt TS har det gått 4 månader och de har knappt talat om något annat. Så nog har det upprepats. Samtidigt har han på olika sätt visat att han älskar henne och vill fortsätta äktenskapet. TS säger "han har gjort allt jag bett om", det kallar iaf jag handlingar...

Men okej, kvinnor och män är olika och om du och andra säger så är det väl upprepningar som gäller...

Det är inte så att vi knappt talat om något annat. Tvärt om men det kommer dagar, kanske varannan vecka då två tre dagar blir väldigt jobbiga. Det jag hade önskat då är att han fortsätter vara kärleksfull o förstående. Det är dessa dagar jag känner att jag är jobbig o tjatig. O så mår vi sämre tills jag lägger ner det.
  • någonisverige
    Anonym skrev 2014-09-06 13:16:32 följande:

Men när allt är sagt måste den bedragne klara av att TRO på det också. Det är helt enkelt han som får bita i det sura äpplet och upprepa gång på gång. Om ogillar att upprepa sig - synd för honom då! En väninna kan inte ge förtroende mellan två makar.

Jag tror inte heller en väninna kan förstå riktigt. Alla som känner oss hade aldrig kunnat föreställa sig att varken han eller jag skulle kunna hamna i denna sitiatiomen. Sedan så har jag ingen att prata fet med. Ingen vet. En av mina nära vänner vet bara halva sanningen. Jag har inte kunnat tala det med någon. Vill inte...
  • någonisverige
    Tecum skrev 2014-09-07 11:33:48 följande:
    Tycker att du ägnar dig åt ordmärkeri. Män är inte tankeläsare, det är inte självklart att han förstår vad TS vill och behöver om hon inte talar om det. Hur många förhållanden har inte kraschat på grund av dålig kommunikation?

Det är TS som upplever att han gör sig till offer, vi vet inte om han tänker så själv. Men jag kan förstå att om man gång på gång gör det rätta, det hon vill, men ändå inte når fram utan bara krävs på mer och mer av samma, så kan man bli trött och less. Typ "det kvittar ju vad jag gör, det duger ändå inte".
    Så hade jag nog känt.

Men jag förstår TS  än mer nu då hon inte har någon annan att tala med. Kanske kan hon gå på FR själv om maken inte orkar? 
    ..."bli trött och less", det är det som jag är orolig för och därför frågar om jag överdriver. Men, jag har faktiskt med hjälp av tråden här kommit över det lite. Vad är det jag överdriver, frågar jag mig?! Ja, visst känns det nog jobbigt för honom när jag tar upp det vissa dagar men "trött och less" borde vara det sista han blir med tanke på det som han har gjort. När han känner sig trängd borde han istället tänka att han är "tacksam" att jag finns här, fortfarande älskar honom och att jag är villig att fixa detta men att jag behöver "älta" sveket ibland.
  • någonisverige
    Tecum skrev 2014-09-06 15:46:36 följande:

Men ökar trovärdigheten av ständiga upprepningar? Det är ju bara ord som till slut riskerar blir mekaniska. Bättre att i handling visa kärlek, vad man menar och vem man vill satsa på. Sedan är det upp till den bedragne att bedöma och besluta om även denne vill satsa. It takes two to tango...

Ja, det tror jag. Enligt FR skulle vi ha tidsbegränsade "ältstunder" o inte hoppa över dem för att det är viktigt när man bygger upp tilliten igen.
  • någonisverige
    Tecum skrev 2014-09-07 23:04:30 följande:

Okej TS, du vinner. Alla andra här är på din sida och jag förstår att det känns bra för dig att få totalt  och oreserverat stöd. Det är dig väl unnat och jag önskar er bägge lycka till med förhållandet!

I den bästa av världar blir det precis som du skriver ovan, du fortsätter att utnyttja ditt känslomässiga övertag och din man viftar på svansen som en "tacksam" hundvalp bara av att få finnas i din närhet. Men dessvärre är ytterst få personer perfekta utan behäftade med diverse svagheter. Så kanske din man så småningom börjar fundera på hur det vore att leva med en kvinna som inte med jämna mellanrum skuldbelägger honom utan ser hans goda sidor och uppskattar honom för den han är, med brister och fel. Kanske kände han oreserverad kärlek från den kvinna han strulade med och vill känna det igen, med någon annan.

Så fortsätt älta när du behöver det men ha känselspröten ute och glöm inte att bekräfta din man och visa att du älskar honom trots hans svagheter. Tänk på att du också har skäl att vara tacksam, han valde trots allt dig före den andra. Låt honom aldrig känna att du har kvar honom på nåder och att han inte förtjänar dig.

Kram.

Oj oj, Först en rejäl knäpp på näsan sedan ett "hot" om att han kanske väljer den andra snart o till sist en "lycka till" kram. Tacksamhet är positivt, att uppskatta vad man har. Det är inte förnedrande. Jag har flera ggr skrivit att vi för det mesta kämpar på bra o att jag är "snäll", visar kärlek o tacksamhet för det han gör o uppskattar det. Jag har sagt att jag vill fixa äktenskapet för att jag älskar honom inte att han får stanna på nåder. Skuldbelägga behöver jag inte o det gör jag inte, däremot behöver jag få bygga upp tilliten igen. Men, visst jag frågade om jag överdriver o där har du svarat vad du tycker.
  • någonisverige
    Tecum skrev 2014-09-08 19:22:59 följande:

Fyra månader är inte så långt men man måste se framåt också. Det finns en risk att paret fastnar i ett mönster. Vid minsta kris eller konflikt så dras otroheten upp. Där ligger den stora faran.

Nu tycks TS vara väl medveten om detta så hon kan nog lägga band på sig. Men förhoppningsvis är det fler än vi som läser här och otrohet är inget ovanligt. Vill man rädda relationen måste även den bedragne lägga det bakom sig, iaf utåt. "Ärrvävnad" och en viss misstänksamhet får man leva med.

Problemet är också att han speciellt de första 2-3 månaderna kunde gå runt i flera dagar o vara helt nere o deprimerad pga skuld- o skamkänslor. Han har fortfarande sådana dagar o vad ska jag göra då? Trösta honom o säga "Äh, det var inte så farligt" finns inte på kartan! Jag älskar honom men han drar ner mig mer då. Jag vet inte vad jag ska säga t honom o så blir jag arg o ledsen istället. Men som sagt mesta dagarna försöker vi med att hitta tillbaka.
  • någonisverige
    Tecum skrev 2014-09-08 20:25:29 följande:

Det förstår jag att du inte vill säga och det ska du inte heller. Men du kanske kan säga typ: "Gjort är gjort men vi ska ta oss igenom detta tillsammans" eller "det känns bättre med tiden". Okej, floskrer, men du stöttar honom som person utan att förringa gärningen. Annars behöver du inte säga så mycket, bara finnas där.

Bra att du inte säger "det är rätt åt dig" även om du tänker det, eller tänkte...

Svårt läge då ni drar ner varann. Det är därför jag menar att ni inte ska älta för mycket. Men det är väl bättre att han känner skam och ångrar sig än att han inte visar något?

När du är nere och grubblar, hur vill du bli tröstad? Med kärleksfull pep talk eller förklaringar till varför det kunde ske?

Du verkar så medveten och insiktsfull, ni fixar det säkert!

Tack, Ja, jag hoppas det. Hoppas att det känns lättare med tiden o att det inte upptar mina tankar dygnet runt...
  • någonisverige

Nu är det lite jobbigt med mina känslor igen... Borde inte samlivet fungera iallafall? Han säger att han vill men att han känner prestationskrav därför går det inte. Att han är så deppig över det han har gjort därför undviker han att ha sex. .jag känner mig avvisad o blir ledsen.

Han vill att vi först ska bli ännu mer trygga i vardagen.

• någonisverige
    Phalaenopsis skrev 2014-09-19 13:25:27 följande:

Han sätter sig själv i främsta rummet och bryr sig inte om ifall det drabbar dig - igen. Hade han velat kunde han tillfredsställt dig på många sätt. Mer FR!

Vi går på FR o varje gång vi e där pratar vi om hans ångest över det han har gjort osv.. På ett sätt känns det bra men samtidigt tycker jag emellanåt "jaha nu handlat det om honom igen"...
  • någonisverige
    Fool skrev 2014-09-19 15:56:33 följande:

Han verkar vara en riktig drama queen , ge han en snickers

Tycker du ska säga ifrån nästa gån han tar över shown på FR , säg precis vad du tycker.... typ... måste ALLT handla om dig och vad du känner ? Det är ju lixom det som är syftet med FR , att man ska kunna diskutera problem och få hjälp att reda ut dem , och hans drama queen fasoner är ju helt klart ett problem.

Det har jag gjort o han tycker också det blir för mycket snack om honom men FR tjejen verkar tycka om att prata om honom. Hon leder alltid in samtalet till honom. Kanske skulle vi be om någon annan kontakt?!
  • någonisverige
    när glömma skrev 2014-09-20 07:21:44 följande:

Jag har själv blivit bedragen och fortfarande efter 2 år så har jag tankar och frågor. Vi har varit gifta länge, är det fortfarande, så det går att lösa om båda vill. Det är inten tröst för dig, jag menar att det tar tid.

Häromdagen läste jag en bok,  Olle Wadström, "sluta älta och grubbla"
    Hanförklarar att ältandet ger tröst,  som ger mer ältande,  som ger tröst, det är en tennismatch i tankarna.  Jag fick en annan syn på mitt ältande. Rekommenderas att läsa.

Finns en internetsida:  www.terapisnack.com där du kan läsa om otrohet.
    Det är en bra sida med många seriösa inlägg. Här på FL kan det bli sandlåda

Lycka till!

Tack för tipset. Ska kolla. Jag måste försöka tänka på något annat sätt för som det är nu går det inte.. Inte bara att jag mår dåligt av att tänka på det men att det alltid blir långa långa bråk när jag tar upp något som jag känner. 

Hela hans kroppsspråk visar Åh, nej inte nu igen fast lite kyligt och sedan går han in i "försvar" och han slutar aldrig och märker mina ord, sedan tar jag åt mig och blir ledsen och svara..och så går det runt och runt.... igår höll vi på från 22-02!!! 

Riktigt dåligt för oss... på alla sätt :(
  • någonisverige
    Haskel skrev 2014-09-20 10:02:51 följande:

Hej TS! 

Beklagar dina erfarenheter och din jobbiga sits.

För att kunna släppa det som hänt, gå vidare och kanske bli stärkt av erfarenheten, måste du förstå din man. Vidare bör du även förstå dig själv.

Har du försökt att sätta dig in i din mans situation, försökt förstå varför han gjorde som han gjorde?

I grund och botten gjorde din man två fel, han blev attraherad och fick känslor för en annan kvinna.

Innerst inne vet du att det inte går att beskylla din man för. Då det inte är något vi människor styr över. Självklart borde han ha brutit med kvinnan, när han "fick känslor". Men du vet säkert själv hur det känns att bli förälskad/attraherad/bekräftad. Det är krafter som få rår på.

Utan att beskylla dig, så undrar jag hur ert förhållande såg ut när det hela begav sig. Var du och ert förhållande "fantastiskt", eller gick det mesta på slentrian. Hur mådde du och han, fanns ni verkligen alltid för varandra?

Detta frågar jag inte för att beskylla/du ska beskylla dig själv. Utan enbart för att de kan ge viss förståelse. Innerst inne tror jag, att din största fråga är "VARFÖR?".

Försök vidare tänka dig in i din mans situation i nuläget. Fundera över hur du själv vill/önskar bli bemött, när du själv gjort fel.

Som svar på din fråga: Nej, du är ingen "dramaqueen", dina känslor är helt naturliga. Men förr eller senare måste man fatta ett beslut. "Ska jag fortsätta älta detta, eller ska jag gå vidare?"

//Haskel

Ja, varför är det som snurrar mest och hur kunde han. Jag kan inte säga att vi hade det bästa förhållandet hela tiden. Jag drog mig undan o spretade ut bland vänner och hemma var det mest tyst o vi levde parallella liv. Inte för att försvara mig men han hade aldrig någon ork eller vilja att gör något, prata osv. de senaste åren. Det är/var alltid jag som lyfte stämningen hemma, har kontakt med vänner, hållet i hushållet mm. Ju mer jag gjorde desto mer drog han sig undan o störde sig på mig att jag skulle vara så "duktig" och "hur orkar hon".

Han uppfattar saker jag gör o säger som att mitt liv går ut på att underminera honom. Han ser inte sitt eget ansvar. Jag ifrågasatte ofta detta o han blev mer o mer distanserad. Men, det eskalerade när hon dök upp. Hon hade ju inga krav o han hade inget ansvar. Det är lätt att "kära ner sig" då. Det som är mest besynnerligt är att det var han o inte jag som var otrogen. Tom FR har tänkt på det. Han säger gång på gång att det inte fanns någon anledning till att han drogs till henne mer än att han inte uppskattade det han har hemma. Att han istället tänkte "orkar inte ta tag i det hemma o detta kräver ingen ansträngning."

Jag vet innerst inne att jag måste släppa det men jag måste få hjälp av honom. Jag försöker dagligen med det..
  • någonisverige
    Anonym (känner igen mig) skrev 2014-09-21 09:07:36 följande:

TS vet precis hur du känner är i samma sits bara att det har gått snart ett år sedan allt kom fram.

Är ju jättekort tid sedan som du fick reda på allt så inget konstigt alls med alla funderingar.

Min sambo orkade bara lyssna och svara på alla frågor den första månaden, efter det blir han mest sur och går till försvar när jag börjar prata om det. Själv tycker han att han inte blir arg och går till försvar om han bara kunde fatta att vi tillsammans skulle komma över det fortare om vi kunde prata och älta om det ibland i lugn och ro utan upprörda känslor från någon av oss.

Det var något han lovade mig då ibörjan att jag skulle få må dåligt och prata med honom om jag undrade över nåt men tyvärr klarar han inte av det. Jag tror att jag mår sämre av hur han hanterat allt efter otroheten än själva otroheten. Han tycker att det räcker med att vara gullig och säga att han älskar mig och ångrar det han gjort.

Men det gör ingen skillnad för han var lika gullig innan och under otroheten som nu efteråt, så jag kräver så mycket mer av honom än vad jag gjort tidigare i förhållandet. Jag vill att han ska prata och trösta mig när jag mår dåligt, ge mig romatiska överraskningar och fina kärleksförklaraingar något som jag aldrig tidigare krävt av honom. Vet inte vad jag ska göra med min sambo så han ska förstå vad jag behöver för att läka. Så försök ännu en gång förklara för din man att om ni ska komma vidare måste han  gå med på att prata, det går inte att ignorera att prata om det inget blir bättre då. Det är inte skadligt att älta jobbiga saker tvärtom i lagom mängd så klart.

Denna sida har jag visat min sambo flera gånger för att han ska förstå men hoppas han tar till sig det någon dag.

bra-att-veta.se/ga-vidare-efter-otrohet/

Lycka till! Och det blir faktiskt bättre,men det skulle gå ännu bättre om jag fick älta av mig i lugn och ro ibland

Skulle kunna vara jag som skrev det du skriver! Exakt så känner jag också. Igår var han jätte jätte kärleksfull och det är han alltid dagen efter det har blivit tjafs o försvar.

Lycka till, till oss båda! Kram
  • någonisverige
    Anonym (känner igen mig) skrev 2014-09-21 10:22:58 följande:

Ja vad man kan känna igen sig i personer som sitter i samma sits. Känner igen det där med att vara extra gullig efter allt tjafs. Men kan trösta dig med att det blir färre och färre gånger som man bråkar och tjafsar om det, men ibland måste det bara ut innan man exploderar.

Skillnaden mellan oss är väl att min man gick hela vägen och hade sex med henne en gång och ångrade sedan ihjäl sig direkt efter.

Är oftast spänningen fram till det blir verklighet som är lockande. Sedan blev hon lite besatt av honom och sa att hon älskade honom flera gånger utan att få något gensvar från min man. Konstigt att man kan lämna ut sig så för någon annan så snart trots att man aldrig får höra detsamma tillbaka. Min man sa väl på sin höjd att hon var en milf, han kände sig så dum när hon överröste honom med komplimanger. Vet inte vilket som är jobbigast det din man gjort varit kärleksfull mot en annan kvinna eller det min man gjort haft sex med en annan som han inte haft känslor för. Tufft är det att komma vidare iaf när inte den som bedragit riktigt inser hur illa de sårat den de bedragit.

Denna blogg ettlitetrum.blogg.se/ har gett mig tröst i allt det jobbiga.

Kram till dig!

Tack för bloggtipset! Jag har läst massor o ska försöka ta till mig så mycket som möjligt. Idag har vi haft ännu en bra dag o det känns så skönt att få lägga sig utan att vara ledsen. Måste försöka ta vara på alla dessa dagar o minnas dem när det är som tuffast. Kram
  • någonisverige

[quote=75458271][quote-nick]Lalinandanenon skrev 2015-06-24 10:20:40 följande:[/quote-nick]

Jag går genom nåt liknande nu fast i mitt fall var det ett förhållande bakom min rygg i flera månader. Vi kämpar på fast det är väldigt jobbigt för mig varje dag trots att jag  vetat om det i en månad.

På FR säger de att det nu är dags att inleda fas2 och försöka reparera istället för att älta.

Hursomhelst, hur går det för dig nu TS. Jag har läst alla dina inlägg och vill veta hur det är med dig.

Förlåt, jag har inte sett detta förän nu. Hoppas du är lite ut värsta chocken o krisen.

Usch stackars dig. Det är ett helvete! Jag vet o det tar såååå mycket tid. Han måste bryta med henne på alla sätt!! Byta jobb, ta bort all kontakt o säga till henne att han älskar dig o inte vill ha med henne att göra mer. Min man ringde henne när jag satt bredvid o sa att jag inte var hemma. Han sa allt det som jag skriver. Hon frågade, men du hatar väl inte mig nu!? Ehhh...??! Han måste lova att Inte heller gå in o "spana" på henne via nätet. Eller köra förbi hennes jobb mm. Bryta, bryta, bryta med allt.

Här har det gått upp o ner, mycket upp men också ner, men just nu e det ganska mycket ner. Jag har en tråd till... Läs den med. Jag tror honom att se inte har haft kontakt men förstår inte varför han har tittat på hennes fb profil nästan dagligen. Läs min andra tråd. Det svåra här hemma är att han bedyrar sin kärlek till mig sååååå mycket men också är han lite kall o nonchalant. Det har alltid varit så men nu är jag mer sårbar o ser honom med nya ögon. Jag vet inte om jag har varit för krävande och dömande periodvis o inte "sett" honom tillräckligt med förståelse för hans skuld o skam. Men samtidigt har jag varit mer kärleksfull än någonsin.

Egentligen har vi haft det bra mest o jag e inte orolig att han är otrogen igen men det gör fortfarande så ont då o då. Och så händer detta.

Man kan hitta tillbaka o ha det bra igen men då måste han släppa allt som har med henne att göra. Men jag tror aldrig att förhållandet blir det samma igen.. Det går inte, det självklara förtroendet är borta. Men det kan blir så nära det går OM han är villig att kämpa för dig.

Kram o lycka till!

• någonisverige

Ha det undrar jag också över.. Men det verkar som att många kan älska sin partner innerligt och ändå vara otrogna. Jag tror att det mest handlar om att de som är otrogna inte respekerar sin partner och inte sig själv heller faktiskt.

Svar på tråden överdriver jag efter otrohet?