• Lilla räven

Bf Maj 2015

Äntligen blev det två streck på gravtestet!

Vore kul att bolla lite med andra nyplussade om graviditeten och allt där i kring.

Jag är 27 år, bor i Göteborg och detta är vårt första barn. Jag är i gravidvecka 6 (5+1) säger appen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 14:56
    Sådär ja! Nu kommer en liten lista över vilka som hoppat in i tråden fram till sida 8. Vill ni stå med här eller kompletterar uppgifter skicka då ett privat meddelande :)

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Nathal­ieg91
    24 år, Göteborg BF 15 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 13:49
    Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-10 20:33
    MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-11 18:18
    Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-12 15:23
    famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-15 11:43
    Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-18 12:34
    Uppdaterad lista!

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall, Bf 16 maj

Frida-li
    33 år, Stockholm, Bf 27 Maj

Mamma Evve
    30 år, Lilla Edet, Bf 12 Maj

Menlotta
    21 år, Örebro. Bf 2 Maj

Niinnass
    19 år, Göteborg, Bf 1 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-20 11:36
    Icee
    26 år, Stockholm, Bf 18 Maj

mrssol
    Bf 27 Maj

Pearl10
    Bf 22 Maj

a j 91
    Göteborg, bf den 4 Maj!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-22 22:53
    Här kommer en Ny facebookgrupp där alla är välkomna! www.facebook.com/groups/300894546767680/

Den är skapad av "a j 91" och det är hon som godkänner er in i gruppen. Innehållet är hemligt och syns inte för era vänner på fb. :)

• Svar på tråden Bf Maj 2015
  • kanien
    Kissemiss skrev 2015-02-10 11:38:22 följande:

Hur ska ni göra med föräldraledigheten? Måste söka snart känner jag! Jag ska få 420 dagar och min fästman får då 60 obligatoriska kvar.

Man måste ta 5 dagar per vecka efter barnet fyllt ett va? Vill ju va hemma så länge som möjligt..

Hur tidigt tycker ni att man ska ansöka om den? Jag är för tillfället sjukskriven och kommer förmodligen vara det tills det är dags. Jag kommer ta nästan alla dagar jag också förutom min mans obligatoriska 60 dagar eftersom jag är arbetslös och min man tjänar väldigt bra så tycker vi det är en självklarhet för oss, dessutom älskar min man att jobba + att han blir rastlös om han är hemma längre stunder och jag har massa vänner som är mammalediga så jag har alltid folk att umgås med om jag vill
  • kanien
    Kissemiss skrev 2015-02-10 11:38:22 följande:

Hur ska ni göra med föräldraledigheten? Måste söka snart känner jag! Jag ska få 420 dagar och min fästman får då 60 obligatoriska kvar.

Man måste ta 5 dagar per vecka efter barnet fyllt ett va? Vill ju va hemma så länge som möjligt..

Men hur kan du få 420 dagar? Har man inte 190 dagar var att dela som man vill? Det blir ju 380 dagar eller tänker jag helt fel? För mig är det rena rama djungeln detta med föräldraledighet och föräldrapeng m.m.. Kanske lika bra att sätta sig in i det och börja planera, känns som att det kommer ta ex antal månader innan allting blir rätt :-P
  • Kissemiss
    kanien skrev 2015-02-10 16:21:30 följande:

Men hur kan du få 420 dagar? Har man inte 190 dagar var att dela som man vill? Det blir ju 380 dagar eller tänker jag helt fel? För mig är det rena rama djungeln detta med föräldraledighet och föräldrapeng m.m.. Kanske lika bra att sätta sig in i det och börja planera, känns som att det kommer ta ex antal månader innan allting blir rätt :-P

480 dagar för ett barn, om han för över alla sina dagar förutom 60 som han måste ta så får jag resterande 420
  • Serah

Oj, det där med föräldrapenningen har jag inte satt mig in i än. Får se hur länge jag orkar jobba också.

En sak som grämer mig just nu är fosterrörelser. Jag har känt tydliga buffar och drag varje dag, oftast när jag satt mig ner efter att ha hållit igång ett tag. Men nu de senaste dagarna är det kolugnt i magen. Det kommer endast några få drag eller några små buffar, sen inget mer.

Är det nåt att oroa sig över? Jag är i v 26 just nu.

Som tur är ska jag till bm imorgon så då kan jag ta upp det men vill höra från er också som är runt samma vecka hur er bebis rör sig?

• pco
    Kissemiss skrev 2015-02-10 15:51:53 följande:
    Om vi hittar på att jag får ut 14 000 per månad om jag tar fem dagar, vad skulle man typ få ut om man tog fyra dagar när barnet är ett år då? Mycket mindre?
    Hörde precis om den här ändringen att man måste ta ut minst 5dagar/veckan efter 1års ålder. Såå dåligt, de gör så för att folk inte ska kunna vara hemma hur länge som helst.

Du kan välja att ta ut mindre sen i veckan men då kommer din sgi att ändras. Säg att din sgi ligger på 540kr o om du då tar ut mindre än 5 dagar i veckan så ändras den till mindre och det förlorar man ju tyvärr på, då baseras inte din sgi längre på din årliga inkomst.
  • Blicka
    Kissemiss skrev 2015-02-10 15:51:53 följande:
    Om vi hittar på att jag får ut 14 000 per månad om jag tar fem dagar, vad skulle man typ få ut om man tog fyra dagar när barnet är ett år då? Mycket mindre?
    Jag tror inte summan under föäledigheten blir så annorlunda om du tar fyra eller fem dagar efter barnets årsdag utan snarare att sgi-nivån som sen ligger till grund för framtida sjukpenning (om du blir sjukskriven innan du börjat jobba o fått upp sgi-nivån samt ev ny föäpenning) som påverkas o blir mindre. Du bör kunna göra preliminäraberäkningar på fk hemsida o se vad du får ut beroende på dagar. Jag tog ut tre dagar/vecka första året med första o 3,5 dag/vecka med andra o sen föäpenning upp till heltid nu när jag jobbar. Det har gjort att min sgi-nivå nu räknas på min heltidslön även fast jag jobbar 90 % o tar 10 % föäpenning. Är en djungel!! Jag har varit hemma på heltid ungefär ett år med mina båda o maken hemma lite efter det. Vi får se hur det blir med denna
  • sofia86
    Serah skrev 2015-02-10 16:32:37 följande:

Oj, det där med föräldrapenningen har jag inte satt mig in i än. Får se hur länge jag orkar jobba också.

En sak som grämer mig just nu är fosterrörelser. Jag har känt tydliga buffar och drag varje dag, oftast när jag satt mig ner efter att ha hållit igång ett tag. Men nu de senaste dagarna är det kolugnt i magen. Det kommer endast några få drag eller några små buffar, sen inget mer.

Som tur är ska jag till bm imorgon så då kan jag ta upp det men vill höra från er också som är runt samma vecka hur er bebis rör sig?

Hade samma oro som dig. Gick till barnmorskan o hon sa att bebisen sparkar mot ryggen o de känner man inte oftast så de lugnade mig :)
  • Kissemiss

Vilken djungel detta är!

Det är väl dags att söka nu snart? Man ska väl meddela arbetsgivaren två månader innan när man tänkt börja vara ledig och hur länge? Och nu har jag nästan på dagen tre månader kvar till BF

Ska sitta någon kväll och testa lägga upp dagarna på hemsidan!

• Blicka

Här sparkas det också inåt, men även sparkar som känns. Förra veckan var det mkt utåt. De har väl gott om plats att röra sig ännu skulle däremot bli orolig om jag helt plötsligt inte skulle känna alls...
  • Bebben84

Känner du dig jätteorolig ska du ringa in till förlossningen. Jag är i v26 och har en helvild bebis i magen men det hjälper inte dig att veta hur jag har det eftersom alla bebisar är olika :/. Tror också att den ligger och sparkar mer mot ryggen. Ring med dom och kolla i alla fall.