• Anonym

stämplat bitbarn.

Anonym (me) skrev 2014-09-04 11:02:42 följande:

Vi hade problem när vår yngsta var liten, han blev biten många gånger  av ett och samma barn och en gång så hårt att vi fick åka in till sjukhus.

Samma barn (som då var 2,5) klättade upp i barnvagnen där vår då 4 månaders gamla dotter låg och sov och rev henne djupt i ansikte. Det blev tre djupa revor och blodet rann.

Där någonstans kände jag att det hade varit schysst av den andra föräldern att komma med en ursäkt, typ :

Jag är så ledsen att XX rev er bebis, jag förstår att det var väldigt obehagligt. Vi gör allt vi kan för att han inte ska rivas/bitas men han verkar har svårt att kontrollera sig.

Då hade det känts bättre. Innan hade jag tänkt att det kanske var vår son som provocerade fram bitandet, men när även en sovande bebis blev attackerad så blev det för mycket. Pratade dock aldrig med andra föräldrar om detta...

Kanske ett tips för dig, då kan du på ett sätt föregå skitsnacket och de andra föräldrarna kan få prata av sig.

Bra det glömde jag, självklart ringer man upp och frågar hur det gått för det bitna barnet, säger att man är ledsen över det som hänt o s v. Inte för att man kunnat förhindra det utan för att visa föräldrarna att man tänker på dem.

Jag pratar alltid med föräldrarna till de barn som mina ungar betett sig illa mot.
  • Anonym
    mimbo skrev 2014-09-04 18:07:15 följande:

Hur vet de andra föräldrarna att det är ert barn som bitit? Pedagogerna bör inte nämna barnet vid namn då det är helt oviktigt för situationen. Det är alltid förskolan som brister i uppsyn när sådant händer, ansvaret ligger hos dem och inte hos barnet. Ett barn ska aldrig behöva bli "stämplat". Problem med bitningar och annat brukar släppa då barnen börjar kunna kommunicera bättre.

Just den biten brukar äldre barn på dagis snabbt lösa.

Tror aldrig det varit en enda incident på dagis som det inte kommit fram exakt vem det var som gjort vad just för att äldre barn på dagis glatt berättat hemma att idag slog/bet/ramlade x...
  • Anonym

Hej jag har gått igenom detta med. Vill först bara säga att det går över.. Det är SKIT jobbigt med föräldrar som börjar snacka skit om ett barn ( särskilt när det är sitt eget) För det är ju ändå bara ett litet barn och det är alltid de vuxnas ansvar att se till att det inte händer och om det händer talar med de vuxna. Jag fick tillslut säga upp bekantskapen med en av mina bästa vänner för hon började mobba min son som då var 1.5 som ofta gav hennes dotter knuffar och slag. Men hon tyckte att hon skulle försvara sin dotter genom att ge sig på min son, hon kallade honom dumma jävla unge och lärde sin 5 åriga dotter att slå honom om han slog hennes 2 åriga dotter.., japp så sjukt kan det bli. Visst var det upp till mig att se efter min son, men jag tyckte att det var lika mycket hennes ansvar att se till att hennes dotter inte tex tog hans leksak när hon visste hur han reagerar... Så iaf kanske det andra barnet i detta fall gör något för att utlösa dessa angrepp ts och isf tycker jag personalen ska kunna förutse att om din son bitts pga någon tar hans leksak eller annat så ska de vara före och stoppa det andra barnet från att ta leksaken.. Då känner sig din son snart att han får hjälp och behöver inte bitas....

Svar på tråden stämplat bitbarn.