• nylsa

7-sitsig bil - vilken rekommenderar ni?

Vi väntar vårt tredje barn i januari och nu har vi börjat kolla på större bil. Jag har insett att vi nog måste välja en 7-sitsig bil för att få plats allihop. När bebisen kommer är de andra barnen knappt fem respektive tre och ett halvt. 

Hur gör ni andra med flera barn, vilken sorts bil har ni? Vad rekommenderar ni att vi ska tänka på. Vi behöver få plats med 2 vuxna, tre barn, en vagn och ganska mycket packning, ha bra komfort för några långresor då och då, men också bra i stadskörning och helst ska den dra rimligt lite soppa och inte vara alltför dyr. 

Jag funderar på Ford S-max eller Citroën C4 Grand Picasso, Ni som har såna, vad är ni nöjda/missöjda med? Kom gärna med förslag!

• Svar på tråden 7-sitsig bil - vilken rekommenderar ni?
  • Mika86

Volvo ha ju bra bagage, en v70 är väl störst av de nyare modellerna.
    Vi har en 7-sitsig volkswagen sharan men vänta femte barnet, med de två bakersta säterna uttagna är bagaget i storlek som en v70

• Skogshuggaren

Vi kör Volkswagen Touran, 2007 års modell som går på biogas. Jag tycker att det är en bra bil, men två saker retar mig: Den är otroligt lågt växlad, man kan lägga i högsta växeln (5:an) redan vid 50, och sedan får man köra på den ända upp till motorvägsfart. Resultat: Hög ljudnivå och högre bränsleförbrukning.

Det andra som är dåligt är tankarna på gasmodellen. Man har en reservtank med bensin, men den räcker bara 10 mil. Ganska jobbigt när man kör i "gaslöst land".

Dock är utväxlingen bättre på nyare årsmodeller, och kör man på en modell gjord för fossila bränslen så slipper man problemet med reservbensintanken.

Bagaget är bra med extrastolarna nerfällda, ungefär som i vilken stor kombi som helst (Passat, V70, Mondeo etc). Kör man med 7 säten är däremot bagaget obefintligt (30 cm djupt). Skall man köra 7 pers och packning bör man nog snegla på storebror VW Sharan.

• L i n n

Jag har en Chevrolet Orlando.

Superskön att köra.

Jag ligger på ca 0,6-0,7/liter vid blandad körning.

Smidigt att bara kunna fälla säten när man ska packa stort istället för att hålla på och lyfta ut dem.

• nylsa

Tack för tipsen, kom gärna med fler tips!

Chevrolet Orlando har jag aldrig sett förut, den är absolut intressant. Jag antar att bagageutrymmet blir lika litet som på VW Touran. Vi kommer ju bara vara fem i familjen men behöver sju-sits för att få plats med barnstolar, så det kanske funkar ändå. 

Volvo känns onödigt dyra, men jag kanske är dumsmål nu, får man så mycket mer för pengarna?

• Rataxes

Kan det bli rymligare än såhär?
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • L i n n

Med två säten fällda (fem sittplatser kvar att använda alltså) :)

Svar på tråden 7-sitsig bil - vilken rekommenderar ni?