• nylsa

7-sitsig bil - vilken rekommenderar ni?

Vi väntar vårt tredje barn i januari och nu har vi börjat kolla på större bil. Jag har insett att vi nog måste välja en 7-sitsig bil för att få plats allihop. När bebisen kommer är de andra barnen knappt fem respektive tre och ett halvt. 

Hur gör ni andra med flera barn, vilken sorts bil har ni? Vad rekommenderar ni att vi ska tänka på. Vi behöver få plats med 2 vuxna, tre barn, en vagn och ganska mycket packning, ha bra komfort för några långresor då och då, men också bra i stadskörning och helst ska den dra rimligt lite soppa och inte vara alltför dyr. 

Jag funderar på Ford S-max eller Citroën C4 Grand Picasso, Ni som har såna, vad är ni nöjda/missöjda med? Kom gärna med förslag!

• Svar på tråden 7-sitsig bil - vilken rekommenderar ni?
  • nylsa
    L i n n skrev 2014-09-06 12:48:35 följande:

Och så de möjliga kombinationerna :)

Tack för bilderna, den ser bra ut Linn!

Jag ska försöka komma iväg och kolla på en live snart. Men eftersom vi kommer ha tre bilbarnstolar så får inte alla barn plats på samma baksätesrad, alltså måste vi utnyttja den bakersta raden baksäten också. Får man plats med en barnvagn om man samtidigt måste använda alla säten?
  • L i n n
    nylsa skrev 2014-09-09 21:06:35 följande:
    Tack för bilderna, den ser bra ut Linn!

Jag ska försöka komma iväg och kolla på en live snart. Men eftersom vi kommer ha tre bilbarnstolar så får inte alla barn plats på samma baksätesrad, alltså måste vi utnyttja den bakersta raden baksäten också. Får man plats med en barnvagn om man samtidigt måste använda alla säten?
    Alla säten? Nej.

Ska alla sju användas får det bli en paraplyvagn :)

Men om du använder två säten i mellersta raden och ett säte längst bak så kan du fälla det andra sätet längst bak, då får man plats med vagn hur lätt som helst.
  • nylsa

tack! så man kan välja att bara fälla upp det ena av sätena längst bak alltså, vad bra! Det såg inte riktigt ut så på bilderna. Nu måste jag nog på riktigt komma iväg och titta på den på riktigt. 

• L i n n
    nylsa skrev 2014-09-09 21:40:09 följande:

tack! så man kan välja att bara fälla upp det ena av sätena längst bak alltså, vad bra! Det såg inte riktigt ut så på bilderna. Nu måste jag nog på riktigt komma iväg och titta på den på riktigt. 

Det stämmer.

De två längst bak fälls enskilt. Kan försöka komma ihåg att fota hur det ser ut med ett nerfällt imorgon när jag åker till jobbet :)
  • Isbit

Vi hade tidigare en chrysler grand voyager. Superbra bil med mkt plats. Men dyr som f*n att äga & drar mkt bränsle.

Vi bytte till en sjusitsig toyota verso. Jag får plats med två bältesstolar & en bakåtvänd barnstol i mittenraden

Om man inte behöver ha den bakre raden uppfälld är det mkt plats för bagage.

Man kan även fälla ner säten ett o ett

• Lilja100

Vi har oxå en Toyota Verso och är oerhört nöjda! Av olika skäl skulle vi behöva en fyrhjulsdriven bil men vi har inte lyckats hitta någon som är lika rymlig (och prisvärd) som verson!

Vi har en bältesstol + en bakåtvänd stol + en vuxen i mittenraden och en bakåtvänd stol i fram, de två sätena längst bak används sällan och då de är nedfällda får vi med lätthet in en dubbelvagn + packning för en hel familj i några dagar

• nylsa

Åh, tusen tack för alla tips. Jag vill helst att bilen ska vara hyfsat billig att äga och bensinsnål, så tyvärr faller ju Chryslern och andra bilar med stora (kanske roligare) motorer bort, men Avensis Verso ska jag också kolla på. 

Nu är min lista på:
    Chevrolet Orlando
    Ford S-max
    Avensis Verso

Jag vill helst få tag på en bil som är:
    årsmodell 10 eller senare
    har gått max 6-7000 mil men helst mindre
    har dragkrok
    fällbara säten i bakre raden
    bränsleförbrukning under 1l/mil
    Maxpris 130-150 000 kr.

Ska få plats med en bebis, en 3-åring, en 4,5-åring (alltså tre bilbarnstolar) och två vuxna, en vagn och lite annan packing. 

Fler förslag?

• Isbit

Den nyare Toyota Verso heter just bara "Toyota Verso"

• Isbit

dessutom. ...

Kolla på en demokörd bil.

Då blir de billigare.

Svar på tråden 7-sitsig bil - vilken rekommenderar ni?