• Xemma74

Hög risk KUB

Nackspalt 2.2 mm, ålder 40, allt övrigt såg bra ut som näsben etc, framflyttad en vecka till 13+ 0. Risk 1:41 för DS. Blodprovet vet jag inte, men det måste ha varit de som drog ner resultatet? Eller är 2.2 mm så illa? Jag går nu sönder av oro. Kan inte sova och inte äta. Någon som har något lugnande att skriva? Ångrar så att jag inte gick direkt till mkp eller fvp vid min ålder.

• Svar på tråden Hög risk KUB
  • Browneyedgirl

Saxat från ultraljud.se:

Ett normalt mått av nackspalten vid en NUPP-undersökning är cirka 2 millimeter om undersökningen görs i vecka 11 och upp till 2,8 millimeter om undersökningen görs i vecka 13+6.

Det är dock väldigt viktigt att framhäva att 9 av 10 barn som har en nackuppklarning på mellan 2,5-3,5 millimeter föds helt normala och fullt friska.

• Xemma74

Det låter ju inte så illa med nackspalten då. Undrar vad bara NUPP hade givit för risk. Och undrar hur illa blodprovet var. Fler frågor än svar.

• E2012smamma

Det är säkert blodprovet i samband med din ålder som dragit upp siffran.

Men kolla det? För är det " bara " de faktorerna så bör det ju inte vara någon fara på taket.

Blev du erbjuden fv-prov?

• Xemma74

Jag har tid för moderkaksprov på tisdag. Tyvärr fick jag inte veta blodresultatet. Känner sån motvilja mot att riskera missfall i onödan.

• E2012smamma
    Xemma74 skrev 2014-09-06 07:39:39 följande:

Jag har tid för moderkaksprov på tisdag. Tyvärr fick jag inte veta blodresultatet. Känner sån motvilja mot att riskera missfall i onödan.

Kan du inte ringa på

Måndag och fråga?
  • Xemma74

Jag frågade redan när vi fick beskedet, en hon ville inte berätta enskilda resultat utan sa att man måste se till riskberäkningen.

• E2012smamma

Vad jobbigt :(

Förstår att du är orolig .

Hur vanligt är det med missfall efter mkp?

• zbaby

Hej, vi hade 1:2 och fick en frisk son. Nackspalten var 3,5mm..

Risken för missfall är idag 0,5% på mkp som vi gjorde, jag skulle chansa. :0)

Stort lycka till, tänk på att det bara är en sannolikhetssiffra!

• Xemma74

Tack, jag älskar att läsa lyckliga slut. Om det här går bra ska jag uppmuntra alla oroliga stackare i varenda tråd. Vilken plåga denna ovisshet.

Svar på tråden Hög risk KUB