• Xemma74

Hög risk KUB

Nackspalt 2.2 mm, ålder 40, allt övrigt såg bra ut som näsben etc, framflyttad en vecka till 13+ 0. Risk 1:41 för DS. Blodprovet vet jag inte, men det måste ha varit de som drog ner resultatet? Eller är 2.2 mm så illa? Jag går nu sönder av oro. Kan inte sova och inte äta. Någon som har något lugnande att skriva? Ångrar så att jag inte gick direkt till mkp eller fvp vid min ålder.

• Svar på tråden Hög risk KUB
  • Snowgirl

Men hej! Dig känner jag igen Hoppas så mycket att det kommer att gå bra. Jag har sett flera här på familjeliv som har haft liknande siffror som det har gått bra för. Kram!

• Snowgirl

Just ja, missfallsrisken är inte så hög vid fvp/mkp längre har jag hört. Fast jag förstår oron. Kände samma själv när vi gjorde fvp. Det vore ju bäst om de kan utveckla tekniken med blodprov för att se kromosomerna.

• Xemma74

Hej Snowgirl Ja nu är jag tillbaka i bebissvängen. Verkar vara en ständigt krokig väg för mig. Just nu överväger jag ett non-invasivt blodprovstest i Danmark. Jag är orolig för missfallsrisken i samband med fvp. Jag har vanligtvis inte oddsen på min sida....

• Snowgirl

Vet hur det är med oddsen tyvärr. Även om oddsen är låga blir somliga värre drabbade på något sätt. Fast jag vägrar att tro att det ska gälla dig den här gången. Vi satte igång syskonförsök i maj förra året. Jag blev helt oväntat gravid på första försöket, men det slutade i missfall. Sen har jag blivit gravid ytterligare sex gånger. Tre stycken bara dagar efter beräknad mens, men det var ändå plus på stickan. Jag bytte från att inte bli gravid alls till att bara få missfall. Nu står vi inför allra sista försöken innan vi sätter in skydd så jag förstår vad du menar med att inte ha oddsen på sin sida. Samtidigt har vi ju fått varsin perfekt liten flicka så allt har ju inte gått fel , men om det finns tillförlitliga blodprovstest så är det ett jättebra alternativ.

• Snowgirl

Förresten såg jag en omröstning här på familjeliv. Frågan var: har du fått missfall efter fvp/mkp och inte en enda svarade ja. Inte statistiskt säkert, men ändå positivt på något sätt. Åh vad jag känner med dig och hoppas att det ska gå bra.

• E Marley

KUB och NUPP ger bara sannolikhet för att barnet har trisomi 13, 18 (flerfunktionsnedsättningar där en minoritet överlever första levnadsmånaden) samt trisomi 21 - Downs syndrom som är en relativt lindrig funktionsnedsättning.

Den som vill ha besked måste göra FVP eller MKP där risken att förlora barnet inte sällan överskrider möjligheten att barnet har en trisomi.

Därtill skall beaktas att 2 av 100 barn i Sverige föds med autismliknande tillstånd och/eller fysisk funktionsnedsättning. Diagnoser som inte går att fastställa under graviditeten. Av de totalt 100 000 barn som föds per år får endast 120 diagnosen Downs syndrom (0,12%). Det är således mycket större sannolikhet att barnet har en annan funktionsnedsättning än Downs syndrom och överlägset störst är sannolikheten att barnet inte har någon diagnos alls!

Med andra ord kan vi inte försäkra oss mot något, varken under graviditeten eller senare i livet. Men en diagnos är inte slutet eller det värsta som kan hända. Det är bara början på något nytt.

Om du nu skulle ha turen att tillhöra den exklusiva skaran som får ett barn av dem 120 kommer du inte endast att skatta dig lycklig. Du kommer också att inse hur mycket felaktig, förlegad och fördomsfull information som omger den här diagnosen och hur långt ifrån ditt barn och din vardag den är. Kort sagt, ditt liv kommer att vara hundratusen gånger bättre än du eller någon annan oinvigd skulle kunna föreställa sig :)

• E2012smamma
    E Marley skrev 2014-09-08 21:17:41 följande:

KUB och NUPP ger bara sannolikhet för att barnet har trisomi 13, 18 (flerfunktionsnedsättningar där en minoritet överlever första levnadsmånaden) samt trisomi 21 - Downs syndrom som är en relativt lindrig funktionsnedsättning.

Den som vill ha besked måste göra FVP eller MKP där risken att förlora barnet inte sällan överskrider möjligheten att barnet har en trisomi.

Därtill skall beaktas att 2 av 100 barn i Sverige föds med autismliknande tillstånd och/eller fysisk funktionsnedsättning. Diagnoser som inte går att fastställa under graviditeten. Av de totalt 100 000 barn som föds per år får endast 120 diagnosen Downs syndrom (0,12%). Det är således mycket större sannolikhet att barnet har en annan funktionsnedsättning än Downs syndrom och överlägset störst är sannolikheten att barnet inte har någon diagnos alls!

Med andra ord kan vi inte försäkra oss mot något, varken under graviditeten eller senare i livet. Men en diagnos är inte slutet eller det värsta som kan hända. Det är bara början på något nytt.

Om du nu skulle ha turen att tillhöra den exklusiva skaran som får ett barn av dem 120 kommer du inte endast att skatta dig lycklig. Du kommer också att inse hur mycket felaktig, förlegad och fördomsfull information som omger den här diagnosen och hur långt ifrån ditt barn och din vardag den är. Kort sagt, ditt liv kommer att vara hundratusen gånger bättre än du eller någon annan oinvigd skulle kunna föreställa sig :)

Så du menar att 2% av Sveriges alla barn har autism? Det har jag väldigt svårt att tro på!
Svar på tråden Hög risk KUB