• Malintbackstrom

    Självisk pappa

    Jag och mina två storas barns pappa gick isär för 7 år sen.( Jag lever i nytt förhållande med ytterligare ett barn på 3 år. )Barnen är nu 13 och 9 år. Han bor i England så han träffar inte barnen så ofta. Deras träffar går aldrig smidigt och alltid händer det något. Han klarar inte av att sätta barnen i fokus utan det handlar alltid om honom. Jag har verkligen under alla år försökt att det ska bli så bra som möjligt och när något går tokigt slätar jag över det och ger honom en ny chans. Jag vill ju att barnen ska ha en relation med sin pappa. Och någonstans vet jag med mig själv att jag har dåligt samvete att jag inte orkade ta hand om ett vuxet barn längre. Jag kämpade så länge med att få vårt förhållande att fungera. Just nu kämpar jag som sagt med att barnens och pappans relation ska fungera. Omgivningen(mina vänner och anhöriga) tycker att jag är dum som fortsätter curla honom och jag vet faktiskt inte varför jag gör det? Jag har så svårt att analysera och förstå mina egna handlingar. Gör jag det för barnen? Gör jag det för honom? Gör jag det för mig själv!?! Gör jag det för att det förväntas av mig att upprätthålls en god relation mellan barn och pappa och till vilket pris? Offrar jag barnen? Eller gör jag vad som är bäst för dem? Jag vet inte, och skulle behöva lite input från personer utifrån som inte känner oss.
    Det har hänt så mycket saker och det sista jag vill är att sitta här och smutskasta honom genom att berätta allt dumt han gjort. Det är Ju en vinklad sanning ändå?!?
    Senaste exemplet är dock:
    Han fyllde år förra helgen. Vi hade skickat kort men då han fyllde på söndag hade det inte kommit fram än då vi skickat det på onsdag. Barnen ringde till honom på söndag eftermiddag då de inte var hemma på morgonen för att gratulera. Svaret från pappa var att han har fyllt år hela dagen och om de inte kan bemöda sig med att skicka kort eller ringa på morgonen kan de lika gärna låta bli. Han slängde på i örat på dem. Jag fick ett argt sms om hur dåligt jag uppfostrat dem och vad besviken han är.
    Ex 2. Han ska hit i oktober på lovet. Han hade hittat billiga biljetter på ryanair och ska vara i Sverige i 10 dagar på höstlovet. Han vill inte hyra bil då det kostar för mycket så han vill att jag kör 2 timmar enkelväg för att hämta och lämna. Det kan väl vara ok men.. Han vill hyra en så billig stuga som möjligt mitt i skogen. Hur ska han kunna göra saker med barnen handla mm mm är min tanke. Barnen bor i skogen och vill inte ha en skogssemster i 10 dagar bör väl tilläggas. Han bor i storstan. Den stora på 13 vill inte träffa honom alls. Den lille har inte tillfrågats. Än.
    Hur ställer jag mig till detta? Hjälp mig att se på situationen objektivt. Han har pengar då han ska till USA på semester snart så det handlar endast om hans prioriteringar.
    Fråga gärna? Råd och tips tack!! Vill verkligen ha hjälp!

  • Svar på tråden Självisk pappa
  • Anonym (men)

    Prata med barnen är mitt råd. Vill de inte träffa någon som dyker upp 1-2 ggr per år, inte gör någon ansträngning över huvud taget övriga året och är väldigt otacksam och otrevlig mot barnen, låt dem slippa.

  • Anonym (men)

    Vill de träffa honom låt dem men låt honom sköta allt jobb kring det.

  • Kira2

    Jo men absolut är ursprung, kultur osv viktigt! Men känns som du och din sambo fixar att hålla igång det! Tummen upp till din sambo! Men om barnen vill träffa pappan är det ju bra, men kanske räcker med att han kommer och hälsar på en dag eller två, typ sover en natt på ett hotell i närheten. Du ska inte behöva resa land och rike utan pappan är vuxen och kan klara det själv.

  • Anonym vart det barnet

    Hej!

    Lite input från en som haft en pappa som lämnade mycket att önska...

    Min mamma eller andra släktingar har aldrig pratat illa om min biologiska far, trots att han betett sig som ett svin mot samtliga familjemedlemmar sen urminnes tider. Hur som, det har lirkats och curlats med honom med 'har förstår inte bättre' eller 'Han gör så gott han kan', har det hetat. Min bror fick när han var kring 12 år välja om han ville ha kontakt med honom mer, då vår bonusförälder sa 'Du vet att du inte måste träffa honom va? Det är ditt val nu'. Min bror valde att inte träffa honom mer än ett fåtal gånger per år efter det. Han har vart nöjd med det beslutet.

    Från min egen synvinkel har jag alltid fått med mig det där tänket, även när det kommer till andra relationer i mitt liv. Dryg/otrevlig pojkvän = 'Han vet inte bättre'. Kompisar som behandlar en som skit = 'De menar inget illa' eller 'Hen gör så gott hen kan' osv.

    Med hjälp av psykolog i vuxen ålder lärde jag mig att vissa människor beter sig som skit. Det är inte okej. Det är däremot okej för mig att bli förbannad, att säga ifrån och att skrika och protestera så mycket jag vill. Fungerar det inte så är det okej att skita i den personen, att bryta. Det kan låta hårt men jag ska inte behöva ta ansvar för en vuxen människas brister, särskilt inte om det är min förälder.

    Jag hade behövt att min omgivning sa till mig 'Jag vet att hen beter sig som ett svin just nu. Det är inte okej att någon gör så mot dig. Du får säga ifrån och du behöver inte träffa hen något mer om du inte vill. Du ska ha människor omkring dig som får dig att må bra och det är INTE ditt ansvar att hen inte får dig att må så.'

    Att aldrig prata skit om en människa som beter sig som just skit mot ens barn låter fint på pappret. Däremot är det nyttigt att spegla barnets känslor ex 'Jag förstår att du blir ledsen/arg/upprörd/besviken när hen gör så mot dig'.

    Mitt råd är alltså: Sluta curla, tänk på att dina barn ist behöver känna att de har vuxna omkring sig som bryr sig, för det är vad de förtjänar. Den här sk pappan är inte en sån vuxen. Det vet dina barn, men det måste du också bekräfta.

    Lycka till!

  • Drottningen70
    Anonym vart det barnet skrev 2014-09-07 15:33:35 följande:

    Hej!

    Lite input från en som haft en pappa som lämnade mycket att önska...

    Min mamma eller andra släktingar har aldrig pratat illa om min biologiska far, trots att han betett sig som ett svin mot samtliga familjemedlemmar sen urminnes tider. Hur som, det har lirkats och curlats med honom med 'har förstår inte bättre' eller 'Han gör så gott han kan', har det hetat. Min bror fick när han var kring 12 år välja om han ville ha kontakt med honom mer, då vår bonusförälder sa 'Du vet att du inte måste träffa honom va? Det är ditt val nu'. Min bror valde att inte träffa honom mer än ett fåtal gånger per år efter det. Han har vart nöjd med det beslutet.

    Från min egen synvinkel har jag alltid fått med mig det där tänket, även när det kommer till andra relationer i mitt liv. Dryg/otrevlig pojkvän = 'Han vet inte bättre'. Kompisar som behandlar en som skit = 'De menar inget illa' eller 'Hen gör så gott hen kan' osv.

    Med hjälp av psykolog i vuxen ålder lärde jag mig att vissa människor beter sig som skit. Det är inte okej. Det är däremot okej för mig att bli förbannad, att säga ifrån och att skrika och protestera så mycket jag vill. Fungerar det inte så är det okej att skita i den personen, att bryta. Det kan låta hårt men jag ska inte behöva ta ansvar för en vuxen människas brister, särskilt inte om det är min förälder.

    Jag hade behövt att min omgivning sa till mig 'Jag vet att hen beter sig som ett svin just nu. Det är inte okej att någon gör så mot dig. Du får säga ifrån och du behöver inte träffa hen något mer om du inte vill. Du ska ha människor omkring dig som får dig att må bra och det är INTE ditt ansvar att hen inte får dig att må så.'

    Att aldrig prata skit om en människa som beter sig som just skit mot ens barn låter fint på pappret. Däremot är det nyttigt att spegla barnets känslor ex 'Jag förstår att du blir ledsen/arg/upprörd/besviken när hen gör så mot dig'.

    Mitt råd är alltså: Sluta curla, tänk på att dina barn ist behöver känna att de har vuxna omkring sig som bryr sig, för det är vad de förtjänar. Den här sk pappan är inte en sån vuxen. Det vet dina barn, men det måste du också bekräfta.

    Lycka till!


    Curlandet kan ju handla om att man inte låter barnet VETA att pappa uppför sig dumt. Finns ingen anledning att låta barnet upptäcka att pappa hade glömt bort hans födelsedag om jag inte påminnt. Finns ingen anledning att låta barnet veta att pappa som säger sig ej ha råd att komma till sverige mer än en gång per år, samtidigt åker till andra sidan världen tre ggr om året. Att täcka upp behöver inte betyda "ursäkta" besvikelser eller att lära barnet att det är ok att bli behandlat dåligt.
  • Malintbackstrom
    Anonym (men) skrev 2014-09-07 15:04:52 följande:

    Vill de träffa honom låt dem men låt honom sköta allt jobb kring det.


    Frågade den stora om hon ville träffa pappa i oktober. Hon sa ja, 1-2 dagar. Den lille ville träffa pappa. Men vill förmodligen inte sitta i en stuga utan tv wi-fi och bil i 10 dagar. Den lilla detaljen har jag inte nämnt till honom än.

    Då sa pappa att kommer inte den stora mer än så får det kvitta. Jag svarade, helt olikt mig. Ok då vet vi att du inte kommer.
  • Malintbackstrom
    Kira2 skrev 2014-09-07 15:08:12 följande:

    Jo men absolut är ursprung, kultur osv viktigt! Men känns som du och din sambo fixar att hålla igång det! Tummen upp till din sambo! Men om barnen vill träffa pappan är det ju bra, men kanske räcker med att han kommer och hälsar på en dag eller två, typ sover en natt på ett hotell i närheten. Du ska inte behöva resa land och rike utan pappan är vuxen och kan klara det själv.


    1dag eller 2 var inte nog. Så då hotar han med att det inte blir något.
  • Anonym (men)
    Malintbackstrom skrev 2014-09-07 17:59:54 följande:
    Frågade den stora om hon ville träffa pappa i oktober. Hon sa ja, 1-2 dagar. Den lille ville träffa pappa. Men vill förmodligen inte sitta i en stuga utan tv wi-fi och bil i 10 dagar. Den lilla detaljen har jag inte nämnt till honom än.

    Då sa pappa att kommer inte den stora mer än så får det kvitta. Jag svarade, helt olikt mig. Ok då vet vi att du inte kommer.
    Vänta så den lilla räknas inte?Förvånad
  • Malintbackstrom
    Anonym vart det barnet skrev 2014-09-07 15:33:35 följande:

    Hej!

    Lite input från en som haft en pappa som lämnade mycket att önska...

    Min mamma eller andra släktingar har aldrig pratat illa om min biologiska far, trots att han betett sig som ett svin mot samtliga familjemedlemmar sen urminnes tider. Hur som, det har lirkats och curlats med honom med 'har förstår inte bättre' eller 'Han gör så gott han kan', har det hetat. Min bror fick när han var kring 12 år välja om han ville ha kontakt med honom mer, då vår bonusförälder sa 'Du vet att du inte måste träffa honom va? Det är ditt val nu'. Min bror valde att inte träffa honom mer än ett fåtal gånger per år efter det. Han har vart nöjd med det beslutet.

    Från min egen synvinkel har jag alltid fått med mig det där tänket, även när det kommer till andra relationer i mitt liv. Dryg/otrevlig pojkvän = 'Han vet inte bättre'. Kompisar som behandlar en som skit = 'De menar inget illa' eller 'Hen gör så gott hen kan' osv.

    Med hjälp av psykolog i vuxen ålder lärde jag mig att vissa människor beter sig som skit. Det är inte okej. Det är däremot okej för mig att bli förbannad, att säga ifrån och att skrika och protestera så mycket jag vill. Fungerar det inte så är det okej att skita i den personen, att bryta. Det kan låta hårt men jag ska inte behöva ta ansvar för en vuxen människas brister, särskilt inte om det är min förälder.

    Jag hade behövt att min omgivning sa till mig 'Jag vet att hen beter sig som ett svin just nu. Det är inte okej att någon gör så mot dig. Du får säga ifrån och du behöver inte träffa hen något mer om du inte vill. Du ska ha människor omkring dig som får dig att må bra och det är INTE ditt ansvar att hen inte får dig att må så.'

    Att aldrig prata skit om en människa som beter sig som just skit mot ens barn låter fint på pappret. Däremot är det nyttigt att spegla barnets känslor ex 'Jag förstår att du blir ledsen/arg/upprörd/besviken när hen gör så mot dig'.

    Mitt råd är alltså: Sluta curla, tänk på att dina barn ist behöver känna att de har vuxna omkring sig som bryr sig, för det är vad de förtjänar. Den här sk pappan är inte en sån vuxen. Det vet dina barn, men det måste du också bekräfta.

    Lycka till!


    Tack. Ditt svar fick mig att gråta och faktiskt förstå vad jag håller på med. Ja det låter fint att aldrig säga dumma saker om pappa men som du säger, vilket budskap ger det barnet? "Det är ok att han är dum mot dig"

    Jag ska sluta curla. Jag ska verkligen försöka. Miljoner TACK
  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-09-07 15:42:08 följande:

    Curlandet kan ju handla om att man inte låter barnet VETA att pappa uppför sig dumt. Finns ingen anledning att låta barnet upptäcka att pappa hade glömt bort hans födelsedag om jag inte påminnt. Finns ingen anledning att låta barnet veta att pappa som säger sig ej ha råd att komma till sverige mer än en gång per år, samtidigt åker till andra sidan världen tre ggr om året. Att täcka upp behöver inte betyda "ursäkta" besvikelser eller att lära barnet att det är ok att bli behandlat dåligt.


    Precis så är det med det yngre barnet och precis så var det med den stora innan hon själv insåg att pappa är en skitstövel. Jag vill så gärna att den lille ska tro att hans pappa bryr sig om honom. Aldrig någonsin ska jag berätta att pappa brukade säga " that kid is full of shit. He cant be mine" Aldrig någonsin ska jag berätta för honom att han säger att storasyster brås på honom och är helt perfekt, lillebror brås på mamma och honom kommer det bli synd om. Inte ska jag heller berätta att han tog av honom bilbältet när han var bebis och körde det fortaste han kunde bara för att psyka mig.

    Men en dag upptäcker han kanske det. Och vem blir han besviken på då? Honom eller på mig som han litar på och älskar som hjälpte till att hålla skenet uppe?!?
Svar på tråden Självisk pappa