Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Ni adopterade vuxna!

Anonym (Anonym) skrev 2014-09-23 17:32:42 följande:

Är född på 80-talet och adopterades som väldigt liten från Asien.

För det första vill jag säga att jag aldrig någonsin har sett mina föräldrar som "adoptivföräldrar". De har varit mina föräldrar. Punkt.

Min relation till dem har alltid varit och är fortfarande mycket bra och kärleksfull. Jag är numera vuxen och gift men min man och jag umgås ofta och mycket med mina föräldrar. 

Jag är adopterad men har kanske aldrig riktigt sett mig själv som just adopterad. Jag är uppvuxen i en vanlig svenssonfamilj, som åkte på solsemester en gång om året, åt tacos på fredagar och körde Volvo. Jag har haft närvarande och engagerade föräldrar. 

Jag är min biologiska mamma evigt tacksam för att hon valde att adoptera bort mig. Tack vare det beslutet har jag fått växa upp i en kärleksfull familj i en trygg miljö, jag har fått en högskoleutbildning och jag har fått se världen. 

Exakt så för mig med. Jag har en jättenära relation till min familj och har aldrig sett den som annorlunda mot andra familjer. Tror att det kan ha att göra med att ingen har gjort det i min omgivning heller, vare sig släkt/familj eller vänner (faktiskt inte ens i småskolan). Jag träffar mina föräldrar flera gånger i veckan och har nu 2 egna barn som mina föräldrar älskar över allt i världen. Tycker på det stora hela att vår familj har starkare barn än många "biologiska familjer", vilket många i min närhet har bekräftat (bland annat min man som har en lite knasig relation till sin). 
  • Anonym (Jag)
    Litet My skrev 2014-10-13 00:51:06 följande:

Anonym(tråkigt): Det är väl inte så märkligt att hon/han känner så. Hör och häpna, alla tycker inte att Sverige är det bästa landet på hela jorden. Att ha en önskan om sitt eget land, språk och kultur där hon föddes är inget märkligt alls.

De flesta adopterade har nog olika upplevelser om hur de känner inför detta, på samma sätt som många biologiska familjer har hemligheter, tärande relationer och dramer bakom kulisserna. Personligen har jag aldrig önskat mig "ett eget land, språk och kultur", jag har bott här sedan jag var 2 månader och ser inte mitt födelseland som "mitt". För mig är Sverige hemma och mitt födelseland är ett främmande land som alla andra... Glad
  • Anonym (Jag)
    Litet My skrev 2014-10-13 01:03:43 följande:
    Jag pratade inte om dig, men uppenbarligen känner just DEN personen så, vilket jag inte tycker är märkligt. Tycker du?
    Alla adopterade har inte haft förmånen att ens "få lov" att känna sig hemma i Sverige.
    Du tycker inte att det är märkligt. Jag tycker att det är märkligt. Som tur är får man tycka olika och det är väl egentligen ointressant vad vi tycker. Jag är mest intresserad och lite nyfiken eftersom jag är helt främmande inför tanken på att känna tillhörighet med ett land/språk/kultur man aldrig "upplevt". Lika främmande som att se sin nationalitet som en del av sin identitet mer än som en tillfällig slump. Jag tror förvisso att nationalitet är av betydelse för identiteten, men jag tror att man "blir" tysk om man växer upp i Tyskland eller amerikan om man växer upp i USA. Inget argt menat med detta eller något annat jag skriver Glad
  • Anonym (Jag)
    Litet My skrev 2014-10-13 01:55:34 följande:

Anonym(jag): Du får tycka som du vill såklart. Dock finns det många många adopterade med de tankarna kag haft förmånen att få lära känna och som inte haft det bra eller ens fått chansen att känna sig hemma här. Precis som det finns de som mår jättebra och aldrig kännt sig annat än svenska. Ser man till statestiken är adopterade grovt överepresenterade både inom självmord och psykisk ohälsa mycket beroende på såna saker även om det inte gäller alla såklart. Har man haft dåliga adoptivföräldrar och dessutom fått höra "åk hem" eller utsatts för rasism för många gånger är det inte konstigt (tycker jag) att man till sist inte känner någon förankring till Sverige eller ens känner sig välkommen utan önskar sig till ett annat ställe där man blir älskad och godkänd som den man är.

Ja, och det finns många adopterade som har det bra. Den statistik jag har läst visar att adopterade förvisso kan vara överrepresenterade när det gäller viss psykisk ohälsa, men om man rensar för faktorer som rasism och trauman som inträffat före adoptionen är överrepresentationen betydligt mindre. Detta pekar alltså på att det inte är adoptionen/anknytningen i sig som är problemet utan vad som skett innan och att vissa blir utsatta för främlingsfientlighet. 

Länk till undersökning publicerad i Läkartidningen: 
    www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Du får gärna styrka ditt påstående om "grov överrepresentation" med trovärdig källa. För övrigt tror jag tyvärr att det är få som rakt igenom känner sig älskade och godkända "som den man är" överlag. Tycker att de flesta har "spöken" i olika former, t ex olika komplex. Jag tror att det är enkelt att projicera problem som många har "ändå" på sin adoption, frågan är om allt skulle blivit så mycket bättre om det sett annorlunda ut... bara en tanke.
  • Anonym (Jag)
    Litet My skrev 2014-10-13 20:33:54 följande:

Anonym(jag): 3-4 gånger fler tar livet av sig av adopterade jämfört med svenskfödda barn vill jag minnas att jag läste senast. Vad tror du det beror på? Jag vet inte hur många adopterade du lyssnat till, själv har jag nog fått ett 50 tal historier berättade för mig av adopterade som farit väldigt illa och då mycket pga adoptivföräldrarna, rasism finns förvisso med men inte alls i så stor utsträckning man kan tro. Hur livet blivit utan adoptionen är nog väldigt individuellt men i många fall är det kidnappade barn, sålda, bortlurade eller där de biologiska föräldrarna kommit för att hämta dem efter en tid men då är barnen redan borta. Många barn försvinner under mystiska omständigheter som ett resultat av att adopterbara barn är en stor bristvara.

Jag har också läst att det är fler adopterade som begår självmord, men jag har hittills inte sett någon rapport som rensat för andra faktorer (som jag nämnde). Dessutom ska man komma ihåg att cirka 0.1 procent av en normalpopulation begår självmord, vilket innebär att även om adopterade har en 3-4 gånger högre frekvens är det rätt få vi talar om. Självklart är varje fall en tragedi - men cirka 99,7 procent av adopterade begår alltså INTE självmord. 

Att försöka dra generaliserbara slutsatser för 50 000 personer efter att  "ha lyssnat" på 50 fall (det finns ca 180 000 adopterade, varav 50 000 internationellt adopterade i Sverige), är inte ens i närheten av representativt. Den typen av "argument" är tyvärr lite svåra att bemöta eftersom de inte innehåller speciellt mycket substans.

"Rasism finns förvisso, men inte alls i så stor utsträckning man kan tro" - hur har du fått den uppfattningen? Kan du stryka det på något sätt? De sista meningarna är inte heller direkt underbyggda med någon fakta, det känns som spekulationer och svåra att bemöta. 

Frågan var hur enskilda adopterade personers liv ser ut och jag har redovisat för mitt. Jag gör egentligen inga anspråk på att tala för andra. Jag vet att jag har haft goda förutsättningar - jag adopterades som 2 månaders bebis genom Adoptionscenter och kom till mycket kärleksfull och sund familj, växte upp i Stockholm i en omgivning som aldrig har varit exkluderande. Jag hade mycket vänner, var "populär" i skolan, lätt för studier och idag högutbildad, bra jobb, familj med barn. Ja, då är det lätt att må bra.

Att bli adopterad som 5-åring till stökig familj i Sölvesborg - det är nog inte lika lätt. MEN då tror jag att mycket beror på faktorer runt omkring, snarare än själva adoptionen. Att ha levt 5 år under kanske tveksamma förhållanden, att komma ihåg flera olika separationer, att slitas upp med rötterna, att vara annorlunda, att känna sig otrygg hemma, kanske bli mobbad, inte förstå språket och kulturen - bara att bryta på ett annat språk kan nog innebära att man uppfattas som mer annorlunda i omgivningens (och kanske sina egna) ögon. 

Det är en komplex fråga - intressant att diskutera. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jillybean) skrev 2014-10-14 00:07:03 följande:
    Det finns ju hur mycket forskning som helst att stödja sig på om man är intresserad. Jag är precis som Lilla my inne och läser mycket på adoptionsforum och det är verkligen jättemånga som mår dåligt av sin adoption. Antar att du levt i lite skyddad verkstad eller kanske inte pratat med speciellt många adopterade, eller kanske inte ens varit beredd att lyssna såsom jag uppfattar dig här eftersom hela ditt synsätt tycks utgå från enbart dig.

Håller med Lilla my och även andra härinne efter att ha deltagit i många diskussioner med adopterade då det finns många grupper för adopterade som inte mått bra av sin adoption för just dessa. Det intressanta är att de nästan berättar samma historia allihopa och jag får samma uppfattning som andra att det mestadels inte handlar om rasism utan om adoptivföräldrarna. Förövrigt vet jag inte ens vad du gör i denna tråden då TS verkar ha det trassligt och du mest (och som enda adopterad av ca 6-7 st) tycks ha privilegiet att ha varit nöjd med din adoption. Varför är det så tror du?
    Fast tror du att dessa forum är representativa? De som inte har några problem med sin adoption kanske inte sitter och diskuterar i massa trådar på FL? Jag har t ex aldrig förut skrivit i någon tråd om adoption eftersom jag inte ens varit inne på de forumen (den här gången kom tråden upp i Mest lästa så då blev jag nyfiken och kollade). Det jag menar är att de adopterade som inte har dessa problem, finns ju lika mycket som ni - bara det att vi inte hörs så ofta eftersom vi kanske inte har samma behov av att diskutera med andra om hur vi mår på grund av detta.

Jag tycker att det är intressant att höra vad andra tycker, men jag gillar inte att du omedelbart ska reducera mig till "skyddad verkstad", "inte talat med så många", "inte varit beredd att lyssna" - det är väl trevligare att hålla saklig ton? Vi kan väl få tycka olika utan att göra en massa antaganden om att andra inte vet vad de pratar om? Jag håller ju med om att det finns en överrepresentation - det jag funderar över är att den bara skulle bero på adoptionen i sig. Dessutom handlar det fortfarande om väldigt få som begår självmord (även om det som sagt är tragiskt).

Om ni inte vill att andra än folk som tycker likadant som ni ska skriva i tråden, kan jag lämna den. Men då kan ni ju också fundera över varför ni uppfattar det som att alla håller med er. Kanske för att andras åsikter inte är välkomna, inte ens när ni ställer frågan.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jillybean) skrev 2014-10-14 00:56:15 följande:
    Det finns många forum som inte handlar om negativitet utan där enbart adopterade från ett visst land håller till, positiva som negativa. Där är det inget konstigt att folk skriver vad de tycker oavsett om det är bra eller dåligt och valt att inte enbart gå med pga en åsikt kring adoptionen. Tycker det är lite märkligt att du som adopterad inte ens visste om det. FB har tex en hel del landsgrupper men även stora grupper för de som är emot, eller för, eller för adoptivföräldrar/blivande adoptivföräldrar.

Börjar faktiskt tvivla lite på att du är adopterad när du verkar ha noll kunskap i hur adoptioner går till, varför en del mår fruktansvärt dåligt av det, precis som en del anser att det varit något positivt.

Tycker inte heller att 4 gånger fler än "svenskfödda" är så himla lite att det inte är värt att reagera över såsom du tycker.

Som sagt och återigen, du har ju själv valt att inte lyssna på de adopterade som faktiskt berättar hur just de känner och tänker kring adoption, och det trots att det finns många irl, på forum samt forskning och en hel del litteratur kring ämnet att läsa om man verkligen är intresserad och återigen, de flestas historier är väldigt lika när man lyssnat på några stycken eller många som andra tycks ha gjort i tråden.
    Nej, det stämmer att jag generellt har diskuterat adoption väldigt lite. Min adoption är inte en stor del av min identitet och jag har aldrig tidigare besökt några forum som handlar om adoption överhuvudtaget. Om du inte tror att jag är adopterad på grund av detta är ju upp till dig. 

Jag tycker överlag inte att du verkar vara speciellt intresserad av att diskutera, snarare av att gå till angrepp på mig personligen av någon anledning. "Tycker inte heller att 4 gånger fler än "svenskfödda" är så himla lite att det inte är värt att reagera över såsom du tycker."  Det du skriver ovan är ju ett rent påhitt. Jag har skrivit att det ändå är väldigt ovanligt med självmord (ca 0,1 % av svenskfödda och ca 0,4 % av adopterade), men understrukit att varje fall självklart är en tragedi. På vissa låter det som att var och varannan adopterad är psykiskt nedbruten och självmordsbenägen, jag ville belysa vilka siffror det faktiskt handlar om.

Att "de flestas historier är väldigt lika" får du väldigt gärna styrka med trovärdig källa. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (KAF) skrev 2014-10-14 01:10:23 följande:
    Mycket välformulerat! Ett inlägg som skulle kunna kopieras och postas i diverse trådar här på FL. Saklig ton har det inte varit mycket av i denna tråd... (Därmed ej att förringa personliga upplevelser och trauman.)
    Tack! {#emotions_dlg.flower}
    Ja, det blir ju så mycket enklare att hålla sig till sak när man diskuterar en sakfråga Flört Inte bara argument i stil med: "Alla jag känner säger att..." eller "Det vet ju alla att..." alternativt rena personangrepp Tomte
  • Anonym (Jag)
    Anonym (KAF) skrev 2014-10-14 01:10:23 följande:
    Mycket välformulerat! Ett inlägg som skulle kunna kopieras och postas i diverse trådar här på FL. Saklig ton har det inte varit mycket av i denna tråd... (Därmed ej att förringa personliga upplevelser och trauman.)
    Tack! {#emotions_dlg.flower}
    Ja, det blir ju så mycket enklare att hålla sig till sak när man diskuterar en sakfråga Flört Inte bara argument i stil med: "Alla jag känner säger att..." eller "Det vet ju alla att..." alternativt rena personangrepp Tomte
  • Anonym (Jag)
    Anonym (adopterad) skrev 2014-10-14 06:49:37 följande:

Det här med vad som är representativt är väl inte en helt enkel fråga. Det är väl en hel del som måste tas i beaktande. 

När adoptionen skedde i tid (dvs under vilket årtionde).

Hur gammal den adopterade var vid adoptionen. 

Vilket land den adopterade kommer ifrån. 

Hur adoptivfamiljen ser ut i sin sammansättning: om det finns biologiska barn eller ej, åldern på adoptanterna och självklart deras egen bakgrund och skäl till adoptionen, om familjen utsatts för skilsmässa, missbruk eller andra svårigheter. 

Åldern på den adopterade i den här typen av diskussioner - jag hade t ex skrivit på ett helt annat sätt för några år sedan. En återresa, egna barn eller andra större händelser i livet kan börja få en att fundera i andra banor.

Det är nog få som skulle argumentera att adoptionen ligger till grund för alla typer av problem man stöter på, men det vore samtidigt naivt att tro att den inte spelar någon roll alls och jag tror att det separationstrauma, som trots allt alla adopterade varit med om, kan ha avsevärd betydelse i hur man hanterar livets alla händelser och beroende på hur kompetenta adoptivföräldrar man har haft kan denna betydelse variera i grad.

Jag betvivlar inte min mammas kärlek en sekund, men jag ställer mig oerhört tveksam och kritisk till hennes föräldrakompetens.  
    http://parrishmiller.com/narcissists.html

Man måste också minnas att många adopterar kommer in i en familj som i de allra flesta fall gått igenom allt vad en ofrivillig barnlöshet innebär för ett par; både mannen och kvinnan har troligtvis haft en ganska svår tid där omvärldens förväntningar och deras egen syn på sig själva som människor måste satt vissa spår och att detta inte skulle spela någon roll när väl det väl har fått ett barn finner jag ganska osannolikt. Åter igen - ju mer kompetenta de föräldrar de är, desto mindre roll behöver det spela. 

Adopterade är inte en homogen grupp, men det är ett faktum att det finns vissa saker som alla har gemensamt och dessa saker har i olika hög grad inverkan på våra liv och att säga att INGET har med adoptionen att göra är lika missriktat som att skylla adoptionen för allt. 

De problem som beror på adoptionen kanske ska hanteras på ett annat sätt än problem som inte är direkt knutet till den. Svårigheten är väl att utröna vad som är vad. 

Det är framförallt kontraproduktivt att ständigt bemöta en adopterad som funderar över sin adoption med ständiga jämförelser med de problem som alla går igenom, speciellt om syftet är att förringa adoptionens roll. 
    Jag håller med om mycket av det du skriver. Jag är inte alls intresserad av att förringa någon - men man måste få ha en annan uppfattning utan att bli lynchad. Jag tror att adoptionen får olika stor påverkan för olika människor beroende på vilka andra faktorer som spelar in i en persons liv. En "vanlig svensk" person har också olika upplevelser som format dem, det kan vara en skilsmässa, förlust av en anhörig, mobbning, att ha flyttat mycket under uppväxten, alkoholism i familjen, att ha bott i fosterhem etc etc. För min del är adoptionen bara ytterligare en (ganska liten) faktor i mitt liv som har format mig till den jag är. Jag var som sagt 2 månader när jag kom och förstår självklart att det är annorlunda för någon som var äldre och hamnade i en dysfunktionell familj.

Jag har en jättenära relation till min familj och känner inte igen mig alls i det många skriver. När ts undrar hur våra relationer ser ut i vuxen ålder, ville jag berätta om min upplevelse (som alla andra gör). 

Jag tror att adoption kan påverka folk jättemycket och knappt alls, beroende på omständigheter. Det jag ställer mig skeptisk mot är att vissa antyder att de flesta adopterade mår jättedåligt med stöd av en undersökning gjord på personer mellan 16 och 27 år som visar att det finns en överrepresentation i självmordsstatistiken där 0,3 % av adopterade jämfört med 0,1 % av infödda begår självmord. 

Återigen, jag har inget syfte att förringa något - men man måste ju kunna föra en saklig diskussion utifrån det underlag som finns utan att folk går till personangrepp.
  • Anonym (Jag)

Oavsett att vi helt klart har olika upplevelser av våra adoptioner - jag beklagar verkligen att vissa har haft föräldrar som beskrivits ovan. Själv har jag aldrig fått annat än gränslös kärlek av mina föräldrar och har aldrig heller upplevt något annat när det gäller andra adopterade jag känner (bland annat familjer som mina föräldrar lärde känna när de adopterade, mina syskon och några andra i vänskapskretsen). Hoppas att ni ändå kan få och ge massor av kärlek och samhörighet till era egna familjer och barn {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Ni adopterade vuxna!