Ni adopterade vuxna!
Anonym (Jag) skrev 2014-10-13 23:48:13 följande:
Jag har också läst att det är fler adopterade som begår självmord, men jag har hittills inte sett någon rapport som rensat för andra faktorer (som jag nämnde). Dessutom ska man komma ihåg att cirka 0.1 procent av en normalpopulation begår självmord, vilket innebär att även om adopterade har en 3-4 gånger högre frekvens är det rätt få vi talar om. Självklart är varje fall en tragedi - men cirka 99,7 procent av adopterade begår alltså INTE självmord. Att försöka dra generaliserbara slutsatser för 50 000 personer efter att "ha lyssnat" på 50 fall (det finns ca 180 000 adopterade, varav 50 000 internationellt adopterade i Sverige), är inte ens i närheten av representativt. Den typen av "argument" är tyvärr lite svåra att bemöta eftersom de inte innehåller speciellt mycket substans.
"Rasism finns förvisso, men inte alls i så stor utsträckning man kan tro" - hur har du fått den uppfattningen? Kan du stryka det på något sätt? De sista meningarna är inte heller direkt underbyggda med någon fakta, det känns som spekulationer och svåra att bemöta.
Frågan var hur enskilda adopterade personers liv ser ut och jag har redovisat för mitt. Jag gör egentligen inga anspråk på att tala för andra. Jag vet att jag har haft goda förutsättningar - jag adopterades som 2 månaders bebis genom Adoptionscenter och kom till mycket kärleksfull och sund familj, växte upp i Stockholm i en omgivning som aldrig har varit exkluderande. Jag hade mycket vänner, var "populär" i skolan, lätt för studier och idag högutbildad, bra jobb, familj med barn. Ja, då är det lätt att må bra.
Att bli adopterad som 5-åring till stökig familj i Sölvesborg - det är nog inte lika lätt. MEN då tror jag att mycket beror på faktorer runt omkring, snarare än själva adoptionen. Att ha levt 5 år under kanske tveksamma förhållanden, att komma ihåg flera olika separationer, att slitas upp med rötterna, att vara annorlunda, att känna sig otrygg hemma, kanske bli mobbad, inte förstå språket och kulturen - bara att bryta på ett annat språk kan nog innebära att man uppfattas som mer annorlunda i omgivningens (och kanske sina egna) ögon.
Det är en komplex fråga - intressant att diskutera.
Håller med Lilla my och även andra härinne efter att ha deltagit i många diskussioner med adopterade då det finns många grupper för adopterade som inte mått bra av sin adoption för just dessa. Det intressanta är att de nästan berättar samma historia allihopa och jag får samma uppfattning som andra att det mestadels inte handlar om rasism utan om adoptivföräldrarna. Förövrigt vet jag inte ens vad du gör i denna tråden då TS verkar ha det trassligt och du mest (och som enda adopterad av ca 6-7 st) tycks ha privilegiet att ha varit nöjd med din adoption. Varför är det så tror du?