• Fagerlund

    Är det patriarkatet som skapat kvinnorollen?

    Genus-feminister hävdar att könsroller är en social konstruktion, och att det är den patriarkala maktstrukturen som tvingar kvinnor in i den feminina könsrollen. Det måste betyda, att utan en patriarkal maktstruktur så skulle kvinnor inte ha en kvinnlig könsroll. 

    En patriarkal makt kan kan rimligen inte tvinga män till en roll, eftersom det är den manliga naturen som är grunden till maktstrukturen. Så - vad skulle hända om det inte fanns en patriarkal struktur? Skulle alla kvinnor bli som män? Eller skulle kvinnor bli helt utan könsroll?

    Eftersom alla kvinnor vet, att deras kvinnlighet inte är naturlig, utan kommer sig av påverkan av patriarkal struktur, så måste en fri kvinna naturligtvis sluta att vara kvinnlig, och därigenom kasta av sig den patriarkala strukturens påverkan.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det patriarkatet som skapat kvinnorollen?
  • Palestrina

    Ja, utan en patriarkal maktstruktur skulle alla kvinnor bli som män, dvs alla skulle få varsin liten penis. Eller inte.

  • Fagerlund
    Palestrina skrev 2014-09-08 23:08:03 följande:

    Ja, utan en patriarkal maktstruktur skulle alla kvinnor bli som män, dvs alla skulle få varsin liten penis. Eller inte.


    Det är inte det fysiska jag menar, utan dom psykologiska egenskaper som kännetecknar kvinnorollen.
  • Palestrina
    Fagerlund skrev 2014-09-09 17:23:25 följande:
    Det är inte det fysiska jag menar, utan dom psykologiska egenskaper som kännetecknar kvinnorollen.
    Menar du de psykologiska egenskaper som alla kvinnor delar, eller de psykologiska egenskaper som du tror att alla kvinnor delar?
  • pyssel
    Palestrina skrev 2014-09-08 23:08:03 följande:

    Ja, utan en patriarkal maktstruktur skulle alla kvinnor bli som män, dvs alla skulle få varsin liten penis. Eller inte.


    Inte.
    En stor, tack Drömmer
    Alla hästar hemma
  • pyssel

    Du får nog reda ut vad du som frågeställare menar med bl.a. "manlig natur", "naturlig", "kvinnlig" och "psykologiska egenskaper" då inget är precisa begrepp i det givna sammanhanget. Om du vill ha en seriös diskussion alltså.


    Alla hästar hemma
  • Fagerlund

    Det är tydligen så, att ingen anser att det finns en kvinnoroll (eller mansroll). I så fall är resonemanget om ett patriarkat inte relevant. Vi är alla bara individer.

  • Humilihum

    Det finns inte lika stort könsroll tryck från samhället på kvinnor som det finns på män. Sen enligt forskning så dras kvinnor sig oftare till "kvinnligare" saker än män, det är på grund av hur hjärnan utvecklas i foster stadiet. Dom skillnaderna kanske inte är så jätte stora, men eftersom att barnet skulle få lättare eller dra sig till vissa saker i tidig ålder så utvecklar dom ett starkare intresse för det.

    Jag tror inte det finns något patriarkat, men om det nu skulle försvinna så skulle inget ändras. Det som skulle kunna hända är att feminister kommer till makten och tvingar kvinnor till att bete sig på ett nytt sett och att dom måste studera vissa saker och får bara jobba med vissa saker.

  • Fagerlund
    Humilihum skrev 2014-09-13 05:56:25 följande:

    Det finns inte lika stort könsroll tryck från samhället på kvinnor som det finns på män. Sen enligt forskning så dras kvinnor sig oftare till "kvinnligare" saker än män, det är på grund av hur hjärnan utvecklas i foster stadiet. Dom skillnaderna kanske inte är så jätte stora, men eftersom att barnet skulle få lättare eller dra sig till vissa saker i tidig ålder så utvecklar dom ett starkare intresse för det.

    Jag tror inte det finns något patriarkat, men om det nu skulle försvinna så skulle inget ändras. Det som skulle kunna hända är att feminister kommer till makten och tvingar kvinnor till att bete sig på ett nytt sett och att dom måste studera vissa saker och får bara jobba med vissa saker.


    Du anser alltså att kvinnors egenskaper i första hand är medfödda, och inte framtvingade av ett patriarkat?
  • Humilihum
    Fagerlund skrev 2014-09-13 08:02:46 följande:
    Du anser alltså att kvinnors egenskaper i första hand är medfödda, och inte framtvingade av ett patriarkat?
    Medfödda men förstärkta av samhället.
    Om du är naturligt sett bra på att sjunga, så är det större chans att du kommer utveckla ett intresse för det. Så på så sett så är det "medfött", men i mindre grader, självklart så har ju samhället också en del påverkan också.
    Skulle det inte finnas några krav alls, och samhället skulle vara perfekt, utan social press osv (alltså, du får allt du vill utan att känna något tryck), så tror jag ändå att det skulle finnas en hel skillnad mellan kvinnors och mäns beteende.
  • Fagerlund
    Humilihum skrev 2014-09-13 08:53:22 följande:
    Medfödda men förstärkta av samhället.
    Om du är naturligt sett bra på att sjunga, så är det större chans att du kommer utveckla ett intresse för det. Så på så sett så är det "medfött", men i mindre grader, självklart så har ju samhället också en del påverkan också.
    Skulle det inte finnas några krav alls, och samhället skulle vara perfekt, utan social press osv (alltså, du får allt du vill utan att känna något tryck), så tror jag ändå att det skulle finnas en hel skillnad mellan kvinnors och mäns beteende.
    Jag instämmer - könsskillnader är biologiska och medfödda, men förstärks i olika grad av samhället. I ett jämlikt land som Sverige mycket lite.
  • Tom Araya

    Nej, jag anser inte att det är patriarkatet som skapat kvinnorollen.


    Jag anser att könsrollerna delvis kommer av de naturliga skillnaderna mellan kvinnor och män, delvis skapat av samhälle och kultur, där även matriarkatet har en inverkan.

Svar på tråden Är det patriarkatet som skapat kvinnorollen?