• Anonym Användare

Skicka små paket på posten

Hej!

Visste inte var jag skulle posta detta. Jag ska skicka en liten lätt sak per post (hår extension, de är varken ömtåliga, skrymmande eller tunga) men vet inte hur jag ska gå tillväga. De väger knappt 200-300 gram. Har kollat på Schenker och Posten och det finns en tjänst som gör att man kan skicka som ett paket men då kostra det 50-55 kr och får väga max 1kg. Känner inte riktigt att detta är rätt kategori, eftersom den saken jag vill posta är bra mycket mindre och lättare än så.

hade tänkt skicka det i ett vadderat kuvert, men hur går man tillväga? Det finns ju inget postkontor så jag kan ju inte gå dit och fråga heller :P

Och när jag söker på webben så får jag bara upp paketalternativ som kostar bra mycekt mer än vad jag tror mitt paket/brev egentligen ska kosta att skicka.

Hjälp? :(

• Svar på tråden Skicka små paket på posten
  • Birgitta02

Köp en Jiffy-bag på Konsum eller annat ställe där de finns. Och sen lämnar du inte på ett ställe som har postfunktion och betalar portot?

• Stårschan

Har du inget ICA MAxi eller liknande i närheten med paketutlämning? DÄr brukar man ju kunna köpa vadderade kuvert med eller utan porto, och känner du dig osäker kan de hjälpa dig där. Så himla svårt är det ju inte.

• Anonym Användare

Haha så himla svårt? Jag var på mitt närmaste ombud vilket är en turkbutik och han kunde fan inte hjälpa mig ett dugg, han sa att jag skulle fråga Schenker istället och att han inte visste något och att det inte rörde honom i ryggen utan att hans jbb enbart är att ta emot och sända iväg. Han hadee varken en våg eller vadderade kuvert att sälja heller :P

• Tow2Mater

Har finns mått och vikter, bara att kopa ett passande vadderat kuvert och sätta på porto:

www.posten.se/sv/Kundservice/Porto%20och%20pris/Sidor/Portotabell-for-brev-inrikes.aspx

Ar det till en vän (ej betalande kund) kan du ju linda in det i hushållspapper och stoppa i ett vanligt kuvert.

• Birgitta02
    Anonym Användare skrev 2014-09-09 16:31:38 följande:

Haha så himla svårt? Jag var på mitt närmaste ombud vilket är en turkbutik och han kunde fan inte hjälpa mig ett dugg, han sa att jag skulle fråga Schenker istället och att han inte visste något och att det inte rörde honom i ryggen utan att hans jbb enbart är att ta emot och sända iväg. Han hadee varken en våg eller vadderade kuvert att sälja heller :P

Herregud, var bor du egentligen. Gå in i och leta på postombud. Googla på din ort. Nånstans måste det väl finnas nån butik som är postombud och kan sälja ett enda sketet vadderat kuvert till dig. Och väga. Och frankera.:)
  • miqkaela

Finns ett litet grönt post kuvert på ica (till exempel) för 30kr som redan är frankerat

• Anonym Användare

1. var kan man väga paketet / brevet och på så vis veta hur många frimärken som ska sättas på
    2. spelar dimensionen på det vadderade kuvertet någon roll eller är det vikten som avgör
    3. om man sänder det i ett vadderat kuvert räknas det som ett  brev eller som ett paket då? och får man ett kollinr i båda fallen eller enbart i paket fallet?
    4. hur kan man bevisa att det är skickat om man skickar det som ett brev?

Har tidigare skickat PAKET men då har det varit via schenker och att man gått in poå deras hemsida och printat ut portot.

Nu ska jag ju skicka en mindre sak och då blir det mer komplicerat för det finns ingen direkt guide till hur man gör. Jiffy-bagvet jag inte vad det är men köpte ett sådant vadderat vitt kuvert. Och när jag gick till närmsta postombud sa han att jag måste ha köpt portot på schenker INANN jag lämnar in det till honom, för han inte kan sälja portot till mig Skrikandes så då var det tillbaka till ruta ett igen

• Tow2Mater

Kolla i husets sopsortering - du kan säkert hitta ett gammalt vadderat kuvert du kan återanvanda (om det inte handlar om betalande kund).

• Anonym Användare
    Tow2Ma­ter - har redan köpt ett vadderat kuvert men det är inte frankerat. Och när jag gick till turkbutiken som är listat som det närmsta postombudet för att dels väga och dels köpa porto sa han att han inte "sysslar" med sånt och att jag måste förköpa portot någon annan stans hahaha. Och att hans jobb enbart är att ta emot frankerade paket/brev/kuvert. Så jag får väl gå till ett annat postombud och det näst närmaste råkar också vara en liten Turk livs

Birgit­ta02 - har redan vadderade kuvertet, men behöver få veta HUR många frimärken som ska smackas på och detta kunde tydligen inte mitt postombud hjälpa mig med för "jag vet inte, du ringa post" sa han.

Sen undrar jag om det räknas som ett paket eller brev om man skickar det i ett vadderat kuvert. Och om man får ett kolli id av något slag?
  • Anonym Användare
    Tow2Ma­ter- Man får ju absolut inte återanvända gamla vadderade kuvert för då kan posten, om de misstänker att det är ett gammalt kuvert, vägra att leverera det...
Svar på tråden Skicka små paket på posten