• Anonym Användare

Skicka små paket på posten

Hej!

Visste inte var jag skulle posta detta. Jag ska skicka en liten lätt sak per post (hår extension, de är varken ömtåliga, skrymmande eller tunga) men vet inte hur jag ska gå tillväga. De väger knappt 200-300 gram. Har kollat på Schenker och Posten och det finns en tjänst som gör att man kan skicka som ett paket men då kostra det 50-55 kr och får väga max 1kg. Känner inte riktigt att detta är rätt kategori, eftersom den saken jag vill posta är bra mycket mindre och lättare än så.

hade tänkt skicka det i ett vadderat kuvert, men hur går man tillväga? Det finns ju inget postkontor så jag kan ju inte gå dit och fråga heller :P

Och när jag söker på webben så får jag bara upp paketalternativ som kostar bra mycekt mer än vad jag tror mitt paket/brev egentligen ska kosta att skicka.

Hjälp? :(

• Svar på tråden Skicka små paket på posten
  • Anonym Användare

Sen så är jag väldigt fundersam över varför visa hemsidor och alla på Famlijeliv och andra forum säger att det går utmärkt att återanvända gamla bubbelkuvert medan Kundservice på Posten nästan satte i halsen när jag frågade om man kunde göra detta och sa att Posten kunde VÄGRA att leverera paketet om de misstänkte att det var ett återanvänt bubbelkuvert/vadderat kuvert.

Hur går detta ihop?

• Honungsblomman
    Anonym Användare skrev 2014-09-09 17:33:35 följande:

Sen så är jag väldigt fundersam över varför visa hemsidor och alla på Famlijeliv och andra forum säger att det går utmärkt att återanvända gamla bubbelkuvert medan Kundservice på Posten nästan satte i halsen när jag frågade om man kunde göra detta och sa att Posten kunde VÄGRA att leverera paketet om de misstänkte att det var ett återanvänt bubbelkuvert/vadderat kuvert.

Hur går detta ihop?

På postens egna hemsida så skriver de ju att det ÄR okej.
  • Anonym Användare
    Honungsblomman skrev 2014-09-09 17:51:20 följande:
    På postens egna hemsida så skriver de ju att det ÄR okej.

URL?

Jag ringde ju Posten precis ör någon timma sen och fick höra ovanstående. Då är frågan ifall Postens Kundtjänst ljuger mig rätt upp i ansiktet ...

• Annelie 76

Har du ÖoB i närheten? Där finns vita vadderade kuvert utan porto. Köp ett sånt och sätt på frimärken. Vill du ha spårbart så köp "brev skicka lätt" på postens hemsida. Du betalar via hemsidan och skriver ut en adresslapp som du tejpar eller klistrar på kuvertet.

Alternativet är att du stoppar grejerna i en plastpåse, tejpar fast plastpåsen på en bit kartong och stoppar allt i ett vanligt kuvert. Vanliga kuvert finns på alla affärer.

• silhuett

Är det viktigt med ett kolli-nr? Annars sätter du bara porto på kuvertet, motsvarande 300 g, och lägger på en vanlig postlåda.

Ett tips om du måste väga men inte hittar någon våg att låna (konstigt kan jag tycka?) är att ta med brevet till affären och väga på grönsaksavdelningen.

Är kuvertet tunnare än 3 cm och kortare än 60 cm behöver du inte betala extra för skrymmande. Om det är skrymmande måste du lägga till 2 frimärken.

• zZzZz
    Anonym Användare skrev 2014-09-09 17:27:52 följande:
    zZzZz - När jag hämtar mina paket är det hos mina två närmaste postombud, dessa är Turk 1 (schenker) och Turk 2 (Posten). Detta har jag även sagt ovan i min tidigare post, vilket du hade vetat om du läst. Så fine, jag kan åka till ett TREDJE postombud i en annan stadsdel, men man kan ju tycka att det borde räcka att fråga ett ombud eller två. Jag ska väl inte behöva åka runt hela staden för att hitta någon som är kompetens inom deras områden.

Hade du läst min post hade du också vetat att jag inte vill köpa de gröna kuverten då jag

1. Redan har betalat för vanliga, vita, bubbelkuvert och
    2. inte vill betala 70 spänn för att posta 20-30 paket som alla väger 200-300 gram styck. I synnerlighet INTE om jag inte ens får ett kolli-nr. Varför betala 70kr om jag kan komma undan med att betala 28kr.

Då väljer jag hellre Schenker, betalar 55 kr och får ett kollinr så jag kan spåra min försändelse, ifall Posten bestämmer sig för att sno mina paket. Inte första gången paket har "kommit bort" när man sänt med Posten.

Sist postade jag större paket på ca 1kg med Schenker och betalade 55 kr och fick då kolli-nr så jag kunde följa mitt paket. Nu skulle jag posta saker som är 4 gånger så litet som det förra paketet och trodde därför att det skulle gå enkelt och smidigt med Posten. Men tydligen tar de ut hutlösa priser och dessutom erbjuder sämre service än Schenker (som åtminstone ger dig ett Kolli-ID) så det blir väl att strunta i Posten helt och hållet.
    Fast du sa inte att du hade besökt turk 2 som var ombud för POSTEN, utan enbart SCHENKER .. så därför jag skrev som jag gjorde...

sen kostar grön vadderad påse med portot betalt i storlek S(small) 30kr
    och inte 45kr det är M (mellan)...

Nackdel med schenker och dhl är att det tar upp emot en vecka innan paketet är framme i Sverige, då har jag beställt saker inom Sverige som skickats med posten (dagen efter) och schenker och dhl (allt mellan 2-5dagar)...

Nog är det mottagaren som får paketet och "komma bort" och inte posten, jag har aldrig blivit av med något som jag fått skickat med posten i deras gröna kuvert, eller skickat med postens gröna kuvert...

• Honungsblomman
    zZzZz skrev 2014-09-09 18:22:35 följande:
    Fast du sa inte att du hade besökt turk 2 som var ombud för POSTEN, utan enbart SCHENKER .. så därför jag skrev som jag gjorde...

sen kostar grön vadderad påse med portot betalt i storlek S(small) 30kr
    och inte 45kr det är M (mellan)...

Nackdel med schenker och dhl är att det tar upp emot en vecka innan paketet är framme i Sverige, då har jag beställt saker inom Sverige som skickats med posten (dagen efter) och schenker och dhl (allt mellan 2-5dagar)...

Nog är det mottagaren som får paketet och "komma bort" och inte posten, jag har aldrig blivit av med något som jag fått skickat med posten i deras gröna kuvert, eller skickat med postens gröna kuvert...
    Jag har alltid fått leveransen dagen efter, iaf med DHL, förutsatt att paketet är skickat innan en viss tid dagen innan. Alltid spårbart också.
  • zZzZz
    Honungsblomman skrev 2014-09-09 18:29:24 följande:
    Jag har alltid fått leveransen dagen efter, iaf med DHL, förutsatt att paketet är skickat innan en viss tid dagen innan. Alltid spårbart också.
    Då har du haft tur, det har inte jag fått, dom skulle t.om köra ut det (jobbade natt så var alltid hemma) men konstigt nog dök dom inte upp och dom kunde inte berätta att jag kunde hämta ut det i Västberga heller (brevid jobbet) så har alltid upplevt strul med DHL... men spårbart, ja det är det.. samma med Schenker, även fast det tar tid.. beställde ett par saker från skruvat.se (inom sthlm) och det tog 6 arbetsdagar att få paketet dvs skickades på en måndag, och jag kunde hämta ut det hos ombudet måndagen efter...
  • Honungsblomman
    zZzZz skrev 2014-09-09 18:34:20 följande:
    Då har du haft tur, det har inte jag fått, dom skulle t.om köra ut det (jobbade natt så var alltid hemma) men konstigt nog dök dom inte upp och dom kunde inte berätta att jag kunde hämta ut det i Västberga heller (brevid jobbet) så har alltid upplevt strul med DHL... men spårbart, ja det är det.. samma med Schenker, även fast det tar tid.. beställde ett par saker från skruvat.se (inom sthlm) och det tog 6 arbetsdagar att få paketet dvs skickades på en måndag, och jag kunde hämta ut det hos ombudet måndagen efter...
    Det beror nog snarare på de som skickade leveransen. För varför skulle DHL spara på ditt paket i så många dagar?
  • zZzZz
    Honungsblomman skrev 2014-09-09 18:50:07 följande:
    Det beror nog snarare på de som skickade leveransen. För varför skulle DHL spara på ditt paket i så många dagar?
    Ingen aning, det har varit flera gånger med flera olika avsändare, så därför det är udda :)

Men jag använder inte DHL som leverantör längre, så slipper oroa mig =)
  • Tow2Mater

Måste berätta om en händelse for några veckor sen; jag hade kopt en kompost som levererades med vilket foretag det nu var. Den var packad i en pappkartong, och kartongens lock var lite intryckt, men efter att ha tittat efter lite snabbt att kompostens lock och lucka var med och ett par små lador var där som jag antog inneholl delarna som man kunde montera den i marken med, sätta luckan på plats, etc, verkade det ok. Nu oppnade jag paketet och monterade ihop komposten redan under helgen nästa dag, men hade jag inte haft tid, kunde den fått stå i kartongen ooppnad ett par veckor. Jag upptäckte att en av de små kartongera innuti inte alls tillhorde komposten, utan det var ett annat paket (som dessutom skulle bli levererat med brådskande 24-timmars service) som eftersom det var så pass tungt, fallit rakt ner genom kompostkartongens lock. Ringde upp detta pakets mottagare, och han kunde komma och hämta det.

Svar på tråden Skicka små paket på posten