• ursula

underhåll från höginkomsttagare

Anonym (DD) skrev 2014-09-10 11:03:48 följande:
    Det är inte alls säkert att mamman står för någon del av barnens försörjning över huvud taget. Allt är ju relativt eftersom lagen säger att barn ska försörjas solidariskt av föräldrarna där var och en av föräldrarna bidrar efter ekonomisk förmåga.
    Alla barn är garanterade 1273 kr genom försäkringskassan + barnbidrag . kan inte den ena föräldern betala går FK in och betlar. Det ligger sen som en skuld hos försäkrinkskassan som man får betala i efterhand när det finns medel. I det här fallet har mamman en skaplig inkomst. När de bodde tillsammans hade en nettoinkomst på 95000 kr . Givetvis blir det en standarsänkning
  • ursula

I och med att mamma tjänar 30000 har goda möjligheter att bidra med försörjningen

• ursula
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 11:16:05 följande:bar
    Jaha. På vilket sätt är det här ett relevant svar på mitt inlägg?

Släpp underhållsstödet helt. Den här tråden handlar nämligen om underhållsbidrag.
    Det handlar om underhållsbidrag men också vad ett barn kostar att försörja
  • ursula
    Anonym (olika) skrev 2014-09-10 11:19:44 följande:
    Var det netto verkligen?
    Brutto ,ledsen för felskrivningen
  • ursula
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 11:20:29 följande:
    Exakt. Så sluta blanda in underhållsstödet i det här.
    Hade nu pappan haft en liknade ekonomi som ts hade hon fått nöja sig med 1273 kr
  • ursula
    MeNoLike skrev 2014-09-10 11:33:38 följande:
    Tänkte på skatt. Betalar inte mamman typ 33% å pappan runt 55% eller är jag ute å cyklar nu?
    Pappan får ut 39414 kr efter skatt tabell 33 . sen vill pappan betala 1273 kr per barn . Kvar 36868 kr
    Mamman får ut 22649 kr, får 2546 kr av mannen plus barnbidra                        mamma kvar efter skatt 27295 kr

• ursula
    ursula skrev 2014-09-10 11:41:13 följande:
    Pappan får ut 39414 kr efter skatt tabell 33 . sen vill pappan betala 1273 kr per barn . Kvar 36868 kr
    Mamman får ut 22649 kr, får 2546 kr av mannen plus barnbidra                        mamma kvar efter skatt 27295 kr

1273 kr är en minimumsumma . Sen kan föräldrar komma överens eller stämma varandra på högre summor
  • ursula
    Anonym (skärp er!) skrev 2014-09-10 12:37:35 följande:
    Men vilken tråkig ton många har! Att kalla mamman golddigger och så vidare känns inte ok.
    De har skaffat barn TILLSAMMANS och bör, enligt mig, då försörja barnen tillsammans. Att ha två tonåringar på heltid är långt ifrån billigt och enligt alla räkneexempel här skiljer det ju10.000 på ts och mannens inkomster efter skatt och plus bidrag. Det är ju väldigt mycket pengar. 
    Om pappan till mina barn tjänade så pass bra och endast betalade minimibeloppet på bidrag (alltså lika mycket som en städare med en fjärdedel av hans lön skulle göra) skulle jag bli jävligt besviken kan jag säga. Och jag skulle definitivt se till att han skulle bidra med mer alternativt ha barnen hos sig mer. 
    Människan tjänar ju för fan 65.000 kronor och betalar det absolut minsta man enligt lag ska göra som underhåll. Tycker ni inte det är sjukt????? Guld i mun
    Men han ska inte betala underhåll till mamman.Han ska betala till barnen och vad barnen kostar
  • ursula
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 13:56:46 följande:
    Enligt konsumentverket kostar ett 'medeltonårsbarn' 3830kr/mån. I det ingår mat, barnets del av hushållets gemensamma kostnader, kläder och skor, fritid och lek, mobiltelefon, personlig hygien samt försäkring. Glasögon, presenter, semester, kalas, specialkost ingår exempelvis inte. Inte heller ingår det något sparande, dyrare hobbys, moped och sånt.

När man räknar på det så upptäcker man att pappans del av ett tonårsbarns försörjning är 1273. Mammans del, efter avdrag för barnbidraget, är däremot 1507 (!) ÄVEN OM hon endast tjänar hälften av vad pappan gör.

Tycker du fortfarande att mamman är en gold digger??
    Nu ska ju även pappan ha dem en del dagar , så ja då får han också utgifter utöver 1273 kr
  • ursula
    Anonym (skärp er!) skrev 2014-09-10 15:07:59 följande:
    Det har jag väl inte påstått? Inte TS för den delen heller.
    Antagligen kostar barnen mer än minsta möjliga underhåll, annars skulle hon väl inte fråga? Om hon skriver att han betalar för lite så kostar antagligen barnen mer. De två tonåringarna kanske sysslar med dyra sporter & fritidsintressen. Ska de inte kunna göra det då eftersom pappan som tydligen som inte ens har dem en dag i veckan dessutom är en snål jävel? 
    Du har en väldigt konstig människosyn verkar det som. Hur kan du inte tycka det är märkligt med en HÖGinkomsttagare som betalar MINSTA möjliga bidrag/underhåll/levnadskostnader till sina barn? Hör du inte hur absurt det är?
    Nu är ju inte barnen tonåringar än och klart att han kan betala mer för fritidsintressen o.s.v men inte en generell summa varje månad .Om han har dem varann helg så har han dem en dag i veckan.
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare