• Anonym

skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?

Anonym (anonym) skrev 2014-09-10 09:37:21 följande:

Helt rätt att anmäla ett bråk på skolan som är så våldsamt att rastvakt inte kan avstyra det hela, en rastvakt kan ju faktiskt inte använda fysiskt våld för att sära på barnen då rastvakten bli anmäld för misshandel.
    En förälder kan ju med tvång bära bort sitt barn vilket en rastvakt inte får göra, förr på 60-70-talet hade lärare rätt att handgripligen flytta elever.

Klart som tusan en rastvakt kan bär bort barnet om det är slagsmål, lärare och vuxna får handgripligen röra elever som de riskerar att skada sig själva eller andra.

och JA, jag jobbar i skolan och JA jag håller ibland fast elever och bär iväg dom.
  • Anonym
    Anonym (helvete) skrev 2014-09-10 18:22:26 följande:

Noll tolerans mot våld och att ange en familj till soc utan varning är två helt skilda saker.

Soc vill väl? 

Har man otur och stöter på en förbittrad arbetsskadad kärring så kan man råka illa ut på allvar utan att ha gjort sig förtjänt av det, man anger inga familjer till soc utan att ha rejält kött på benen.

missan75 skrev 2014-09-10 18:10:38 följande:
    Nu vet vi inte riktigt sanningen, utan enbart TS bild av situationen.

Jag jobbar i skolan och det finns en uppsjö med föräldrar som inte vill se och inse att deras barn har problem.

Jag har själv gjort en orosanmälan till socialtjänsten pga ett barn med ilskeregleringsproblem och bristande omvårdnad då de inte sökte hjälp. Frågar du de föräldrarna anser de säkert också att det kom som en blixt från klar himmel. Även om vi haft långa dialoger med föräldrarna om pojkens svårigheter.

Jag utgår ifrån info jag har, inte min avdelning att spekulera eller försöka fylla ut mellan rader.

Så klart det finns, men oavsett så första steget är väl ändå att ringa in förälder?
    Vilket du har gjort men tydligen så gjordes det inte i det fallet.

Problemet är inte de arbetskadade kärringarna så mycket som de nyutexaminerade idioterna från en lycklig medelklassfamilj som inte har den intellektuella kapaciteten att "bli" något, istället blir de socionomer och låtsas att de kan något trotts att de egentligen har nada förstånd samt nada intelligens.
  • Anonym
    MxMeNow skrev 2014-09-10 18:02:26 följande:

En åttaåring kan vara rätt stor, två stora åttaåringar kan vara svåra att sära på. Så det är inget konstigt egentligen, du ger ju inga detaljer utom TS.

Du skrivet att din son inte är våldsam, vilket han är för annars hade detta inte inträffat.

If it walks like a troll...

Snälla rara det finns inte på världskartan att en 30 årig fullvuxen man inte kan sära på två åttaåringar!!!! Att åtta åringar kan vara stora ja det händer men att en fullvuxen man inte klarar av att sära på dom är fjanterier och rädsla för att bli själv anmäld om han "råkar" ta i lite
  • Anonym
    MxMeNow skrev 2014-09-10 23:14:34 följande:

En fullt berättiga rädsla mtp föräldrar i dagens samhälle.

Du kan säga vad du vill men faktumet kvarstår att om en 30 årig tandpetare till man kan sära på två åttaåringar....ska han inte jobba på en skola! fjanterier av en "rastvakt" att ens påstå sånt!
  • Anonym

Nu var det ju inte två åtta åringar utan tre som slogs.

"men nu hade han och en kompis hamnat i bråk och tydligen gett sig på en klasskompis," (i TS) så även om han ställer sig mittemellan två åttaåringar som slåss så är det en som kan cirkla runt och fortfarande vara utom kontroll.

• Anonym
    Loriyana skrev 2014-09-11 07:39:12 följande:

Jag jobbar själv i skola, och har vid några tillfällen särat på elever som slagits. Men nu gör jag inte det längre. Varför undrar ni kanske? Jo därför att man som pedagog kan själv hamna i trubbel om man ger sig in i ett slagsmål. Efter att kolleger har anklagats för att ha "hållit för hårt" osv efter att ha försökt sära på elever som försökt ta livet av varandra, ja då får det helt enkelt vara. Nu om två elever slår, river och sparkar varandra...då är det enda jag kan göra är att ringa polisen. Om jag själv försöker avbryta bråket är risken tyvärr stor att jag själv blir anmäld för något och då riskerar jag hela min karriär.

Trist att det är så...men tyvärr är det så det ser ut i skolan idag. Pedagoger har INGEN makt alls. En elev kan slå och kränka en vuxen (eller en klasskamrat) hur mycket som helst...men den vuxne kan ALDRIG försvara sig (eller klasskamraten) för då kan man råka riktigt illa ut.

det här ju riktigt hemsk. Så ska det inte gå tll. Barn ska inte kunna få så stor maket över vuxna.  Då har vi misslyckat i svenska skolan och sammhället
  • Anonym
    Loriyana skrev 2014-09-11 07:42:06 följande:

En gång särade jag på två elever, det fanns inget annat vittne till händelsen. Den bråkige eleven (han var sex år gammal och hade slagit en annan elev blodig) hävdade sen att jag "slagit" honom. Efter den händelsen så vågar jag aldrig sära på bråkiga elever om det inte finns en annan vuxen i närheten som vittne.

Precis det menade jag.

Vad hände sen? Fick du problem i jobbet? Kunde du få hjälp av den andra eleven?

Vad hände? Vad kan hända? Kan du bli avstängt från jobbet?
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-09-11 21:54:40 följande:
    Precis det menade jag.

Vad hände sen? Fick du problem i jobbet? Kunde du få hjälp av den andra eleven?

Vad hände? Vad kan hända? Kan du bli avstängt från jobbet?

Det blev möte med barnet och hans föräldrar. Jag förklarade vad som hade hänt och mina kolleger gav mig stöd, de vet om att den här eleven är våldsam...dessutom så hade den andre eleven blodiga sår i ansiktet. Men efter den incidenten vågade jag inte ingripa igen vilket resulterade i att andra elever blev skadade. Istället så sprang jag alltid efter en annan vuxen som kunde vittna innan jag försökte mig på att seperera eleverna. Jag vägrade också vara ensam med eleven för att jag inte ville riskera min karriär. Vid ett tillfälle hamnade en av mina kolleger i trubbel pga denna eleven och pappan till barnet hotade henne till livet. Jag jobbade bara där några månader och sedan bytte jag jobb och arbetar nu på en skola i ett så kallat bättre område.

Jag minns också en gång när jag var yngre och arbetade som lärarvikarie. En elev betedde sig mycket våldsamt mot sina kamrater. När jag försökte ingripa så sa han "du kan inte säga till mig vad jag ska göra för då kommer jag säga till min mamma som är polis att du slog mig". Jag kommer aldrig att glömma den dagen. Något dog inom mig då. Jag mindes då jag var liten och gick i skolan, visst hittade jag på hyss ibland...som att klä skelettet i gympakläder samt att smyga in i skolan under rasterna osv. Men när jag blev påkommen så tog jag mitt straff. Jag skulle aldrig ens tänka tanken på att ljuga rakt upp i ansiktet på någon. Det är så kallsint.
Svar på tråden skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?