• Anonym (Orolig mamma)

skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?

Kan skolan verkligen anmäla barnen pga ett slagsmål som gick överstyr i skolan? Mitt barn är busig och aktiv men är inte våldsam !! Han är en väldigt kärleksfull och empatisk kille men han kan vara en retsticka, och håller gärna låda, och har ibland svårt för att lyssna på fröknar osv det är jag medveten om, men nu hade han och en kompis hamnat i bråk och tydligen gett sig på en klasskompis, vilket givetvis är fruktansvärt, en rastvakt påstår sig inte kunnat ha särat på barnen (en 30+ man) vilket i mina öron låter extremt överdrivet? Hur svårt kan det vara? Till det väsentliga, givetvis skall detta inte hända och det är fel, men mitt barn har inte varit med om något sådant här tidigare, enligt rastvakten skulle mitt barn ha fortsatt att slå det andra barnet när han sa stopp, vilket låter helt sjukt, ännu sjukare att han inte skulle kunna sära på dem i min värld.. Nu har han och rektorn anmält händelsen till socialtjänsten, detta är första gången detta händer, om det inte är så illa som rastvakten vill ge sken av, jobbar själv med barn och det låter inte som mitt barn, alla föräldrar älskar honom och ringer ofta och frågar om de kan få leka osv.. Fattar noll. Men när jag läser på nätet fattar jag det som att sådant här polisanmäls, socialtjänsten tar inte i sådana här fall eller? Är detta skrämselpropaganda från skolan ?? Eller kan det gå till såhär??

• Svar på tråden skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?
  • missan75

Krasst ska ju sådant polisanmälas. Vi har haft liknande situationer där jag jobbar och det bör gå en anmälan till polis som sin tur anmäler till socialtjänsten. Nu brukar vi inte anmäla så små barn, utan föräldrarna får sköta det själva. Men i de fallen vi gör det är det då vi upplever att föräldrarna inte förstår vidden av problemet barnet har i skolan. Och där vi känner att barnet far illa då föräldern inte söker hjälp.

Personligen tror jag inget gott kan komma utav polisanmälningar på 8 åringar dock. Däremot kan socialtjänsten stötta upp med kurser i ilskekontroll ect.

• missan75

Sedan har de inte anmält ditt barn utan de har anmält att de känner oro för ditt barn.

• Anonym (suck)

Så du tycker att han skulle riskera att bli skadad för att försöka säkra på barnen som var i bråk när din son slogs?

Var glad att ni får hjälp redan nu istället för att det ska eskalera och att han kanske blir oregerlig som 15-åring.

• Anonym (anonym)

Helt rätt att anmäla ett bråk på skolan som är så våldsamt att rastvakt inte kan avstyra det hela, en rastvakt kan ju faktiskt inte använda fysiskt våld för att sära på barnen då rastvakten bli anmäld för misshandel.
    En förälder kan ju med tvång bära bort sitt barn vilket en rastvakt inte får göra, förr på 60-70-talet hade lärare rätt att handgripligen flytta elever.

• mpermper

Det kan gå till såhär och jag tycker att det är en skrämmande utveckling att man inte ska kunna lösa konflikter på skolan, och om så behövs, med hjälp av föräldrar.
    Om det inte går att lösa och sker upprepade gånger där föräldrarna visar noll engagemang till att hjälpa sitt barn - först då är det befogat enligt mitt förmenande.
    Men nolltolerans råder efter vad jag förstår så polisanmälan kan ske direkt.
    Effektivt verkar det inte vara. De var samma sak när mina barn var små för över 10 år sedan. Inte har problemen i skolan minskat för det - snarare tvärtom.
    Anmärkningsvärt är även att man just hakar upp sig på fysiskt våld. Verbala tillmälen tycks passera. Ungar ska tåla vad som helst utan att ta till knytnävarna.
    Jag tror att vi måste börja med hur vi tilltalar varandra.
    Det verbala klimatet på skolorna idag är fruktansvärt. 

• Anonym (oro)

Ditt barn är "busig men inte våldsam ", men han fortsatte slå det andra barnet ....hur går det ihop ?

Kanske skolan gjorde anmälan då du stoppar huvudet i sanden ?

• Anonym (klok)

Först och främst är det viktigt att du inte minimerar detta. Ditt barn gav sig på ett annat och det är inte alls väsentligt om vakten kunde sära på dem eller ej. Om du redan vet att ditt barn kan ställa till problem och inte lyssnar på lärarna, ta tag i det, du är föräldern. Skolan och vakterna har inte uppgift att uppfostra honom. 

Tycker det är rätt att det blev anmält. Tar man inte tag i problemet direkt så får man mycket större bekymmer när han är 16-17. 

Det du skriver är - helt sjukt att de inte kunde sära på dem, det låter inte som mitt barn osv. Istället för att ta tag i det verkliga problemet, ditt barn slog ett annat. Det är inte OK. Idag lägger alla skuld på skolan, samhället och alla andra för att slippa själv ta ansvar för barn som man själv har skaffat. 

Hoppas det löser sig för ditt barn och ni får hjälp. Men så länge du minimerar det han gör och ursäktar som at det inte är så farlig kommer du bra göra saken värre.

• Anonym (klok)
    Anonym (oro) skrev 2014-09-10 09:56:01 följande:

Ditt barn är "busig men inte våldsam ", men han fortsatte slå det andra barnet ....hur går det ihop ?

• Drottningen70
    Anonym (oro) skrev 2014-09-10 09:56:01 följande:

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Det kan ju vara så att denna händelse var en förstagångsföreteelse. Att "vara våldsam" hänvisar ju till någonslags mönster.
  • Anonym (pappa)

Kanske dags att du då vaknar upp och fattar att ditt barn har uppenbara problem som du inte längre kan bortförklara med "lite busig". Det är inte skolans uppgift att uppfostra ditt barn det är ditt ansvar , misslyckas du med det är det skolans uppgift att skydda andra barn från ditt barn vilket de oxkså gjort nu

När han är liten så kan man brotförklara hans beteende med busig , vad ska du hitta på för ursäkter när han är tonåring och har slagit in skallen på någon annan med en gatsten ? Kommer det vara lika busigt när han hamnar i finkan eller ungdomsvårdsanstalt ?

Jag har några vänner som också fick sitt barn anmält , inte av skolan utan av andra föräldrar. Guess what ? Deras barn är totalt ouppfostrad och en allmän paint in the ass , går knappt att ha honom på kalas eller andra tillställningar då han jämt och ständig antingen ska jävlas med de andra ungarna eller få utbrott när han inte får som han vill och ja det är helt och hållet föräldrarnas fel.

Svar på tråden skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?