Natulcien skrev 2014-09-13 17:00:44 följande:
Ja, visst vill de flesta människor tillhöra en grupp, i synnerhet barn, och så vidare... det sätter jag mig självklart inte emot. Och det var inte heller det jag skrev.
De här barnen är ju med i en grupp, men inte exakt hela tiden. De finns i ett socialt sammanhang, i en grupp, men inte exakt hela tiden. Det är ju inte så att man är utesluten ur en grupp för att man inte är med på allt och hela tiden. Det var det jag menade.
Jag kan faktiskt inte minnas att jag upplevde utanförskap som barn för att jag inte var med på alla aktiviteter som andra var.
Jag gick hos dagmamma som barn (ingen stor barngrupp, bara jag och dagmammans barn) och jag gick bara sporadiskt på fritids. Jag har aldrig upplevt utanförskap, och har alltid haft vänner att leka med.
Kläder...visst fanns det perioder i min barn-/ungdom då jag gärna önskade mig ett poppis klädesplagg. Ibland fick jag det, ibland inte. Men fick jag det inte, så var jag ju inte utanför för den skull.
Vår son har länge "bara" gått 15 timmar på förskolan, och "bara" tre dagar i veckan. Han har inte varit utanför. Han är omtyckt, trivs och är definitivt med i gruppen.
Jag jobbar själv bara 50% just nu, men jag är inte utanför på jobbet.
Jag tänker att detta kanske bara försigkommer i vissa städer/grupper/områden/skolor, etc? Eller handlar det om värderingar hemifrån..?
Observera att jag inte säger att upplevelsen av utanförskap inte finns, och jag vill absolut inte förneka eller förminska känslan av utanförskap på något sätt. Jag är bara nyfiken på fenomenet och undrar hur det uppstår och hur vanligt det är, eftersom jag inte känner igen det.
Fast går man inte alls på fritids så är man ju inte med alls. Faktiskt. Skoldagen är ju en verksamhet som fokuserar på vissa saker. Fritids har en annan verksamhet med andra mål.
Så här skriver Skolverket/läroplanen:
"Uppdraget [för fritidshem] handlar bland annat om att stödja elevernas sociala och allmänna utveckling, utvidga och fördjupa deras kunskaper och erfarenheter, samt erbjuda en meningsfull fritid. Eleverna får även träna på demokrati, inflytande och ansvar i praktiken. Betydelsefulla inslag i verksamheten är lek, rörelse och skapande arbete."
Är man inte med på fritids alls så är man ju helt utanför de grupper som kan skapas där. Man kan inte dagen efter prata om samma saker som de övriga barnen (eftersom jag gissar att en majoritet av barnen i fklass går på fritids). Så det är ju inte så att den som inte går på fritids nästan "är med på allt och hela tiden". Utan de är inte med alls.
Men som jag skrev tidigare, vi är två föräldrar som hade det ganska tufft på kompisfronten under uppväxten, på olika sätt. Det här har präglat oss och vi vill på alla sätt hjälpa våra barn att verkligen känna kompisgemenskap. Ni må tycka att det här är fel väg men vi tror på den som en del i allt. Att ta hem kompisar är förstås också viktigt.