Hur länge är en kvinna fertil?
Som rubriken lyder, hur länge är en kvinna fertil? När bör man bli "stressad" över att det snart är för sent?
Som rubriken lyder, hur länge är en kvinna fertil? När bör man bli "stressad" över att det snart är för sent?
Som redan sagts innehåller länken från SCB ingen information om första barn, enbart sista födsel. Det finns teorier om att upprepade graviditeter i sig är fertilitetssparande eftersom det reproduktiva systemet pausas och den aktiva "användnings"tiden förlängs. Utöver det också det som redan tagits upp med hormonstörande ämnen.
En lägre belastning på det reproduktiva systemet med större antal graviditeter samt mindre mängd störande kemikalier kan (men måste inte) vara i alla fall delvisa förklaringar till skillnaden i ålder för sista barn jämfört med idag. Utöver det är en observation att även idag tenderar de riktigt gamla mödrarna var kvinnor som redan tidigare har barn, vilket ger ett visst stöd åt teorin om att multipla graviditeter i sig kan vara fertilitetssparande.
Det är väldigt, väldigt individuellt! Min egen mormor fick tvillingar vid 45, min moster fick en dotter när hon precis fyllt 44. Min väninna fick en bror när hennes mamma var 47, och detta var långt före IVF. Så det är individuellt.
Gener, livsstil etc påverkar. Det finns viss kost som sägs påverka hur länge du är fertil - googla om du är nyfiken. Det enda som läkarna tycks vara ense om är att RÖKNING försämrar fertiliteten rejält och kan förkorta den fertila perioden i en kvinnas liv med så mycket som fem år i genomsnitt. OBS, i snitt alltså. Det kan betyda 2 år för någon, 7 år för en annan.
Jag gick in i klimakteriet innan jag var 40.
Och jag tycker att jag märker att fler jämnåriga också har kommit i klimakteriet tidigare än våra föräldrar. Min mamma var över 50 år och det var det vanliga på hennes sida att de var sena. Och i min släkt då förr i tiden ;) är det jättevanligt med mammor som fött barn efter 40. Och andra sidan kommer mamma från en jättefertil släkt av döma av släktforskningen.
Jag är undantaget som bekräftar regeln då jag inte fick några barn.
Jag fyller 50 nästa år.
Det är väldigt, väldigt individuellt! Min egen mormor fick tvillingar vid 45, min moster fick en dotter när hon precis fyllt 44. Min väninna fick en bror när hennes mamma var 47, och detta var långt före IVF. Så det är individuellt.
Gener, livsstil etc påverkar. Det finns viss kost som sägs påverka hur länge du är fertil - googla om du är nyfiken. Det enda som läkarna tycks vara ense om är att RÖKNING försämrar fertiliteten rejält och kan förkorta den fertila perioden i en kvinnas liv med så mycket som fem år i genomsnitt. OBS, i snitt alltså. Det kan betyda 2 år för någon, 7 år för en annan.
Jag är snart 39 och blev gravid i somras. Ett oskyddat samlag vid ägglossning orsakade det.
Som redan sagts innehåller länken från SCB ingen information om första barn, enbart sista födsel. Det finns teorier om att upprepade graviditeter i sig är fertilitetssparande eftersom det reproduktiva systemet pausas och den aktiva "användnings"tiden förlängs. Utöver det också det som redan tagits upp med hormonstörande ämnen.
En lägre belastning på det reproduktiva systemet med större antal graviditeter samt mindre mängd störande kemikalier kan (men måste inte) vara i alla fall delvisa förklaringar till skillnaden i ålder för sista barn jämfört med idag. Utöver det är en observation att även idag tenderar de riktigt gamla mödrarna var kvinnor som redan tidigare har barn, vilket ger ett visst stöd åt teorin om att multipla graviditeter i sig kan vara fertilitetssparande.
Jag kan inte titta på kvinnorna bak i släkten för det finns så få att utgå från. Mormor dog vid 36 och hade då fått 6 barn under 12 års tid-hade säkert blitt nån till. Mamma tog bort hela systemet vid 42,men blev det ingen efter mig vid 33 hade det garanterat inte blitt efter 42 heller. Farmor fick 12 barn på 19 år,sista vid 44 så hon får ju anses jättefertil. Syrran fick endast en vid 31,för stor risk att hon skulle dött om hon försökt få fler. Hon hade dock mens långt upp i åren vet jag.
I bekantskapen har alla jag känner som försökt fått barn efter 40,de flesta 2,den äldsta 47. Endast jag fick inga i hela släkten och i hela bekantskapen... Undantag några få i yttersta bekantskapskretsen,men de har fått adoptera istället och på så vis ändå fått barn.
Vad jag vet fick 245 kvinnor barn efter 45 för några år sen. Skulle tro att rätt många är ÄD/ED och att siffran ökat för varje år.
Lite OT men ändå intressant i sammanhanget: länk till artikel om forskning som visar att kvinnor som får barn på naturlig väg efter 33 oftare lever längre än de som får sitt sista barn före 30. Betyder inte att man lever längre på grund av att man skaffade barn sent, utan troligen för att dessa kvinnor åldras långsammare.
"The age at last childbirth can be a rate of aging indicator. The natural ability to have a child at an older age likely indicates that a woman's reproductive system is aging slowly, and therefore so is the rest of her body."
www.medicaldaily.com/oh-baby-women-giving-birth-after-age-33-tend-live-longer-life-women-who-gave-birth-30-289800